Christian får unik BMW-sjanse under 24-timeren på Nürburgring
I selskap med flere fabrikkførere har Christian Krognes sikret seg en avtale som kan bety ekstremt mye for framtiden hans bak rattet.
Hamar-gutten etablerte seg steg for steg på Nürburgring etter at han fikk et gjennombrudd med Møller Bil Motorsport i 2010, og har de siste årene kjørt semi-profesjonelt i toppklassen GT3. Altså at han kjører uten å tenke på kostnader og utgifter.
Likevel er 27-åringen sulten på mer, og det neste steget i racingdrømmen er å få betalt for å kjøre. Det kan bli en realitet i framtiden dersom han utnytter muligheten han nå har sikret seg.
Mangeårig drøm
For sammen med BMW-fabrikkførerne Augusto Farfus og Markus Palttala, samt tyskeren Fabian Schiller får han målt reelle krefter og samtidig blir tildelt store arbeidsoppgaver for at den Shell-finansierte BMW M6 GT3-bilen skal totalvinne det prestisjefylte 24-timersløpet på Nürburgring i slutten av mai.
– Der er helt sykt, jeg visste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg kvelden jeg fikk vite at avtalen var i boks. Det er en sånn sjanse jeg har jobbet for i mange mange år, sier Krognes.
Han har kjørt 24-timeren flere ganger før, hvor fjoråret ble en fiasko da en av hans teamkamerater vraket bilen før løpet nærmest hadde startet. I år vil han ta revansje, både personlig men også for teamet han skal representere.
– Det blir jo første gang jeg kjører med så tette bånd til BMW. Augusto er jo en av de aller høyest rankede BMW-sjåførene, så å få kjøre med han er en drøm i oppfyllelse i seg selv. I tillegg er det selvfølgelig en gylden sjanse til å få vist seg frem for BMW under skikkelig konkurransedyktige forhold - og det har jeg ikke hatt på samme måten tidligere år, sier Krognes stolt.
Han kjenner nettopp på det at en god prestasjon i dette løpet kan være svært avgjørende for framtiden. Og mye av historien rundt Krognes er bygd på at han har vært god til å utnytte de få sjansene han har fått til å ta store steg, som har kulminert i at han har kjørt gratis i flere sesonger.
VLN-sesongen uavklart
Nå får han en ny, liknende mulighet til å styrke karrieren sin ytterligere i drømmen om å bli en fullverdig fabrikkfører. Per i dag er det kun Dennis Olsen som er betalt fabrikkfører i internasjonal baneracing fra Norge.
– Jeg veit at det ikke er så mange som får denne sjansen uten å være fabrikkssjåfør. Så nå er det bare å levere.
Sesongen ellers er ikke avgjort. VLN-planen har vaklet fram og tilbake da det fremdeles ikke er blitt forlenget noen avtale han har hatt med Walkenhorst-teamet de siste sesongene.
– Det kommer også til å blir avgjort de neste ukene. Mye som drar ut den sesongen her, men jeg er sykt glad for å ha fått huket av 24-timersboksen, sier han.