Bare én ting vil stoppe Romain fra å utfordre Nürburgring-rekorden
Vi har fått den franske racinglegenden Romain Dumas til å sette ord på hvordan det er å kjøre kanskje verdens raskeste bilsportriggede elbil.
(LAGUNA SECA): For deres I.D. R har blitt et godt kjent objekt i internasjonal bilsport de siste årene. Ikke at bilen er klasset inn i noe spesifikt mesterskap, men da Romain Dumas satte i vei opp bakken i Denver, Colorado i fjor - så skulle den knuste alt av rekorder.
Dumas er forøvrig først og fremst fabrikkfører for Porsche og kollega med Dennis Olsen, men er også Volkswagens viktigste mann bak spakene i deres elbil-satsing i motorsportøyesmed.
– For meg er det utrolig interessant å være med på dette. Jeg er en god gammel fan av rally og bakkeløp. Teamet vi har rundt denne bilen er som et gammelt rallyteam. Vi er en bitteliten gruppe, vi er helt åpne og vi prøver og feiler ut mye rart, sier Dumas når Parc Fermé møter ham i California.
Anslår 10-15 sekunder raskere
Den nye bakkerekorden han satte i fjor sommer lyder på 7:57,148. Tidenes første tur opp til toppen under åtte minutter. Ikke ble det bare elbil-rekord, men også all time high-rekord. Men Dumas melder at Volkswagen har stoppet Pikes Peak-prosjektet.
– Det syns jeg er synd. Da vi kom til bakken i fjor så kjente vi bare 20 prosent av bilen. Den er jo blitt bedre og bedre, og jeg er sikker på at vi kunne kjørt i hvert fall 10 til 15 sekunder raskere, sier Dumas.
I stedet blir det nye rekordforsøk. Flere av dem faktisk.
Men årets store høydepunkt blir rundt Nürburgring Nordschleife. Timo Bernhard fikk æren av å sette ny rekord rundt banen i fjor for Porsche med deres EVO-utgave av 919 Hybrid fra gamle LMP1-klassen. Tiden på 5:19,546 blir ingen målestokk for Dumas.
– Som en LMP1-bil
Selv om han tror bilen kunne klart det.
– Bilen er som en LMP1-bil. Og den hadde jo vært desidert best om den hadde gått i Formel E. Men langstrekka på Döttinger (langstrekken før mål, journ.anm.) er så lang at hele batteriet vil tape seg der. Vi må spare der for å ha nok til resten av banen.
Derfor får de ikke brukt maks av den teoretiske kapasiteten i bilen, verken med krefter eller aerodynamikk. Hadde de kjørt på med aerodynamikken fra Pikes Peak, så ville den også hatt et enormt marktrykk som ville sugd krefter.
– Bilen er lik som i fjor. Samme batteri og alt. Men vi setter på en mindre bakvinge blant annet, sier franskmannen.
Ingen feedback i bilen
Dermed er det elbil-rekorden de først og fremst er ute etter å ta. All time high-rekorden får eventuelt komme senere når de oppgraderer batteripakken, selv om dette er alt annet enn hugget i stein. Den lyder på 6:45,9 og ble satt av den kinesiske produsenten NIO med deres EP9-modell i mai 2017.
Vi ber han beskrive hvordan det er å kjøre denne bilen. Han er jo egentlig den eneste som Volkswagen benytter seg av når bilen skal kjøres maks ut.
– At den er sinnssykt rask er vel ingen overraskelse. Det er så mye marktrykk og krefter at den ikke er lett å kjøre i det hele tatt. Du har ikke noe feedback, ikke noe gir eller lyd. Man kjører kun på synet og følelsen i kroppen, og det er ikke lett. Men til syvende og sist er det jo veldig interessant, sier franskmannen.