Bilen er solgt, men nytt NM-gull gir ny motivasjon: – Jeg kan ikke si at jeg ikke skal kjøre noe neste år

I bakkeløpstraseen slo han årets norgesmester i rally, men Anders Grøndal er tydelig på at han vil gjenskape de samme taktene på skogen igjen.

Publisert

Like sikkert om at potetene tas opp på høsten, så er det at Anders Grøndal alltid mot sesongslutt sjekker markedet ved å legge ut rallybilen sin for salg. Denne gangen ble bilen også markert solgt, i motsetning til de siste årene. Men solgt bil er ikke ensbetydende at han skal gi seg.

Anders Grøndal på vei ned igjen fra bakkeløpstraseen ved Lysgårdsbakken på Lillehammer. (Foto: Tor André Børresen)

Like sikkert om at potetene tas opp på høsten, så er det at Anders Grøndal alltid mot sesongslutt sjekker markedet ved å legge ut rallybilen sin for salg. Denne gangen ble bilen også markert solgt, i motsetning til de siste årene. Men solgt bil er ikke ensbetydende at han skal gi seg.

Og nå sikret han sin 11. NM-gull i bakkeløp, og den 17. i bilsportsammenheng inkludert hans seks NM-gull i rally. Dette etter en tøff kamp mot Frank Tore Larsen, som i år sikret NM-gullet før finaleløpet Rally Hedemarken, og som sammen med Ole Christian Veiby og Marius Aasen og Grøndal selv har tatt tempoet i Rally-NM til nye høyder denne sesongen.

– Først og fremst var det moro at Frank Tore stilte opp, og han gir ikke akkurat bort en mulighet til å vinne et NM-gull etter duellen i Konsmo. Også har jeg heller ingenting jeg kan utsette bilen på asfalt, for der fungerer den veldig bra, så jeg var forberedt på på å gjøre alt jeg kunne, sier Anders Grøndal til Parc Fermé.

Satser helt på grensen

Det ble fire bestetider på seks omganger fordelt på to løp. Både Grøndal og Larsen måtte dog kapitulere for to Supercars-biler, anført av Ole Håbjørg og Tom André Sætnan, men i NM-sammendraget var det kampen mellom de to mangeårige rivalene det skulle dreie seg om.

Og selv om det er Larsen som har hatt overtaket på Grøndal i rallyløypa den siste sesongen, så viste drammenseren gamle takter i bakkeløpstraseen igjen.

– Jeg har ingenting å sette fingeren på hvorfor det konkret bikker min vei i bakkeløp. Det gikk min vei Konsmo, og kunne dra derifra med tre poengs ledelse. Men jeg tipper det går på det å ha evnen til å satse maksimalt når det gjelder, og være rolig nok uten at man overladder. Spesielt på asfalt, hvor man må pushe som et helvete, uten å overpushe. Er du over grensen, så er det kjørt, noe som skjedde i to av omgangene, sier Ford-føreren.

Men bilen er altså lagt ut for salg, og ble solgt til en brite etter relativt kort tid. Grøndal har ikke lagt skjul på at han selv har slitt med å finne den godfølelsen han selv trenger for å kjøre fort og henge med de beste, spesielt på løst underlag, mens helgens bakkeløp og NM-runden Rally Grimstad er unntakene hvor han viste et bedre tempo mot toppførerne i rallysporet.

Kjenner på ny sult til å satse videre

Anders Grøndal. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Søndagens NM-gull nummer 17 i rekken gir han derfor god motivasjon til å satse videre etter et tungt rallyår, der han tidligere har hintet om usikkerhet om hvorvidt hans tid bak rattet nærmer seg slutten.

– Jeg kjenner at sulten kommer tilbake etter en helg som dette. Man blir jo lei av å kjøre og ikke ha en godfølelse og prestere det jeg føler jeg er god for. Både jeg og Marius (Fuglerud, kartleser) merker at vi kan bedre enn hva vi klarer å prestere i Rally-NM, sier Grøndal.

– Er du raskere enn Frank Tore i rallyløypa hvis du sitter i en bil du mener du finner en godfølelse i?

– Frank Tore er alltid vanskelig å slå, det er det ikke noe å lure på. Det er ikke sånn at hvis jeg hopper inn i en Skoda eller Polo, så slår jeg han lett. Men vi var ekstremt jevne i like biler, og hvis man klarer å være konkurransedyktig, så legger man også inn den siste innsatsen som skal til. Når det er sagt er tempoet i Norge nå blitt grisehøyt. Men jeg mener jeg har det som skal til for å utfordre om en ny NM-tittel i konkurransedyktig redskap, sier han offensivt.

Hva slags bil det nå blir er ikke sikkert. Grøndal skal også kjøre Lausitz Rally før han leverer bilen, og det er enda ikke klart hva slags ny bil de skal skaffe seg. Men han er tydelig på at han ikke er programforpliktet til å kjøre Ford, selv om han jobber for familiebedriften som forhandler nettopp Ford.

Det beviste han blant annet ved at han testet en Skoda Fabia på slutten av fjorårssesongen, en bil han innrømmer han likte svært godt.

– Hva slags bil og satsing er ikke bestemt enda. Jeg hadde et minimøte med Stein i stad (far og bedriftsleder, journ.anm.) hvor vi diskuterte forskjellige alternativer. Men jeg kan ikke si at jeg ikke skal kjøre neste år, sier han.

Tett i de andre NM-klassene

Lars Morten Berntsen dominerte NM-klassen for tohjulsdrevne biler. (Foto: Tor André Børresen)

NM-finalen i bakkeløp ble altså avgjort med et dobbeltløp opp Lysgårdsbakken i Lillehammer denne helgen. Som nevnt ble det NM-gull til Grøndal foran Larsen, mens Lars Martin Stensbøl sikret bronsemedaljen, i det som er en klasse for firehjulsdrevne rally- og rallycrossbiler.

Men det ble konkurrert også tett i de øvrige klassene.

I klasse 1, som tilsvarer samme klasse i Supernasjonal i rallycross, var det rutinerte Espen Isaksætre som holdt unna til gull - selv om årets «allrounder» Marius Solberg Hansen kom som en rakett og dominerte siste dagen, noe som holdt til en sølvmedalje. Sebastian Høidalen tok bronsen. Det er også disse tre som har preget Rallycross-NM til syvende og sist i år.

I klasse 2 ble det sørlandsk dominanse igjen med Per Magne Røyrås, som ingen kunne tukte. Magne Svardal holdt også unna for Bjørn Olav Jøranli i kampen om sølv og bronse.

I klasse 3 ble det tett kamp mellom Sander Engsvik og Frode Leirhol, der sistnevnte avslutter karrieren sin denne sesongen, og det ved å dominere finaledagen mens Engsvik tapte stort terreng. Men det holdt unna før østfoldingen i BMW, som tok Leirhold med fire poengs margin i gullkampen. Kenneth Hansen, som ikke må forveksles med den svenske rallycrosslegenden, tok bronse.

I «store super» er det Emil Sivesind som har vist seg å være den store bakkeløpskongen, der han dominerte fullstendig på Konsmo. Og totningen viste de samme tendensene også på Lillehammer, og sikret gullmedaljen med god margin. Veteranen Herbjørn Haug sikret seg nok en medalje i samlingen ved å ta en like solid sølvmedalje, mens Ove Halvorsen samlet nok poeng over begge NM-rundene til å ta bronse.

Så, i klassen for tohjulsdrevne rallybiler var det også veterantungt i toppen, og som seg hør og bør viste Lars Morten Berntsen fortsatt svært gode bakkeløpstakter i sin hissige Ford Escort Maxi Kit Car. Hadelendingen var overlegen begge dagene og sikret seg nok en gullmedalje i bakkeløpssporet. Sørlendingen Søren Snartemo måtte følge opp den gode bakkeløpshelgen på hjemmebane tidligere i år, og sikret seg en sølvmedalje for det. Årets norgesmester i rally, Olav Fredriksen, måtte denne gang nøye seg med en bronse. 

Powered by Labrador CMS