Så lenge varer de internasjonale karrierene til de beste bilsportutøverne


DEL
Martin Schanche og Kenneth Hansen, to av de utvalgte bilsportutøverne vi har plukket opp som har hatt lengst internasjonale karrierer. (Foto: RX-Guru/Wikimedia)

Vi har plukket fram ni legender fra de tre bilsportgrenene nordmenn flest interesserer seg for, for å se hvor lang en typisk suksessrik karriere er.

Rally, rallycross og Formel 1 – de tre store grenene her til lands hva gjelder interesse. Og spesielt i de to førstnevnte hvor det har vært sterke resultater med norske øyne å spore i lang, lang tid.

Men hvor lenge holder de beste egentlig på? Vi har helt vilkårlig sjekket ut karrierene til tre legender hver fra de tre nevnte sportene for å se hvor lenge de holdt ut. Fellestrekkene er at de huskes meget godt med norske øyne, og gjorde stor karriere med kjøredressen på.

Vi har valgt å fokusere på når de begynte å prestere utenfor sine egne landegrenser, slik at klasser, resultater og meritter fra de nasjonale mesterskapene ikke er tatt med i den internasjonale beregningen.

Michael Schumacher. (Foto: Mercedes AMG F1 Team)

Michael Schumacher

Aktive sesonger mellom 1988 og 2012. Tre års avbrekk mellom 2007 og 2009. Totalt 22 sesonger internasjonalt.

Debuterte i Formel 1 i 1991, og er kjent for sine syv VM-titler, de siste fem på rad fra 2000 til 2004. Gjorde comeback for Mercedes i 2010, fram til 2012. Året etter han la opp pådro han seg alvorlige hodeskader etter en skiulykke romjula 2013.

- ANNONSE -

Mika Häkkinen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Mika Häkkinen

Aktive sesonger mellom 1987 og 2007. Tre års avbrekk mellom 2002 og 2004. Totalt 18 sesonger internasjonalt.

Michael Schumachers store rival, spesielt mot slutten av sin karriere. Tok to VM-titler i 1998 og 1999, og la opp Formel 1-satsingen i 2001. Gjorde et karrierecomeback med DTM fra 2005 til 2007.

Alain Prost. (Foto: Renault F1 Team)

Alain Prost

Aktive sesonger mellom 1976 og 1993. Totalt 18 sesonger internasjonalt.

Kjørte flere formelbil-serier før det ble F1-karriere fra 1980. Over 11 sesonger fra 1983 til 1993 ble det åtte medaljer, hvorav fire gull og fire sølv. Bare Schumacher har flere medaljer i samlingen, mens Prost og Vettel har like mange medaljer hver.

Tommi Mäkinen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Tommi Mäkinen

Aktive sesonger mellom 1990 og 2003. Totalt 14 sesonger internasjonalt.

Førstemann til å ta fire VM-gull på rad i Rally-VM fra 1996 til 1999. Kun Sebastien Loeb og Ogier har flere gullmedaljer enn finnen. Presterte på høyt nivå i hjemlandet før han begynte å markere seg i utlandet på starten av 90-tallet. Ble først etablert hos Mitsubishi fra 1995-sesongen.

Carlos Sainz. (Foto: Red Bull Content Pool)

Carlos Sainz

Aktive sesonger mellom 1987 og 2004. Totalt 18 sesonger internasjonalt.

Tok to VM-gull i rally og er blant de som har kjørt på øverste nivå i rally over flest sesonger på rad. La opp i 2004, men når dette er sagt, så kjørte også Carlos Sainz Dakar Rally fra 2006 til 2018, utenom 2008 og 2012. Så du kan selv gjøre en vurdering på hvorvidt dette telles som én internasjonal sesong. I så fall holdt han på i 24 sesonger.

Marcus Grönholm. (Foto: Red Bull Content Pool)

Marcus Grönholm

Aktive sesonger mellom 1997 og 2012. To års avbrekk i 2009 og 2010 med unntak av få enkeltcomeback. Totalt 13 sesonger internasjonalt.

Etablerte seg som VM-fører i utlandet først i 1997 og sikret seg to VM-titler i 2000 og 2002. La opp i Rally-VM etter 2007 og gjorde flere rallycross-løp gjennom 2008-, 2011- og 2012-sesongen, med andreplass i GRC i 2011 som best i moderne tid.

Martin Schanche. (Foto: Simen Næss Hagen)

Martin Schanche

Aktive sesonger mellom 1977 og 2001. Totalt 25 sesonger internasjonalt.

Begynte først med isracing i 1972, kjørte sitt første rallycrossløp i 1976 og første fulle sesong internasjonalt i rallycross i 1977. Totalt seks EM-titler, og kalles fortsatt den dag i dag «Mr. Rallycross».

Kenneth Hansen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Kenneth Hansen

1987 til 2010. Totalt 24 sesonger internasjonalt.

Ble sett på som den store nordiske rallycrosskongen med hele 14 EM-titler i rallycross. Knivet med Martin Schanche gjennom 90-tallet, og fortsatte sin dominanse på tidlig 2000-tall. Gjorde to gjesteinnhopp i 2011 med en ny Citroën DS3, og ble nummer to i begge løp, men hadde på papiret allerede lagt opp.

Ludvig Hunsbedt. (Foto: Simen Næss Hagen)

Ludvig Hunsbedt

1983 til 2011, seks års opphold mellom 1985 og 1987 og 2004 til 2006. Totalt 23 sesonger internasjonalt.

Den mest profilerte nordmannen fra EM-æraen etter Martin Schanche. Ble europamester i keiserklassen i 1997. La opp i 2003, men fristelsen for å kjøre igjen ble for stor, slik at han tok fatt på fem nye sesonger fra 2007 til 2011, og tok attpåtil et sølv i 2008.

Hvem er neste?

Dette var ni legender som alle har lagt hjelmen på hylla. Hvilke av dagens aktive førere ville passet inn her?

Vel – under legger vi ved tre legender vi vet er ved veis ende av sine aktive karrierer. Gjennomsnittet er forøvrig 19,4 sesonger av legendene nevnt over.

Petter Solberg. (Foto: Simen Næss Hagen

Petter Solberg

Har vært aktiv internasjonalt helt siden 1999. Fullfører sin 20. aktive sesong, sin sjette i rallycross. VM-gull i rally i 2003 og i rallycross i 2014 og 2015 – som eneste i historien med VM-gull i to forskjellige bilsportgrener.

Fortsetter med rallycross i 2019. Ubestridt Norges største bilsportprofil gjennom tidene målt i meritter og internasjonal stjernestatus.

Sebastien Loeb. (Foto: Red Bull Content Pool)

Sebastien Loeb

Har vært aktiv internasjonalt helt siden 1999. Fullfører sin 20. aktive sesong, sin tredje i rallycross. Har siden han «la opp» med rally i 2013 også kjørt VM i standardbilracing, Rally Dakar og 24-timeren på Le Mans.

Kimi Räikkönen. (Foto: Ferrari Media)

Kimi Räikkönen

Har vært aktiv internasjonalt helt siden 1999. Fullfører sin 20. aktive sesong. Leverte to gullmedaljer i Formel Renault før han kom inn i Formel 1 i 2001. VM-gull fra 2007, totalt fem medaljer i skrivende stund.

Hoppet av F1-sirkuset fra 2009 til 2011 til fordel for rally og NASCAR. Gjorde F1-comeback i 2012. Skal kjøre minst to år til i Formel 1 for Sauber.

Legg inn en kommentar