Ayla i fyr og flamme etter at hun skal ta del i F1-sirkuset neste år
2020 ble tidlig kansellert for hele W Series, men likevel har mesterskapet klart å dyrke et enda mer markant fotfeste i internasjonal bilsport.
For torsdag kom gladnyheten for formelbilserien som var relativt omdiskutert i den innledende fasen. Som en ren kvinneklasse i Formel 3-homologerte biler skulle altså W Series nå sette fokus på kvinner i bilsporten - med det store målet om å eksportere en kvinne inn i Formel 1.
Jamie Chadwick, som vant første året, fikk tidlig en rolle under Williams-paraplyen, og selv om W Series besluttet tidlig å avlyse 2020-sesongen som følge av koronapandemien, så har de nå fått med seg Formel 1 på laget og blir med det en offisiell supportserie neste år, på lik linje med Formel 2, Formel 3 og Porsche Supercup.
Og er det noen som er begeistret for det, så er det norske Ayla Ågren som har fått tildelt en plass i denne serien for neste sesong. Hun skulle egentlig kjørt i år, og har med det fått beholdt rettigheten til å delta neste år.
– Jeg synes at det er superimponerende at W Series først og fremst har klart å få til et program igjen etter året 2020 i seg selv. Men at de har klart å bli en offisiell supportserie for Formel 1 er bare helt utrolig. Og det er noe jeg er uendelig takknemlig for, sier Ågren til Parc Fermé.
Hun har hatt base i USA de siste årene, men får alle kostnader rundt kjøringen i W Series dekket av mesterskapet. Det er nemlig slik at ingen av de utplukkede jentene skal betale noe som helst for å kjøre.
Men Ågren har altså basert seg i USA fordi hun blant annet har hatt et stort mål og en stor drøm om å nå hele veien til Indycar, som er keiserklassen innenfor amerikansk bilsport og det nærmeste man kommer Formel 1 utenom Formel 1 selv i statene.
– Jeg har vært på mange Indycar-løp, men aldri Formel 1. Så å få oppleve å konkurrere under samme løpshelg som de store gutta blir bare superkult, sier hun entusiastisk.
Hun føler W Series, tross sin korte fartstid, har bygd seg opp en stor status og blitt møtt med stor respekt i den internasjonale bilsporten. Samtidig skal hun altså da konkurrere mot det som juryen til serien anser som flere av verdens mest talentfulle jenter.
Selv har hun ikke konkurrert siden 2017, og benyttet årene siden til å bygge nettverk og trene på alt annet relevant som ikke koster penger. Hun tror også det er til større fordel for henne selv at det ikke er blitt kjøring på noen av dem i år, ettersom hun har vært vant til å stå på sidelinjen lenge.
– Målet er jo å hevde seg i toppen, men når det er sagt så har jeg alltid jobbet med å fokusere på det jeg kan gjøre noe med selv. Om fokuset kun blir på resultater, så er det fort mange andre faktorer som spiller inn som man ikke kan kontrollere selv. Fokuserer du på det du kan gjøre selv, så kommer gjerne resultatene som følge av det arbeidet du selv la ned, mener hun.
Derfor føler hun seg svært godt forberedt selv om det fortsatt er godt over et halvår igjen til serien forhåpentligvis kan komme igang som normalt. Det er forøvrig ikke bestemt hvilke Formel 1-helger som W Series skal være supportklasse i, men det er bestemt at det blir åtte løpshelger.
– Forberedelsene mot neste sesong sluttet aldri igjennom «denne sesongen». Det jobbes daglig med det fysiske og mentale, og jeg gjør alt det kan for å sitte bak rattet der jeg får muligheten, om det så er bare for et par runder. Planen og målet er å få et par testdager i boks i en Formel 3-bil nærmere sesongstart, sier 27-åringen.