Slik er vårt førsteinntrykk av nye DiRT Rally 2.0


    DEL
    Det kryr av R5-biler på spillet, som forøvrig er toppklassen. Her testet vi Citroën C3 R5 på trange veier i Argentina. (Skjermdump: Simen Næss Hagen/DiRT Rally 2.0)

    Store forventninger til nyvinningen fra Codemasters. Innfrir de?

    Først må vi si at dette innlegget først og fremst er en kortere vurdering av kjøreopplevelsen som spillet har å by på. Vi har ikke gått dypere til verks i karrieremodus og andre småting av interesse, men fordi det er kjøreopplevelse i form av lyd, grafikk og fysikk som er det viktigste, så er det dette vi tar for oss nå.

    Og hva skal en si etter en drøy time med småkjøring her og der for teste ut mulighetene?

    Vel. Hvis du fryktet at det kom til å bli en tett oppfølger av floppen DiRT 4, i alle fall rallymessig, så kan du ta det helt med ro. Hvis du har håp om at DiRT Rally 2.0. skal følge opp kjøreopplevelsen og vel så det fra DiRT Rally, så kan du strekke armene opp i været.

    For det er det nemlig. En god oppfølger, om ikke noen hakk bedre. Jeg trengte ikke bruke ett sekund på å tilpasse meg spillet. Den gode gamle fysikken er tilbake, faktisk på noen områder mye bedre. Du kjenner bilens grep i veien mye bedre og du kan stole på at den beveger seg etter slik du ønsker og mener bilen skal bevege seg. Hvis ikke, så er også oppsettmulighetene svært gode og enda bedre illustrert og forklart.

    For å ta det med en gang, når det kommer til dette med veigrep og kjørefølelse, så er ett av spillets nyvinninger at føret forandrer seg ettersom hvor mange biler som har kjørt. Dette fikk vi merke da vi kjørte litt historisk rally mens spillet installerte seg, og vi startet da litt lengre bak i feltet.

    - ANNONSE -

    Med Mini Cooper S-bilen som jeg kjørte, så kunne jeg ikke skjønne hvorfor jeg noen ganger skled ut av linja mi og driftet ut i svingene. Så oppdaget jeg jo at sporene man ser i veien ikke bare er der for estetisk skyld. Du må faktisk ta hensyn til hvordan bilene foran har kjørt og bruke sporene for hva det er verdt. Just like real, you know.

    Og det er vel det vi vil? Vi vil ha det så ektefølt som mulig, i alle fall den store delen av målgruppa til Codemasters.

    Derfor er det også ekstremt deilig å ha Phil Mills ved øret. Ikke bare fordi vi som nordmenn er vokst opp med hans notelesing og klang fra glansdagene til Petter Solberg, men vi hører også at Mills manuelt har lest inn notene fra hver enkelt etappe – framfor at det er en forhåndsprogrammert voice.

    Det gjør hele opplevelsen enda mer autentisk og du får med deg notene på en helt annen måte med en gang. For er det en du hører på, så er det Phil Mills.

    Det er morsomt å få enda flere rallycrossbiler på spillet. Audi S1 EKS er én av dem. Og det er alltid like gøy å kline til over hoppet i Höljes. (Skjermdump: Simen Næss Hagen/DiRT Rally 2.0)

    Det er også verdt å nevne at Codemasters har justert opp AI-nivået betraktelig. AI er forøvrig spillets egne konkurrenter, og for mange som spiller over gjennomsnittlig mye og har et mye høyere nivå enn hva spillselskapet selv kalkulerer med for hele sitt publikum, så var det i de tidligere spillene ikke mye som skulle til før du kjørte fra alt og alle i ulike konkurransemoduser.

    Eplekjekt nok satte jeg nivået til 100, altså toppnivå, fordi dette er ikke har vært nevneverdig gjort noe med verken på DiRT Rally enn DiRT 4. Men jammen har ikke Codemasters gjort grep. På den historiske rallykjøringa var jeg vel 14-15 sekunder bak bestetiden på drøye seks kilometer, og da jeg skulle teste ut rallycrossen på Silverstone-bana, så satte jeg vel 17. tid av 20 førere. Til sammenlikning var det ikke mye som skulle til for å sette topptider på første forsøk i de tidligere spillene, noe flere over gjennomsnittlig spillinteresserte kan kjenne seg igjen i.

    Forøvrig må jeg si at også rallycrossen totalt sett oppleves noe bedre, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva. Det eneste lyspunktet fra DiRT 4 var nettopp rallycrossen, hvor jeg ikke ventet meg noen stor utvikling – ei heller etter at jeg prøvde DiRT Rally 2.0 på Autosport-messa i januar. Da konkluderte jeg med at det var liten forandring, men så var det også en veldig tidlig Beta-utgave av spillet.

    For det er noe med fysikken, utviklingen av banen og nivået på konkurrentene som gjør det hele mye mer intenst og spennende, og hvor de garantert har gjort mye grep. Det støver ekstremt når man ligger bak bilene, de er aggressive og gir ikke etter ved dørene og bilen oppfører seg i både handling, motor og giring akkurat slik du forventer den skal oppføre seg. Flere detaljer skal vi dog komme tilbake til når vi får testet alt skikkelig.

    Mer i vente fra oss folkens, vi må bare få enda flere timer å kose oss med.

    LEAVE A REPLY

    Please enter your comment!
    Please enter your name here