Bli med inn i «det aller helligste» i Dennis' Formel 1-utdannelse
Svært få får tilgang til Red Bull Racings eksklusive simulatorfasiliterer. Norske Dennis Hauger er én av dem.
Forrige uke fikk Parc Fermé et eksklusivt innblikk i formelbiltalentet Dennis Haugers liv i England, der energidrikkselskapet Red Bull har signert ham som juniorfører med én tydelig ambisjon; å få ham til Formel 1 når han er god nok, og gammel nok.
Lørdag fylte Hauger 15 år, og det er med andre ord minimum tre år til han er gammel nok til å ta steget inn bilsportens keiserklasse. Fram til da vil Red Bull-teamet, så fremt Hauger leverer resultater og progresjon, gjøre det de kan for at han skal stå best mulig rustet den dagen han eventuelt står på Formel 1-griden.
Ett av deres ledd i dette er det unike simulatorprogramet han nesten ukentlig reiser til England på bekostning av skole, venner og annen fritid. Denne simulatorkjøringen må heller overhodet ikke forveksles med ordinær bilspilling på gutterommet.
Fotoforbud
– Enn sånn en skulle vi hatt i stua, pappa.
Dennis Hauger syns det er utrolig kult å skue utover maskineriet som skal gi ham så ektefølt opplevelse av Formel 4-bilen sin som overhodet mulig. Simulatorkjøring blir på mange måter gratis trening når verken dekksett må kastes etterpå, at bensin brukes opp, at deler slites ut eller at bilen potensielt blir ødelagt. Her kan han prøve og feile så mye han vil uten at det gir noen praktiske og økonomiske konsekvenser.
Sjekk andre saker fra da vi fulgte Dennis Hauger i England:• Formel 1-stjerne tror Dennis kan revolusjonere bilsportinteressen• Slik sirkulerer verden rundt Dennis som Red Bull-junior i EnglandInne i simulatorrommet er det strengt forbudt å ta bilder. Red Bull ønsker ikke få hemmeligheter lekket ut, verken hvordan de har bygd opp simulatoren eller hvordan dataloggene ser ut. De har selv utviklet programvaren hvor Formel 4-bilens data eksakt er implementert i simulatoren.
Vi kan dog illustrere at han er heist to meter opp fra bakken, og han sitter i en ordinær Formel 1-cockpit med et ordinært Formel 1-ratt programmert til programvaren som Red Bull selv har utviklet. I en annen «hall» lengre inn finnes den virkelige brutale Formel 1-simulatoren, men denne er det kun Max Verstappen, Daniel Ricciardo og junioren Dan Ticktum som får kjøre. Ingen annen.
Inne i «simrommet» får vi med unntak lov til å fotografere ansiktene til Hauger og de franske ingeniørene Clément Dumon fra Arden-teamet og Maxime Menneglier fra Red Bull Technology Center som hovedkvarteret formelt heter. Arden er teamet som Dennis kjører for i årets britiske Formel 4-mesterskap, på oppdrag fra Red Bull hvor Menneglier altså er ansatt i teknologisenteret.
Foruten ordinære treningsklær, så dresses Hauger opp med hjelm, hansker og sko som i den virkelige verden. Han leker ikke bilspill, selv om vi de neste tre timene skal overvære «kun» en virtuell framtoning av hva han har i vente denne sesongen.
Lar Dennis finne ut av bilen selv
Målet for dagen er å gjøre seg kjent med Rockingham-banen som han skal teste på dagen etter. Han har etter få runder i første treningspass knust referansetiden han skulle måle seg mot. Så det ble minimalt med tid for å pushe rundetider, og ingeniørene ville i stedet teste oppsett på bilen.
Og for å få Hauger til virkelig å føle seg i ett med bilen, så gjorde ingeniørene oppsettforandringer som Hauger selv skulle komme med tilbakemeldinger på. De sier med andre ord ikke hva de har gjort med bilen.
– På dataloggen kan vi se hva han føler, men vi sier ingenting til ham. En del av utviklingsprosessen er at han skal kjenne selv hvordan bilen er og gi oss tilbakemelding på hvordan han vil ha den forandret, forteller Clement Dumont mens vi sitter bak skjermene og ser direkte datalogg fra kjøringen.
Vi han spore en jevn tendens av understyrt bil, helt etter planen fra ingeniørene. De har prioritert mer feste på bakhjulene.
– I første sving, der må du bremse senere og hardere. Og vær mer «lazy» når du svinger inn, melder Menneglier over radiokommunikasjonen som de har med nordmannen.
Red Bull-sjefen nileser rapportene
Etter 14 runder er det Dennis’ oppgave å gi tilbakemelding som samsvarer med dataloggen vi nettopp har sett. Den viser helt klart et større tidstap i tredje sving på banen, i tillegg til små andre glimt av tidstap der bilen understyrer - sammenliknet med referansetiden som ble satt tidligere.
Hva er så tilbakemeldingen fra Dennis?
– Den understyrer veldig, spesielt i sving nummer tre, kommer det fra Hauger.
Ingeniørene er fornøyde. Men de utfordrer ham. De vil ha mer detaljert info fra ham, som de loggfører - treningspass for treningspass.
Og det er ikke bare for interne notater mellom dem.
– Hver rapport har 10 til 14 sider. Helmut leser alle rapportene. Han får grafer og kommentarer. Han er ekstremt opptatt av Dennis og er fornøyd med alt han leverer, kan pappa Tom Erik fortelle.
Helmut er ikke hvem som helst. De som er kjent med Helmut-navnet i Red Bull-systemet, så er det altså snakk om Dr. Helmut Marko. Teamets øverste sjef, også blant Formel 1-profilene, og han var én av de mest sentrale personene i at energidrikkselskapet ville signere Hauger som juniorfører.
Mens Dennis gjør seg klar til nok et treningspass, med en setup-forandring han selv ville komme med, så minnes de franske ingeniørene hvordan Dennis var første gang de møtte ham.
– Jeg hilste på han i juni i fjor. Han virket dårligere i engelsk da, enn nå. Han framstod veldig sjenert og ville bare kjøre fort, egentlig, sier Menneglier, mens Dumont nikker enig.
Pappa Tom Erik skyter inn.
– Han har alltid håndtert engelsk greit. Forskjellen er at nå prater han.
[gallery type="slideshow" size="large" td_select_gallery_slide="slide" ids="8956,8958,8959"]