Rune Rudberg har en meget sterk tilknytning til bilsportmiljøet, og er i denne sfæren vel så kjent som bilsportutøver som sangstjerne. Etter flere år på sidelinjen skal Shortcar-mesteren fra 2010 nå stå på startstreken i en NM-runde igjen. Her fra VM-runden i rallycross i Spania i 2018, hvor han var en del av Petter Solbergs nærmeste supporterfølge.

Bilsportens musikkstjerne er tilbake bak rattet

Rune Rudberg føler seg mest hjemme blant bilsportfolk. Og nå skal gitar og mikrofon byttes ut med hjelm, ratt og kjøredress - igjen.

Publisert

CROSSKART: Rune Rudberg elsker bilsport, og ved siden av musikken har det vært den store interessen i flere tiår. 

Rune Rudberg viser stolt fram crosskarten han skal benytte seg av den siste halvdelen av NM-sesongen. Og hans sesongpremiere skjer på Gardermoen.

CROSSKART: Rune Rudberg elsker bilsport, og ved siden av musikken har det vært den store interessen i flere tiår. 

Etter noen års fravær fra aktiv kjøring er han denne helgen tilbake i aksjon, denne gangen i Crosskart-NM. At han også har bursdag gjør det bare til en enda bedre anledning. 

– Jeg måtte bli gammel nok før jeg ble gammel nok til å sette meg i denne bilen, humrer mannen som fredag fylte 63 år. 

Tilbake i bilsporten

Rune Rudberg er på ingen måte en ny aktør i bilsporten. Som engasjert tilskuer har han fulgt spesielt rallycrossen tett siden 70-tallet.

Som aktiv ble han i 2010 norgesmester i Shortcar, og egentlig var planen å kjøre Shortcar nå også. Eller, rettere sagt var det Rudbergs kompis som hadde kjøpt en shortcar med ønske om å få han i aktivitet igjen. 

Da han svarte at han heller skulle hatt «en sånn Crosscar Extreme» ble det raskt endringer. 

– Det gikk vel fem timer, så hadde han kjøpt en sånn. Så jeg er vel nesten fabrikkfører. Han ordner jo alt han, forteller Rudberg om kompisen Børge Ovesen. 

– Han mente det at det kunne hende vi daua i morgen, tenk om vi ikke hadde prøvd dette først!

Rudberg skal nå kjøre de tre siste NM-rundene for sesongen, i toppklassen i norsk crosskart og ett av de tetteste bikkjeslagsmålene innenfor norsk bilsport. Avhengig av hvordan neste års terminliste blir vil han også da kjøre de løpene som ikke krasjer med spillejobber. 

Rune Rudberg har over mange år vært en friskus, både på banen så vel som scenen. Her fra NM-runden i Shortcar på Grenland Motorsportsenter i 2011, der han gjennomgikk karrierens største krasj med flere elleville rundkast i høy hastighet.

Føler seg hjemme

I forkant av helgen har han kjørt noen tester på banen, men han ser frem til å også få noen å kjøre mot. 

– Jeg synes nesten det er lettere å kjøre fortere i løpssammenheng enn når jeg kjører alene. For da har du ikke noe særlig å sammenligne med.

– Det blir jo bare å prøve å få til noen bra starter og prøve å ligge der til jeg enten blir dyttet ut eller kjørt forbi, fortsetter Rudberg om egen taktikk. 

Selv om Rudberg for alltid vil være kjent for musikken, og kanskje et par andre ting, er det ingen tvil om at bilsporten står han nær. Det er her han føler seg hjemme. 

– Jeg har jo mye større omgangskrets i motorsporten enn jeg har innen musikk, så det er alltid gøy å komme inn i depot og henge med folka. Og ikke minst å kjøre litt også da. 

– Så du føler deg egentlig mer hjemme i depot enn ute på spillejobb?

– Ja det gjør jeg absolutt. Selv om jeg har kanskje 6000-7000 spilejobber gjennom livet, slår han fast. 

Powered by Labrador CMS