Attraktiv på GT-markedet - gratis 24-timerskjøring innenfor rekkevidde

«Same procedure» med GT4 for Marcus Påverud. Ved siden av venter en gulrot han ikke helt har sett komme.

Publisert

Andre helga i januar venter nemlig 24-timersløpet i Dubai, for mange racerførere den ultimate sesongåpningen. Nylig er det blitt klart at Marcus Påverud skal få kjøre dette løpet sammen med sitt team Leipert Motorsport.

Marcus Påverud, her i samtale med landslagskollega Mads Siljehaug under GT4-runden på Nürburgring. (Foto: Joel Kernasenko)

Andre helga i januar venter nemlig 24-timersløpet i Dubai, for mange racerførere den ultimate sesongåpningen. Nylig er det blitt klart at Marcus Påverud skal få kjøre dette løpet sammen med sitt team Leipert Motorsport.

18-åringen fra Tranby i Lier fikk prøve seg i deres Lamborghini Huracan Super Trofeo Evo under 24-timersløpet i Barcelona, hvor de klinte til med klasseseier i SPX-klassen og en åttende plass totalt.

– Jeg må si jeg har fått smaken og sansen for langdistanseracing. Jeg føler meg mye mer komfortabel nå enn for ett år siden, sier Påverud til Parc Fermé.

Store steg i GT4-bil

2018 har vært Påveruds mest innholdsrike sesong i karrieren noen sinne, der han meldte overgang fra TCR-kjøring til Mercedes AMG GT4. Fra sesongåpningen med femteplass i GT4 European Series, og med tredjeplassen på Brands Hatch som høydepunktet i GT4, så har unggutten fått etablert seg i GT-verdenen og kjenner at det er der han hører hjemme.

Og 2019 kan by på mer enn bare en fortsettelse på GT4-eventyret. Samme bil og full serie som 24-timeren i Spania i høst kan bli en realitet i 2019 hvis alt klaffer.

Tilbudet om å kjøre i Dubai kunne han ikke takke nei til, men dog ikke uten litt ekstra forhandlinger.

– Egentlig ble jeg tilbudt en vanlig full pris for løpet, men de hadde stort ønske om å ha meg med, så da kunne de betale halvparten av kostnadene for meg, sier Påverud.

Etter det Parc Fermé forstår er det snakk om en prislapp på 300.000 kroner for å få kjøre, der Påverud «kun» trenger å dekke halve summen, rundt 150.000 kroner, fra eget sponsorbudsjett.

Gratis kjøring?

Men det ligger en større premie i potten enn som så. Hvis han leverer sakene sine slik han blant annet gjorde i Spania, så kan han få resten av sesongen uten å tenke på budsjett. Dermed er muligheten for et gratis sete nærmere enn noen gang for Påverud.

– Leipert er veldig fornøyd med Marcus og ønsker å bruke han mer. Men vi har ikke noe mer budsjett enn det vi velger å bruke på GT4, så vi har ikke noe annet valg enn å si at vi ikke kan bidra med et større budsjett til flere serier. Men de er så interesserte i han at han i så fall vil få kjøre resten av 24-timersserien gratis hvis de er fornøyde etter Dubai, sier far Rune Påverud.

Det popper opp stadig flere norske unggutter i internasjonal GT-racing. Dennis Olsen har allerede banet vei med sin Porsche-suksess. Christian Krognes får en full internasjonal sesong med en rimelig godtgjørelse, Mads Siljehaug har kjørt gratis og får nå lønn hos Reiter Engineering, mens Theodor Olsen kan også få flere gratisløp i USA om han er heldig.

Marcus Påverud og Ivan Pareras (høyre) jubler for tredjeplassen på Brands Hatch i begynnelsen av mai, årets største sportslige høydepunkt ved siden av 24-timersseieren i Barcelna. (Foto: GT4 European Series)

I tillegg kunngjorde Emil Heyerdahl tirsdag at han velger å satse på Porsche i Skandinavia, mens Marius Nakken etablerer en satsing i Porsche Supercup. Dette er bare noen av mange eksempler på norske førere som satser internasjonalt i baneracing.

Etterspurt

Påverud ser heller ingen grunn til å kikke mot noe annet enn GT-racing, da hans primære mål er å kunne leve av internasjonal bilsport, eller på godt norsk - leve av å kjøre fort med bil.

– Da jeg debuterte i GT4 på Zolder i vår, så var det første gang jeg var nervøs før et løp. Jeg måtte spy, og jeg følte ikke at jeg hadde noe i dette sirkuset å gjøre. Etter det har jeg bare vokst og vokst, og nå kjenner jeg også at dette har vært helt riktig for meg å satse på, sier Påverud.

Flere team har også meldt sin interesse. Mercedes la nylig inn en konkret bestilling på hele Påveruds CV, som de skal ta med inn i vurderinger til et potensielt GT3-sete i fremtiden, uten at det framkommer spesifikt hva dette vil innebære.

I tillegg er det, ifølge pappa Rune, stor etterspørsel fra flere etablerte GT-førere om å ha med seg Marcus som en god annenfører. Hvem som blir lagkamerat med Påverud i GT4 European Series i 2019 er foreløpig ikke klart.

Powered by Labrador CMS