24-timersløpet på Spa-Francorchamps:
Ble kasteball i GT3-rot – nå har Marcus funnet roen i en Audi
Denne helgen er det endelig tid for årets legendariske 24-timersløp på Spa-Francorchamps-banen. Også i år blir norske racingfans bortskjemt med norsk deltagelse i storløpet.
RACING: De siste årene har Marcus Påverud kjørt for VSR-teamet, men fikk i praksis «sparken» da hans lagkamerat bestemte seg for å kutte alle bånd til ett av teamene med tette bånd til Lamborghini-konsernet.
— Først skulle jeg kjøre med VSR sammen med en AM-fører, men så terminerte han jeg skulle kjøre sammen med kontrakten med teamet. Dermed ble jo min kontrakt også terminert siden jeg var ansatt av denne amatørføreren, forteller Påverud til Parc Fermé fra en Spa-bane som bærer preg av mye aktivitet.
Etter at hans vante plass i VSR plutselig forsvant startet jakten på et nytt sete før sesongåpningen i GT World Challenge sitt sprintløp-mesterskap. Det endte med et nytt Lamborghini-team under navnet GSM. Dessverre ble det ingen match.
— Mye surr
— Det laget var så dårlig at lagkameraten min trakk seg før løpet, han gadd ikke å kjøre der, åpner Påverud med før han fortsetter:
— Så jeg kjørte jo alt på Brands Hatch helt alene. Etter det løpet så tenkte jeg for meg selv at «her går det ikke an å kjøre». Når man blir tatt igjen med en til to runder på et sprintløp på en time så fant jeg ut at det er ikke vits å bruke tid og energi på.
Redningen ble flere telefoner med Lamborghini, samt hjelp fra en manager Påverud ble satt i kontakt med av en annen GT3-fører etter løpet på Brands Hatch. Plutselig var oksen byttet ut med ringer, og VSR med Saintéloc Racing-teamet.
— Det har vært mye surr. Men nå vet jeg at jeg har fått et bra sete i et bra team. Det gjør at jeg er veldig positiv for resten av sesongen hvert fall, og Spa spesielt, sier han og utfyller:
— Jeg går inn med en følelse om at vi har en mulighet til å stå på pallen i klassen etter løpet, muligens helt øverst også, sier Påverud selvsikkert mens man hører biler suse forbi i bakgrunnen.
Ford-optimisme
Marcus Påverud er én av tre nordmenn som skal i aksjon i
årets største og mest prestisjefylte GT3-løp. Også Dennis Olsen og Marius Nakken er på plass i Belgia.
Olsen på sin side har så vidt rukket å lande etter 24-timersløpet på Le Mans før han har dratt ut til racerbanen igjen.
Tredjeplassen i 24-timersklassikeren er en bekreftelse på at utviklingen beveger seg i riktig retning for Ford sitt nyeste GT3-prosjekt, men det betyr på ingen måte at skuldrene er senket.
— Vi er fortsatt bak skjema på utviklingen av bilen. Skulle gjerne hatt mer tid, men vi «pusher» maksimalt for å ta igjen i utvikling, forteller Olsen til Parc Fermé og fortsetter:
— Vi forbereder oss hver gang i er på banen, men her kjører vi på Pirelli-dekk som er ganske annerledes enn Goodyear som vi bruker i WEC.
Det er fortsatt en positiv og optimistisk Dennis Olsen som gjør seg klar for ny innsats denne helgen. Tempoet på slutten av 24-timersløpet på Le Mans og bra strategi var en av nøklene til pallplassen, men det er ingen tegn til at det vil bli noen lett kamp om pallen heller denne helgen.
— Sjansen er alltid der, men enn så lenge så mangler vi litt tempo i forhold til de raskeste bilene, avslutter Olsen.
Satser på pallplass
Selv om årets utgave markerer 100 år med 24-timershistorie markerer det også Marius Nakken sitt fjerde forsøk for pallplass i klassen rundt den syv kilometer lange banen. Det er heller ingen tvil om hvilket resultat som er ønsket.
— Dette er høydepunktet i årets sesong og et av verdens mest prestisjefylte løp. Det blir mitt fjerde 24-timersløp, og tredje gang jeg deltar her. Målsetningen er å kjempe om pallplass i vår klasse, skriver han i en pressemelding.
Det har vært en GT World Challenge-sesong som så langt har inneholdt noe klabb og babb. Forhåpentligvis unngår han og Dinamic-teamet noen lignende blemmer under helgens løp.
— Første løp i Frankrike lå vi godt an til pallplassering, men ble påkjørt og mistet diffusoren. Det samme skjedde i fjor under 24-timersløpet. Porsche har gjort noen oppgraderinger som gjør denne sterkere. Det viktige i løpet blir å holde seg unna sammenstøt. Klarer vi det har vi gode muligheter, forteller Ålesunderen.