Uvisst hvordan Russland-utestengelsen vil påvirke bilsporten og deres utøvere

Russland skal i utgangspunktet utestenges fra alt som har med OL, VM og EM å gjøre. Men hva med de russiske bilsportutøverne og landets internasjonale bilsportarrangement?

Publisert

Mandag tok WADA, verdens antidopingbyrå, fram slegga mot idrettsnasjonen Russland tilknyttet deres dopinghistorikk tilknyttet flere idretter - og banket i bordet at Russland skal utestenges fra alle store internasjonale mesterskap de neste fire årene.

Russland Grand Prix er blitt arrangert i Sotsji hvert år siden 2014 og har kontrakt til og med 2025. (Foto: Charles Coates/Getty Images)

Mandag tok WADA, verdens antidopingbyrå, fram slegga mot idrettsnasjonen Russland tilknyttet deres dopinghistorikk tilknyttet flere idretter - og banket i bordet at Russland skal utestenges fra alle store internasjonale mesterskap de neste fire årene.

Bakteppet for dette er de siste årenes avsløringer om statlig organisert doping tilknyttet russiske utøvere, hvor WADAs uavhengige komité for regeletterlevelse - CRC - tidligere i høst kom med en rekke anbefalinger på hvordan Russland skal sanksjoneres etter dopingavsløringene.

Ett av mange forbund som er underlagt WADAs retningslinjer for antidopingarbeid er det internasjonale bilsportforbundet (FIA). Dermed kan bilsporten tilknyttet Russland isolert sett stå i fare de neste fire årene.

Samtidig er det et smutthull i bestemmelsene, hvor utøvere som kan dokumentere at de ikke har noen tilknytning til det som kom fram under den omfattende McLaren-rapporten i 2016 fortsatt kan bedrive idrett. De viktigste kriteriene er dog at de ikke får representere nasjonen Russland på noen som helst måte, hva gjelder for eksempel flagg eller nasjonalsang.

Bilsporten har på internasjonalt nivå i det store og det hele vært skånet for de store dopingskandalene, og sånn sett er det all grunn til å tro at enhver russisk bilsportutøver kan slappe av etter mandagens bestemmelse. Visepresident i WADA, Linda Hofstad Helleland, som også stortingspolitikeren for Høyre, vil heller ikke si noe konkret om hvordan WADAs utestengelse av Russland vil påvirke bilsporten.

– Der er det ingenting som er konkret eller klart. Det blir opp til CRC å vurdere, sier en travel Helleland i en kort beskjed til Parc Fermé, og viser videre til andre medieoppslag for ytterligere detaljer om mandagens WADA-avgjørelse.

Helleland har dog uttalt seg kritisk til at det finnes smutthull i den generelle bestemmelsen om at Russland skal utestenges fra alle store internasjonale mesterskaps, både utøvere og arrangører.

– Jeg er veldig skuffet over at vi ikke ble enige om en fullstendig utestengelse, samt å ta fra dem muligheten til å arrangere store konkurranser. Den tøffeste sanksjonen som lå på bordet i dag, var et «ja» til CRC-utvalgets anbefaling. Nå må vi forsikre oss om at konsekvensen og implementeringen er så tøffe som verdens største idrettsskandale noensinne fortjener, sa Helleland ifølge VG.

FIA er ikke underlagt OL, og russiske bilsportutøvere vil sånn sett ikke rammes i olympisk sammenheng. I VM-sammenheng så har vi blant annet Daniil Kvyat i Formel 1 og Timur Timerzyanov i Rallycross-VM. Parc Fermé har vært i kontakt med sistnevnte, som virket nokså rolig og ellers visste veldig lite om hvordan dette vil påvirke ham.

Igora Drive er et helt nytt, komplett bilsportanlegg utenfor St. Petersburg helt vest i Russland, og skal etter planen være vertskap i Rallycross-VM for første gang neste år. (Foto: RacingCircuits.info)

– Vi får se hvordan den endelige avgjørelsen blir. Jeg vet ikke hva som er greia, og jeg har ikke vært involvert i noe som helst rundt dette, skriver Timerzyanov i en melding til Parc Fermé.

Av internasjonale arrangement i Russland som kan falle innunder WADAs kriterier for utestengelse, så kan både Russlands Grand Prix i Formel 1 og den nye VM-runden i rallycross uten for St. Petersburg. Autosport har snakket med arrangøren av Russlands Grand Prix i Sochi, som ikke er nevneverdig bekymret.

– Kontrakten ble signert tilbake i 2020, lenge før omstendighetene rundt WADA-etterforskningen. Den er gyldig til og med 2025 og Russland er inkludert i FIAs internasjonale kalender for 2020. Hvis WADA vil avlyse et så stort arrangement etter en appell, så er det ingen lovlige eller tekniske muligheter til å trekke tilbake og signere Russlands Grand Prix til et annet land. Vi er trygge på at Russlands Grand Prix finner sted i 2020 og videre år, heter det i en uttalelse fra arrangøren.

VM-arrangøren i rallycross har foreløpig ikke uttalt seg i saken.

Powered by Labrador CMS