Slik har Simracing-Tommy fått merke eksplosjonen av interesse på kroppen

Nærmest over natta skulle «alle» begynne med simracing. Og det legger ikke Norges største simracingprofil, Tommy Østgaard, skjul på at han har fått merke.

Publisert

I skrivende stund har 126 personer meldt seg på det offisielle norgesmesterskapet SimRacing Grand Prix, hvor tredje runde kjøres virtuelt på Road Atlanta førstkommende søndag. Fordi det er 30 i hver finale, betyr det at det kan være duket for E-finale dersom samtlige påmeldte stiller til start.

Glenn Key, vinneren av forrige NM-runde på Suzuka, jagende av Christian Krognes og Carl-Fredrik Hersoug og resten av norgeseliten i simracing. (Foto: Jan Magnus Gøranson)

I skrivende stund har 126 personer meldt seg på det offisielle norgesmesterskapet SimRacing Grand Prix, hvor tredje runde kjøres virtuelt på Road Atlanta førstkommende søndag. Fordi det er 30 i hver finale, betyr det at det kan være duket for E-finale dersom samtlige påmeldte stiller til start.

Den lave terskelen for å begynne med esport og simracing, både praktisk og kostnadsmessig, har gjort at «alle» har gått man av huse ettersom den «virkelige» bilsporten har stoppet opp som alt annet i samfunnet grunnet corona-krisen verden over.

– Man merker veldig godt at folk skal skaffe seg utstyr. Det er masse meldinger fra folk hele tiden, som trenger tips til både rigg, PC-er og annen generell informasjon. Det er rett og slett for vanskelig å hjelpe alle som spør om dagen, sier simracing-guru Tommy Østgaard til Parc Fermé.

Melder seg på i siste liten

Tommy Østgaard er Norges største simracing-profil og er ett av tre hoder bak SimRacing Grand Prix, den eneste norske bilsporten med NM-status som fortsatt kan gjennomføres under coronakrisen. (Foto: Coanda Simsport)

Simracing-miljøet har en egen såkalt Discord-kanal hvor miljøet som sådan hjelper mange. Parc Fermés redaktør har også vært i denne kanalen siden før eksplosjonen av interesse kom de siste dagene, og det kan bekreftes at både antall medlemmer og ikke minst antall spørsmål har eskalert kraftig de siste årene.

Men Østgaard er glad for støtten i miljøet med tanke på å håndtere alle henvendelser. Han er primus motor bak SimRacing Grand Prix og styrer dette arrangementet sammen med Henrik Furuseth og Joakim Rognlien.

– Miljøet er veldig inkluderende. Jeg oppfordrer alle til å bli en del av det. Det er mye praktisk som må gjøres i starten, men man får god veiledning om man spør. Så skal jeg samtidig innrømme at vi ikke har vært like god på all kommunikasjon vedrørende tidsfrister og andre ting som folk spør om, sier Østgaard.

– Hvilke praktiske utfordringer er størst?

– Spesielt er det mange som finner på å melde seg på så sent som på løpsdagen. Og da er det mye annet praktisk jeg og vi må gjøre. Men vi klarer alltids å finne noen løsninger. Men det er dette med å få folk inn på lister og servere som kan bli veldig vanskelig når alt skjer på en gang, sier Østgaard, og understreker at den egentlige fristen for å melde seg på serien er torsdagen før hver løpshelg.

Rallymiljøet kaster seg på

Eyvind Brynildsen og Anders Kjær samarbeider i Rally-EM denne sesongen. Men nå som det er tørke i den virkelige sesongen, så er begge disse to eksempler på folk fra rallymiljøet som kaster seg på simracingen. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

Spesielt blant de aktive utøverne fra den «ekte» bilsporten har også pågangen vært stor. Mange har allerede gått til innkjøp av rigger og utstyr og gjort seg kjent med iRacing-programvaren som benyttes. Det er altså baneracing det er snakk om, men det strømmer på utøvere også fra rallysporten.

De siste månedene har utøvere som Andreas Mikkelsen og Ole Christian Veiby etablert seg i miljøet. Og bare den siste perioden har profiler som Eyvind Brynildsen, Anders Kjær, Frank Tore Larsen og Solberg-fetterne Oliver og Oscar også kastet seg på.

I tillegg kommer det utøvere fra hele landet fra rallycross, gokart og andre grener.

– Generelt er det vanskelig i motorsport å få satt utøvere fra ulike grener opp mot hverandre. Her har vi klart å samle folk fra alle grener omtrent. Det er ganske sykt. Jeg tenkte ikke at den samfunnskrisen vi er oppe i skulle skape denne eksplosjonen for simracing, sier Østgaard, som selv regnes for å være blant de 10-15 beste i hele verden innenfor simracing på iRacing-plattformen.

Tror «boomen» forblir

(Foto: Jan Magnus Gøranson)

– Det momentumet vi har nå, det kommer aldri til å skje igjen. Det gjelder å utnytte det best mulig, men jeg har tro på at de som nå legger mye penger i bra utstyr ikke selger dette selv når krisen går over. Jeg er ganske sikker på at boomen forblir. Så må vi prøve å time dette godt for utøverne fra den virkelige verden, da deres navn og profiler er med på å bygge interessen for simracingen utover miljøet vi har fra før, sier Østgaard.

– Hva er dine råd til de som er helt ferske og skal være med på løp allerede?

– Det er å ta dette som et hvilket som helst ekte bilsportarrangement. Første gang man kjører gokart eller noe annet, så forbereder man seg godt, man kjenner utstyret og formatet på løpet man kjører. Akkurat det samme her. Det er et profesjonelt arrangement. Selv om det ikke koster penger sånn sett å krasje eller forårsake problemer, så er det hard konkurranse hvor mange bruker veldig mye tid på å forberede seg, sier Østgaard.

Parc Fermé opplyser: Redaktør og artikkelforfatter Simen Næss Hagen er selv aktiv deltaker i SimRacing Grand Prix denne sesongen.  

Powered by Labrador CMS