Åtte tusendeler skiller Dennis og Christian før kvalifiseringen

På papiret er bilene alene med på å påvirke oddsene, men enn så lenge ser det ganske så jevnt ut mellom Porsche-teamet og BMW-teamet til de to norske kandidatene.

Publisert

(LAGUNA SECA): – Jaja, vi tar i alt vi kan og kjører det det går, konstaterer Christian Krognes overfor Parc Fermé.

Christian Krognes og Walkenhorst Motorsport foran Wright Motorsport sin Porsche 911 GT3 R som Dennis Olsen og hans lagkamerater kjører. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(LAGUNA SECA): – Jaja, vi tar i alt vi kan og kjører det det går, konstaterer Christian Krognes overfor Parc Fermé.

Det er første treningsdag før det braker løs med kvalifisering fredag, og førere og team har over to dager fått ta og føle på den tekniske og intense Laguna Seca-banen utenfor Monterey i California, ikke langt fra den kjente byen San Francisco.

Denne helgen er det duket for andre runde i den prestisjefylte internasjonale GT-serien Intercontinental GT Challenge, hvor nordmennene Dennis Olsen og Christian Krognes skal kjøre full serie.

Tett som hagl

I sesongåpningen i Australia for snart to måneder siden var det nettopp Olsen og hans team bestående av andre fabrikkførere fra Porsche som tok første stikk, og 12-timersløpet på Bathurst regner for å være ett av de mer prestisjefylte langdistanseløpene ved siden av de største 24-timersløpene.

På Laguna Seca-banen ser teamene til de nordmennene ut å følge hverandre som perler på en snor. På siste treningspass skilte det kun åtte tusendeler mellom bilene til nordmennene, i favør Olsens bil som ble kjørt av Matt Campbell. Total var de litt over to tideler bak raskeste bil anført av Honda Team Motul og deres NSX GT3.

Teknisk bane

Krognes var raskest på sin bil og satte altså fjerdetiden. Det er noe Krognes vil regne som mer enn godkjent, med tanke at han er redd de av fysiske årsaker kan ha en noe større ulempe i forhold til de andre bilene akkurat på denne banen.

– Det er en teknisk bane og veldig intens å kjøre på. Du får aldri slappet av her, så det kommer til å bli et krevende løp. I tillegg er BMWen bedre tilpasset baner som har høyere gjennomsnittsfart, der man får brukt aerodynamikken på bilen. Dermed er den kanskje ikke like bra til denne banen som for eksempel Audi og Mercedes, så det blir spennende å se hvor vi klarer å plassere oss, sier Krognes, som kjører for fabrikkstøttede Walkenhorst Motorsport.

Olsen på sin side håper de kan komme i posisjon til å forsvare seieren fra Bathurst, selv om han også er enig med Krognes om at spesielt Mercedes er favoritter rent kjøretøymessig. Hans Porsche virker å takle banen helt OK, men 22-åringen innrømmer at de fortsatt har litt å jobbe med inn mot kvalifiseringen.

Dennis Olsen på toppen av den berømte Corkscrew-svingen på Laguna Seca. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Det har vært en produktiv dag hvor vi har jobbet hardt med å få bilen i balanse over stintet. Vi har fortsatt en del å jobbe med til kvalifiseringen, men håper at vi finner en god base etter mye analyse, sier Olsen.

Olsen kjører sammen med fabrikkførerne Matt Campbell og Dirk Werner. Teamet de kjører for denne helgen er det amerikanske Porsche-teamet Wright Motorsports, samme team som han kjørte for i den amerikanske Blancpain-serien på COTA.

Powered by Labrador CMS