Skal kjøre pappas gamle WRC-bil: – Som å ta over etter kongen!

    DEL

    Ny guttedrøm i oppfyllelse for Oliver Solberg. Er det én bil som overgår alt annet han har kjørt, så er det Petters Citroën Xsara WRC fra 2009-sesongen.

    Og den får altså 16 år gamle Oliver Solberg lov til å kjøre etter dispensasjonen som Vegdirektoratet nylig har gitt for at utøvere ned i 16-årsalderen skal få lov til å konkurrere i bakkeløp, ved at førerkortplikten blir fjernet.

    Dermed er det siste lagt til rette for at utøvere som blant annet Oliver Solberg får delta i bakkeløp, noe han skal forsøke seg på i det populære «Norges råeste bakkeløp» som arrangeres i forbindelse med en stor motorsportfestival rundt Målselv i Troms 18. til 21. juli.

    For det er ikke i hvilken som helst bil Oliver Solberg skal vise seg fram i. Bilen som Petter Solberg brukte i 2009 var hans første bil som privatfører i VM etter Subaru-eliten, og han sanket totalt syv etappeseire og to pallplasser denne sesongen i WRC.

    I en alder av 16 år så har yngstemann Solberg allerede fått prøve seg bak rattet i en rekke doninger. Blant annet fikk han kjøre en Ford Fiesta WRC i et italiensk motorshow i fjor høst. Men denne bilen blir likevel av det spesielle slaget, mener han selv.

    - ANNONSE -

    – Dette blir helt sjukt. Denne er mye morsommere enn rallycrossbilen og andre ting på grunn av all teknikken, paddleshift og så videre. Hele systemet bare er helt sjukt. Det er litt mektig å få kjøre en sånn bil. Litt som å få ta over en trone, eller i alle fall få lov til å sitte i kongestolen, sier Oliver Solberg til Parc Fermé, som i videoen over viser hans eneste testrunde med bilen utenfor verkstedet i Torsby.

    Sponset av arrangøren

    Mange hadde kanskje ønsket å se unggutten i hans Citroën DS3 som han benytter i det nordiske rallycrossmesterskapet, men familien og teamet velger å droppe å sende denne bilen nordover av hensyn til den sportslige satsingen.

    Dermed blir det vanskelig for yngstemann Solberg å ta bakkerekorden fra onkel Henning allerede i år. Likevel er han glad for å kunne få kjøre bakkeløp etter dispensasjonen fra Vegdirektoratet.

    – Veldig bra at det har skjedd noe, og jeg håper det blir sjanser for andre unge til å kjøre bakkeløp også, sier Oliver.

    Hyller «Norges råeste bakkeløp» – nå tar Petter ferien sin i Troms

    Arrangøren har også tegnet en sponsoravtale med Oliver, og unggutten innrømmer at det er spesielt at hans egen person også skal ha så stor verdi for en arrangør.

    – Ja, det er ganske sjukt at man får slik oppmerksomhet i så ung alder. At noen firmaer og slik sponser er en ting, men at en arrangør er med og støtter og at jeg får være med på et slikt bakkeløp, det er kult. Det ser helt rått ut å være der oppe, og det er ikke hver dag man får kjøre billøp i slike omstendigheter så langt nord, sier 16-åringen.

    Pappa Petter må også beklage at han heller ikke får stilt opp i en Supercar, ettersom løpet er blitt markedsført med at både Petter og Oliver vil slå bakkerekorden til Henning fra i fjor.

    – Planen vi hadde med Poloen fikk vi dessverre ikke til av mange ulike årsaker. Så det var synd, men neste år skal jeg gå for bakkerekorden, sier Petter til Parc Fermé.

    Pernilla, Oliver og Petter Solberg fra runden i Arvika hvor 16-åringen vant for andre året på rad. (Foto: Simen Næss Hagen)

    Historisk sus fra Petter

    Han og sønnen har tegnet en treårskontrakt med arrangøren der de på mange måter er blitt deres store profileringsambassadør for det unike konseptet nord for polarsirkelen. Men Petter lover likevel show, og kommer til å stille opp med to andre biler han vil dra oppmerksomhet med.

    - ANNONSE -

    – Mens Oliver skal kjøre Xsara, så kommer jeg opp med Escorten i historisk klasse og håper jeg kan få med noen ordførere og slik i bilen opp løypa. Også skal jeg ta med Subaruen som jeg vant med i Wales i 2002, som en defilering opp bakken for å vise at jeg setter pris på at motorsporten vokser der oppe. Men det blir ikke noe idiotkjøring med Subaruen, sier Petter.

    Selv om Petter Solberg snakker om showkjøring primært, så er han et konkurransemenneske som får bryne seg mot andre biler i samme historiske rallyklasse. Og konkurrentene setter stor pris på at en så profilert person som Solberg vil ta turen nordover med sin gamle Escort MK2.

    – Vi kan spille så troskyldige som bare det, men å kjøre mot Petter er beste vi kan ønske oss. Vi som stiller der har faktisk ikke mye unnskyldning på teknisk side. Å bli frakjørt av han er mer som en ære, konstaterer Opel Kadett-fører Rune Rødset, som vant klassen foran Holm-Jacob Matheson i fjor.

    Legg inn en kommentar