Audis DTM-sjef fullroser Bakkeruds førerferdigheter
For første gang uttaler Audi Motorsport seg om Andreas Bakkerud sin innsats under DTM-testen forrige uke.
Selv kunne Andreas Bakkerud selv ydmykt bekrefte at han leverte bedre enn han selv hadde forventet under sin eksklusive jomfrutur i en DTM-bil da Audi ville teste ham ut forrige uke.
Selv om oddsene er høye og mulighetene relativt få for at Bakkerud faktisk skal få kjøre i DTM i 2019, så bekrefter nå Audis prosjektleder for DTM, Andreas Roos, at bergenseren presterte på et vesentlig høyere nivå enn hva de forventet og mener han hadde forutsetninger for.
– Stort talent
– Generelt må jeg si at han gjorde en meget god jobb. Han har ingen bakgrunn fra baneracing, og spesielt biler med mye marktrykk. Om det ikke var hans svake punkt, så var dette i alle fall hans største ulempe sammenliknet med de andre. Men han klarte å tilpasse seg en ny situasjon veldig raskt, sier Roos til Parc Fermé.
Eksakte rundetider har ikke kommet fram. Parc Fermé vet dog at Bakkerud matchet tidene til Formel 1-fører Sergey Sirotkin, som også var med på testen, selv om Bakkerud selv ville understreke at det kunne vært vel så vanskelig overgang til en DTM for russeren som han selv.
Samtidig kunne han selv rapportere at han hadde fått tilbakemeldinger om et godt DTM-tempo i de lengre stintene, noe Roos også bekrefter.
– Han viste et virkelig stort talent i en DTM-bil, og han vil kunne vise sitt fulle potensiale dersom han får muligheten til å kjøre enda mer en hel dag for å bli enda mer vant til en slik bil, tror Roos, som kjenner til Bakkerud fra tidligere i år.
Rallycross-ingeniør
– For meg personlig var det fint å være med på hans første DTM-test, da jeg også fulgte hans første rallycrosstest for Audi. Da var jeg ingeniøren på den bilen den gang, legger Roos til, som fikk DTM-rollen for Audi like etterpå.
Han vil også understreke at Bakkerud viste en enorm styrke på måten han tok til seg tips og råd og lyttet til erfarne fagfolk.
– Han klarte å absorbere alle rådene han fikk fra Jamie Green og ingeniørene, om hva han skulle gjøre annerledes og hva han skulle forbedre seg på. Men han håndterte bilen på et høyt nivå, selv etter de få rundene han fikk til rådighet. En meget bratt læringskruve, konstaterer DTM-sjefen.