Charles Leclerc plukkes opp av legebilen for en obligatorisk medisinsk sjekk selv om alt tydet på at han kom seg ganske å uskadet fra det hele. Uskadet kan vi dog ikke si om bilens tilstand.

Avsluttet fredagen i Saudi-Arabia med kjempesmell på tampen av treningsøkta

Charles Leclerc var førstemann i veggen på nye og noe omdiskuterte Jeddah Corniche Circuit.

Publisert

FORMEL 1: Denne helgen debuterer Saudi-Arabia som vertsland i Formel 1 med en helt nybygget bane på kysten langs Rødehavet i Jeddah, og det var naturlig nok knyttet stor spenning til de første treningsøktene, både hva gjelder gjennomføring, fart og ikke minst det umiddelbare styrkeforholdet mellom ulike førere og team.

Raske baner favoriserer ofte Mercedes-bilene, men er det en ting 2021-sesongen har lært oss så er det at det ikke lenger ligger noen automatikk i at en bane skiller seg noe mer ut enn de andre hva gjelder å utspille fordeler og ulemper på tvers av bilene.

Likevel var det Mercedes og Lewis Hamilton på topp i begge treningsomgangene. Under første pass leverte briten 1:29,786, som var nøyaktig 56 tusendeler raskere enn VM-leder og erkerival Max Verstappen.

Under den andre treningen byttet Verstappen plass med Hamiltons lagkamerat Bottas. Finnen endte opp 61 tusendeler bak den syvdoble verdensmesteren, som forøvrig forbedret tiden sin med ned drøye syv tideler ved andre pass.

Det var også knyttet spenning til hvorvidt noen kom til å gå i veggen med tanke på at banen har levert svært høye hastigheter med relativt smal veibane og få avkjøringssoner på de raskeste partiene. Men det skulle bli «bare» ett rødflagg, og det kom på tampen av andre fritrening fredag kveld.

Charles Leclerc endte opp i veggen etter å ha mistet kontroll på bakenden av bilen. Monegaskeren kunne imidlertid klatre uskadet ut av bilen, men med få minutter igjen av treningen ble også resten av økta avsluttet under rødflagget.

– Å fytte rakker'n. Hvis det er lov å si. Det er det sikkert ikke, utbrøt V Sport-kommentator Stein Pettersen spontant da de første nærbildene av bilen kom.

Dog skulle det vise seg at avkjøringen var betydelig mindre dramatisk enn hva de visuelle skadene umiddelbart antydet. Leclerc gikk baklengs inn i Tecopro-barrieren og ødela for det meste bakre område av bilen, noe som i utgangspunktet pleier å være grei skuring for mekanikerne å ordne opp til resten av kjøringen denne helgen.

Powered by Labrador CMS