Slik vil Mads Østberg lære av de yngre bilsportutøverne

    DEL
    Mads Østberg koste seg på trampolinepark sammen med resten av det norske bilsportlandslaget Team Norway sist uke. Dette var hans første samling etter at aldersgrensen ble opphevet. (Foto: Simen Næss Hagen)

    Aldersgrensen er fjernet. «Norges raskeste landslag» skal nå bestå av – nettopp – Norges raskeste bilsportutøvere. Det åpner opp for utøvere som blant annet Mads Østberg.

    Norges Bilsportforbund har i en årrekke seksjonert ut en egen elitesatsing på bilsportutøvere som de har troen på, og lagt ned stadig mer ressurser i å følge opp bilsportutøvere med internasjonale ambisjoner både fysisk og mentalt ved siden av deres sportslige opplegg.

    Dette har de siste årene blitt kalt for «Team Norway», men ett av kriteriene har vært at utøveren ikke kan være eldre enn 25 år.

    Samtidig har de innad brukt begrepet landslag om seg selv, for å speile at dette skal være snakk om de beste bilsportutøverne i Norge som blir satset på. Blant annet for å rettferdiggjøre landslagsbegrepet ytterligere har de nå fjernet aldersgrensen på 25 år.

    LES OGSÅ: Slik har du aldri sett Norges beste bilsportutøvere før

    Det åpner opp for nye førere. Deriblant rallyfører Mads Østberg.

    - ANNONSE -

    Østbergs restart

    Han har lenge vært en pådriver for å få dette igjennom. Han er nå glad for at muligheten har dukket opp til å få oppfølging fra både bilsportforbundets talentutviklingsressurser, og ikke minst ta del i en gruppe hvor utøverne er 10 til 15 år yngre.

    – Jeg føler meg like mye barn som de andre. Alt vi driver med er moro, og jeg håper vi kan lære av hverandre og utnytte hverandres erfaringer. Jeg er glad for at vi har fått dette til, sier Østberg til Parc Fermé, som sammen med talentutviklingssjef Holm Jacob Matheson har vært en pådriver for å oppheve aldersgrensen på 25 år.

    Forrige uke var den første av to store samlinger som Team Norway har gjennom året, i tillegg til at førerne følges opp individuelt. Samtidig er planen å ha andre mindre samlinger for å styrke samholdet og utveksle erfaringer ytterligere senere gjennom året.

    Foto: Simen Næss Hagen
    Mads Østberg og Dennis Hauger, nest eldst og yngst på Team Norway – men Østberg mener han kan lære ekstremt mye fra utøvere som Hauger. (Foto: Simen Næss Hagen)

    Østberg kjenner at han trenger en «restart» på karrieren utenom bilkjøringen, der han i 2018 forteller at han vil starte litt på nytt igjen. Han vil vekk fra privatsjåfør-stempelet og bli en fullverdig fabrikkfører i Rally-VM igjen.

    – Jeg har vært privatsjåfør og vil begynne litt på nytt. Selv om jeg har masse erfaring, så faller man fort inn i like mønster. Det å kunne henge med disse gutta og se hvordan de konkurrerer på sine måter og lære litt hvordan de jobber og tenker, det kan være vel så interessant for meg som det er for dem å lære den andre veien, sier Østberg, som i år jobber for å få flere muligheter i fabrikkteamet til Citroën i Rally-VM.

    Parc Fermé fulgte «landslaget» på samlingen forrige uke hvor de den ene dagen hadde en innholdsrik, men krevende økt, på trampolineparken ved Billingstad. Videre gikk ferden til Bekkestua for en knallhard styrkeøkt som ble rundet med en yoga-aktig In-Trinity-økt.

    LES OGSÅ: Norske rallyprofiler bøyer seg i støvet over Loebs prestasjoner

    Foto: Simen Næss Hagen
    (Foto: Simen Næss Hagen)

    Og som Østberg selv sier, han føler seg ikke nødvendigvis noe eldre enn de yngste gutta på laget som Dennis Hauger, Marcus Påverud og Theodor Olsen. Og han er en pådriver og initiativtager av natur, så han spilte også på sin egen pondus med meninger og innspill han håper kan utvikle landslaget ytterligere.

    Solberg og Mikkelsen takket nei

    Noe utøverne tok tilsynelatende godt i mot, med godt humør, nikkende anerkjennelse, og en enighet om hvordan veien skal gå videre.

    – Det er viktig at vi fortsatt tenker som et lag og skal utnytte fordelene ved å være et lag når vi går ut døra er. Det er fort gjort å glemme det og tenke på seg selv, men når vi er så heldige og kan jobbe sammen som dette, så er det viktig at vi også husker på det, sa Dennis Olsen da de i plenum skulle sette strategien for sesongen med en felles tankegang.

    - ANNONSE -

    Team Norway – elitegruppe
    • Andreas Bakkerud (26) – rallycross
    • Thomas Bryntesson (22) – rallycross
    • Sindre Furuseth (24) – rally
    • Dennis Hauger (14) – formelbil
    • Christian Krognes (27) – racing
    • Marius Nakken (24) – racing
    • Dennis Olsen (21) – racing
    • Theodor Olsen (18) – racing
    • Marcus Påverud (17) – racing
    • Steve Røkland (25) – rally
    • Mads Siljehaug (21) – racing
    • Oscar Solberg (20) – rally
    • Ole Christian Veiby (21) – rally
    • Mads Østberg (30) – rally
    • Fredric Aasbø (32) – drifting

    Som nevnt, at aldersgrensen oppheves åpner opp for flere utøvere. I tillegg til Østberg er Christian Krognes (27) og Andreas Bakkerud (26) tilbake i varmen igjen, og i utgangspunktet skulle Steve Røkland (25) ut denne sesongen på grunn av alderen – men han får altså fornyet tillit.

    Nytt er også at driftingprofilen Fredric Aasbø er med på laget, selv om han ikke kunne være med på samlingen denne gangen. I tillegg fikk både Petter Solberg og Andreas Mikkelsen invitasjon til å bli med Team Norway, men måtte takke nei grunnet sine egne hektiske og intense opplegg som de må følge opp.

    Foto: Simen Næss Hagen
    Christian Krognes. (Foto: Simen Næss Hagen)

    – Det gir mye energi

    Men også racingfører Christian Krognes, som kjører VLN og Blancpain, er glad for «å være tilbake». Han var en del av samlingene i en årrekke før alderen sendte ham ut til å stå på egne bein.

    – Det er kjempestas. Jeg var jo med også for mange år siden, men da hadde vi ikke en etablert elitegruppe som nå – og generelt var det i mindre organiserte former. Team Norway har etter hvert blitt en veldig sammenknyttet gruppe, noe vi får masse igjen for under samlinger som den vi hadde nå i helgen, sier Krognes til Parc Fermé.

    I likhet med Østberg handler det om å komme inn nye rutiner og mønstre for Krognes, og ikke minst det å få «input» fra andre likesinnede.

    – Det gir mye energi, og for min del handler det også litt om å få muligheten til å bryte opp i de treningsmønstrene jeg har etablert gjennom de siste årene.Det blir en helt annen mentalitet i en gruppe der alle vet hva bilsport dreier seg om, sier han videre.

    LES OGSÅ: Manglende resultater til tross – 2017 har vært Christians morsomste år

    Foto: Simen Næss Hagen
    Holm Jacob Matheson, talenutviklingssjef. (Foto: Simen Næss Hagen)

    Slik er forpliktelsene

    Sjef for talenutviklingsprosjektet, Holm Jacob Matheson, mener den nye organiseringen rundt Team Norway på mange måter blir en ny start, både for bilsportforbundet og flere av utøverne.

    – Hvis ikke dette blir et kapittel i neste jubileumsbok, så er det ingenting som blir det. En ting er at jeg, som selv har vært aktiv i 45 år, kan sitte å være overivrig og ha tanker om dette. Noe annet er å se hvordan en slik gruppe utvikler seg, og hvordan utøvere på tvers av grener og alder drar hverandre oppover.

    – Men utøverne har sine egne planer og kalendere – hvordan får dere dette til å gå opp i opp?

    – Vi anstrenger oss ganske mye å få tilrettelagt for alle, men det er neimen ikke lett. Men vi prøver etter beste evne å finne tidspunkter vi håper passer best for de aller fleste. Men på samme måte som vi har våre forpliktelser, så har føreren også en forpliktelse å stille opp de gangene vi har samlinger og treninger, hvis ikke annet er informert på forhånd, sier han.

    Foto: Simen Næss Hagen
    Fysisk trener Fredrik Brenna-Lund. (Foto: Simen Næss Hagen)

    Fysisk trener Fredrik Brenna-Lund har jobbet med utviklingen av unge fremadstormende bilsportutøvere de siste to tiårene.

    Fra før har han jobbet med de aller fleste utøverne som er med, men han mener det er riktig og viktig at aldersgrensen på 25 år er opphevet for at de også innad skal kunne kalle seg et landslag.

    – Hele poenget med at vi skal få med oss alle inn i denne gruppa er at vi kan selge laget på en litt annen måte, og ikke minst at de som kommer inn har gode internasjonale erfaringer som de yngre kan lære av. Samtidig har de også godt av å se hvordan den nye generasjonen bilsportutøvere utvikler seg, for framtiden til norsk bilsport har aldri før sett så lys ut som den er nå om dagen, sier Brenna-Lund.

    PF-BLOGGEN: Blandet drops med spor av toppidrettsutøvere på høyt nivå

    Foto: Simen Næss Hagen
    (Foto: Simen Næss Hagen)