Rallycross på DiRT Rally 2.0 – hvor stor er forskjellen fra tidligere?

Både grafikkmessig og fysikkmessig skiller ikke DiRT Rally 2.0 seg ut fra forgjerne, riktig enda. (Foto: Simen Næss Hagen)

Vi fikk en eksklusiv prøvekjøring under Autosport International i Birmingham.

(BIRMINGHAM): Denne helgen går ett av verdens største bilmesser, i alle fall når vi snakker bilsport, av stabelen med Autosport International sørøst for Birmingham sentrum i England. Til denne messa valfarter det bilsportentusiaster fra mange land, også Norge, og det er knapt et stand-hjørne vi har passert uten å høre skandinaviske stemmer.

Torsdagen åpnet messa så smått, selv om det allerede her krydde av folk. Lørdag og søndag blir de store høydepunktene, hvor det blir åpent for flere enn bare presse og andre spesielt inviterte, hvor det er ventet titusenvis av mennesker i hallene til NEC-bygget.

Flerfoldige simulator-rigg

Parc Fermé er på plass, og vi har tjuvstartet med å gjøre oss kjent, hilse på kjente og ukjente og ikke minst bruke litt av tiden på å prøve en haug av simulatorer som står rundt omkring. Faktisk har vi også satt tre ulike topptider på ulike plattformer, så får vi se om det blir noen premier av det til slutt.

Parc Fermés redaktør er over gjennomsnittlig interessert i simulatorkjøring og bilspill generelt. På Autosport-messa kunne man bade i muligheter. Her fra noen runder på Brands Hatch i Le Mans Esports Series. (Foto: Le Mans Esports Series-ansatt)

Uansett, én av topptidene – det vil si den desidert beste vi klarte å sette – var på DiRT Rally 2.0. Spillet fra Codemasters det er knyttet store forventninger til etter den noe middels suksessen fra DiRT 4, hvor det nå er lovet at de skal mer tilbake til røttene fra suksesspillet DiRT Rally.

Det er ikke Codemasters som har stand, men XITE Racing, anført av VM-fører Oliver Bennett, som har satt opp tre «booter» hvor publikum får prøve det nye spillet. Dog kun i rallycrossmodus, dog kun på banen i Canada – som er én av nyvinningene på spillet.

– ANNONSE –

Hvordan var så opplevelsen?

Vel, det er ikke til å stikke under en stol at det fortsatt er en betatest det er snakk om, for forskjellen fra DiRT 4 – som for så vidt hadde en god rallycrossmodus – var minimal. Ingen markant utvikling, men det betydde også at vi ikke trengte å bruke særlig til tid på å venne oss til spillet.

Tett konkurranse mot VM-fører

Så til dere som har kjørt DiRT 4 og DiRT Rally – egentlig intet nytt å melde, om det så måtte skuffe dere. Men det er en drøy måned til lansering, så vi får se hva Codemasters klekker ut i mellomtiden. Det er jo ingen ringere enn Oliver Solberg som også skal ha en finger med i spillet – bokstavelig talt, og er det en som er opptatt av god spillfysikk, så er det nettopp Oliver.

Rundetiden vår ble dog 43,030, syv hundredeler raskere enn hovedpersonen på standen selv, Oliver Bennett, som ellers har kjørt en privat Mini i årets VM-sesong – på ekte altså. Det betyr uansett at vi i skrivende stund leder konkurransen de har, og er på skuddhold for en premie vi egentlig ikke aner hva er.

VM-fører Oliver Bennett, som har DiRT Rally 2.0-stands måtte se seg slått av Parc Fermé under første prøvekjøring av det nye spillet. Så spørs det hvor lenge denne tiden holder denne helgen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Vil du følge med på mer fra Autosport-messa? Følg oss på Instagram (parcfermeno) for fortløpende oppdateringer på Insta-story.