Slik prioriterer mediene dekningen av bilsport i spaltene


    DEL
    (Skjermdump: VG/Dagbladet)

    Og dette er forklaringene på hvorfor «rally-begrepet» i enkelte tilfeller kan brukes tvers av flere bilsportgrener.

    Om du er en ihuga motorsportentusiast, så kjenner du deg sikkert igjen at du har ristet på hodet de gangene redaksjonene misforstår begreper, og kaller for eksempel Martin Schanche for rallyfører, eller omtaler rallycross, baneracing og andre ting som durer for «rally».

    To av eksemplene kan vi finne fra Dagbladet og Finansavisen der Martin Schanche tidligere i år ble kalt for rallyfører, og hvor Petter Solberg, nåværende rallycrossfører, i sommer ble kalt for rallyfører i en sak om salg av aksjer. Førstnevnte eksempel ble senere rettet opp i, mens sistnevnte eksempel kan være en forståelig glipp fra en ikke-sportsredaksjon da Solberg havnet i offentligheten først og fremst på grunn av rally.

    LES OGSÅ: Så misforstått er karrieren til denne legenden

    Uansett – hva er grunnen til at noe så forskjellig som rally og rallycross kan misforstås av redaksjonene? Vi har tatt tempen på enkelte redaksjoner som har bil- og motorsport i spaltene sine.

    – Vi bommer helt sikkert i blant, og det er sikkert noen hos oss som ikke helt umiddelbart forstår forskjellen. Men som for alle idretter så er det et minstekrav at vi alltid skal sjekke at begrepene er riktig, om vi skulle være usikre, forteller Dagbladets sportssjef Pål Marius Tingve til Parc Fermé.

    - ANNONSE -

    Etterstreber riktig bruk

    Også VG kan kjenne seg igjen i at slike tilfeller kan skje i kampens hete.

    – Bilsport er en idrett som ikke alle er like kunnskapsrike om, sammenliknet med for eksempel fotball og langrenn. Alle vet hva en corner er, men ikke nødvendigvis alle vet hva en fartsprøve er. Det kan noen ganger gi sine utslag på trykk, selv om man selvfølgelig skal etterstrebe å omtale alt så riktig som mulig, forteller VGs sportssjef Øyvind Brenne til Parc Fermé.

    Bilsportinteressen er spesielt stor ute i distriktene. I Indre- og Øvre Østfold har interessen vært stor mange år, også uavhengig av spydebergmannen Petter Solbergs suksess, og det merkes selvfølgelig også hos lokalavisa Smaalenenes Avis.

    – Det er vanskelig å svare på hvorfor motorsport er den sporten som kan få flere feil-begrep på seg. Men i motorsport er det veldig mange ulike grener, og som regel så er du enten veldig interessert eller har det ganske på avstand. Fotball, for eksempel, er noe de aller fleste vokser opp med fra barndommen, sier sportsleder i Smaalenens Avis, Øystein Sørensen.

    PF-BLOGGEN: Gutten som overgår så å si alt av norske prestasjoner i år

    Styrkeløfting vs. vektløfting

    Han mener dog at motorsporten er ikke er alene om å få feilbegreper på seg.

    – Det er nok mange andre idretter som også kan merke det. Veldig ofte blir det blandet mellom styrkeløfting og vektløfting, og det er noe det miljøet hater som pesten om det blir blandet. Så det handler nok også om at det rekrutteres for lite journalister i de ulike miljøene, og da har få journalister og redaksjoner peiling på slike ting, sier Sørensen.

    Gull gir PR

    Spørsmålet kan uansett stilles, enten det er snakk om lokalaviser eller riksaviser, om motorsport har stor nok interesse for folk flest, eller om man må innse at fotball og vintersport tar det meste av kaka.

    – Vi vet det er en stor interesse for motorsport, på samme måte som skyting. Men det handler også om norske prestasjoner. Vi er avhengige av å ha enere som mannen i gata er opptatt av for at man skal dekke det bredere, sier VGs Brenne.

    – Hvor stor vil du definere en enkeltseier i rally-VM kombinert med for eksempel en enkeltseier i verdenscupen om vinteren?

    - ANNONSE -

    – Det spørs nok litt når i sesongen og hvor mange som stiller til start og så videre, men det er ikke til å legge skjul på at det slår mer i den norske folkesjela med en verdenscupseier om vinteren kontra en rallyseier. Men det handler om å etablere seg i verdenstoppen og vinne noe sammenlagt. Får vi en nordmann til å gjøre det, så kan det defineres som veldig stort igjen. Men det er vanskelig å være bastant på det, og vi dekker heller ikke bare den største objektive kvaliteten. For eksempel kan jeg mene at kvinnelangrenn har en liten bredde, legger Brenne til.

    LES OGSÅ: Ingen nordmenn har kjørt mer rally i år enn Ole Christian

    Tror Mikkelsen kan booste interessen

    Dagbladet er også tydelige på at det er prestasjonene som gjelder og at det er hva de enkelte utøverne får til som vil prege og påvirke vurderingen av hva som skal i spaltene.

    – Motorsport er ikke akkurat det som tas opp på morgenmøtene våre, og så sant det ikke skjer noe spesielt, så baserer vi oss mye på NTB (nyhetsbyrå, journ.anm). Men like fullt er motorsport noe vi følger med på og registrerer, sier Tingve i Dagbladet, og legger samtidig et bittelite press på spesielt Andreas Mikkelsen hvis riksmedia jevnlig skal booste omtalen av motorsport.

    – Om han får seg et fast team og blir verdensmester, så tror jeg det vil kickstarte en interesse, på samme måte som Petter gjorde det da han vant VM. I tillegg virker Andreas som en sympatisk type med hodet på rett plass, og virker å være en type som bærer det bra. Slike ting kan gi mer oppmerksomhet, sier Tingve.

    Han er også klar på at vi trenger en nordmann i Formel 1 snart, og tok gladelig imot tipset som de fleste i bilsport-Norge kjenner til – nemlig at gokarttalentet Dennis Hauger (14) nå omtales og defineres som vårt neste håp.

    – Det må store prestasjoner til, men om Norge hadde fått noen fram i Formel 1, så er det noe alle skjønner vil være veldig stort, sier Tingve.

    – Motorsport fortjener mer omtale

    Smaalenens Sørensen er klar på én ting. Motorsport fortjener mer omtale i spaltene.

    – Skulle man målt det internasjonalt, så prioriterer vi helt feil her i Norge. Jeg kan forstå om bilsportfolket er frustrert over at gode prestasjoner ikke får den oppmerksomheten som fortjenes, sammenliknet med smale vintersportgrener. Men det er dette med folkesjela som vi ikke skal tulle med, sier Sørensen.

    LES OGSÅ: Nå vil rallycrossen navngi svingene på banene

    Legg inn en kommentar