Satte verdensrekord på is med BMW - nå drømmer Vidar om Pikes Peak-bakken

Få kan skryte på seg en mer allsidig bil enn Vidar Jødahl. Nå planlegges det enda større internasjonale deltakelser.

Publisert
https://www.youtube.com/watch?v=gNjSSUDv5ec

Sist helg gjorde han det igjen, og kunne skrive opp en verdensrekord sammen for sin BMW M3 E30.Under et arrangement på Årsunda i Sverige skulle Vidar Jødahl fra Sørumsand sette et verdensrekordforsøk i snittfart på islagt vann med sin BMW som yter over 1300 hestekrefter.

https://www.youtube.com/watch?v=gNjSSUDv5ec

Sist helg gjorde han det igjen, og kunne skrive opp en verdensrekord sammen for sin BMW M3 E30.Under et arrangement på Årsunda i Sverige skulle Vidar Jødahl fra Sørumsand sette et verdensrekordforsøk i snittfart på islagt vann med sin BMW som yter over 1300 hestekrefter.

Forsøket ble også vellykket, med en snittfart på 341,45 kilometer i timen, og en toppfart på intet mindre enn 346,82 kilometer i timen. Ifølge hans team Buldre Racing Team er dette altså verdensrekord i gjennomsnittsfart på is.

Horn i panna

– Jeg vet jo ikke hva denne bilen tåler. Men jeg blir så trigget av det. Jeg syns dette er vanvittig kult, sier Jødahl stolt til Parc Fermé.

– Så du er aldri nervøs for hvordan bilen oppfører seg?

– Jeg er det før og etter jeg har kjørt, men aldri mens jeg sitter i bilen. Da er det horn i panna, sier Jødahl.

Måten dette måles på er at de får en 1,5 kilometers strekning til å akselerere på. Deretter måles det en snittfart over den neste kilometeren, og etter dette har man to kilometer å redusere farten på.

Fokus på original konstruksjon

Hans BMW er blitt et godt kjent objekt i miljøet. Selv er han stolt over allsidigheten som bilen leverer, da han benytter den i både asfaltracing, dragracing og bakkeløp. Han mener dette gjør også opplevelsen helt spesiell med å kjøre denne bilen.

– Det er mye som er beholdt standard på den standard karosseri med stål framfor karbon og glassfiber, bakvingen er standard og målet er ikke å gjøre noe med bilen. Foruten utvekslingen er det ingenting jeg trenger å bytte mellom arrangementene jeg er med på, sier Jødahl.

Naturlig nok er motoren alt annet enn standard. Den er basert på en Toyota Supra-motor med 1306 hestekrefter med 75 millimeters turborestriktor.

https://www.instagram.com/p/BuhQMsaHPzw/?utm_source=ig_web_copy_link

På dragracing på barmark har han gjort 8,94 sekunder på dragracing-stripa på Gardermoen, også det målt til verdensrekord i klassen hvor bilen er blitt klasset inn i. BMWen har også for lengst vist seg fram på Nürburgring, med 7:32 på runden rundt Nordsløyfa. Men han tror det går an å kjøre fortere.

– Om jeg hadde turt, så hadde jeg fort kunne gjort 370-380 kilometer i timen på langstrekka. Men jeg har hatt 311 over kulen med en Porsche jeg også kjører der, og jeg syns ikke det er så trivelig alltid, innrømmer Jødahl.

Internasjonale ambisjoner

Drømmen er en dag å kjøre opp Pikes Peak-bakken i Colorado i USA. Verdens mest kjente bakkeløp. Men for å komme dit må han bli kvalifisert. Dette han han gjøre for eksempel via det kjente bilsportfestival Goodwood Festival of Speed i Egnaland.

– Ja, det som står igjen nå er Goodwood, og deretter Pikes Peak. Men for å få billette til Pikes Peak, så må jeg innom Goodwood først. Deretter må man søkte og vise til litt meritter og så videre, sier Jødahl.

– Du understreker at bilen er allsidig. Har du tenkt tanken på å teste den i rally?

– Jeg har aldri kjørt rally, aldri prøvd rally, og har ikke tenkt til å prøve det heller.

– Hvorfor ikke?

– Jeg er redd det er som heroin. Og det skal jeg ikke ta sjansen på. Jeg er redd rally kan bli for moro, flirer Vidar.

Bilen kjøpte han i 2003, mest i Gatebil Extreme-øyemed, men han er stolt over å ha vist fram bilen sin på så mange ulike plan. Nå har han klart 346 kilometer i timen på isen. Det skaper nye målsetninger.

– Jeg har nå et mål om 350 kilometer i snitt på isen. Og på asfalt har jeg et mål om å klare 360, sier han håpefullt og ambisiøst.

Powered by Labrador CMS