Norske Tommy slo Max Verstappen i det virtuelle 24-timersløpet på Daytona

24-timersløpet på Daytona ble varmet opp med en digital versjon av løpet sist helg. Og av over 6000 deltakere kunne den norske simracingprofilen Tommy Østgaard strekke armene høyest i været.

Publisert

For selv om løpet i praksis ble gjennomført på ulike gutterom og simrigger rundt omkring i verden, så var prestisjen likevel knallhøy for deltakerne i 24-timersløpet på Daytona gjennom simulatorplattformen iRacing. Neste uke kjøres forøvrig den reelle utgaven, hvor norske Dennis Olsen er på plass.

Tommy Østgaard på vei mot seier i simracingutgaven av 24-timersløpet på Daytona. (Skjermdump: iRacing)

For selv om løpet i praksis ble gjennomført på ulike gutterom og simrigger rundt omkring i verden, så var prestisjen likevel knallhøy for deltakerne i 24-timersløpet på Daytona gjennom simulatorplattformen iRacing. Neste uke kjøres forøvrig den reelle utgaven, hvor norske Dennis Olsen er på plass.

Sammen med sitt faste team Coanda deltok Østgaard og teamkompisene i elitegruppen under løpet. Fordi over 6000 deltakere stilte til start i løpet ble selve løpene delt inn i ulike puljer basert på gjennomsnittsratingen man har i simulatoren. Østgaard og teamet var ranket såpass høyt at de fikk kjøre i den høyest rangerte gruppa, deriblant med Redline-teamet som stilte med en av verdens mest populære bilsportutøvere, Formel 1-fører Max Verstappen.

Fikk tekniske problemer

Verstappen er også kjent som en ihuga simracer på høyt, internasjonalt nivå, men han kom altså til kort mot Østgaard og Coanda etter at 24 timer var gjennomført virtuelt på det kjente baneanlegget i Florida.

– De lå lenge bak oss på andreplass før de fikk tekniske problemer og måtte bryte. Vi ledet fra start til mål uten en skramme på bilen, og vi hadde både det beste tempoet og den beste strategien, så vi vant til slutt med tre runder, sier Tommy Østgaard til Parc Fermé.

Østgaard er forøvrig engasjert som coach hos norske EVEN Management i deres nye talentsatsing hvor fire 12- og 13-åringer nå i ett år skal jobbe for å bevise at de kan kjempe om framtidige VM-gull i rally.

Ettersom Coanda-teamet er et internasjonal simracing-team, med førere fra hele verden, så kunne de også planlegge stintene sine ut ifra deres egne tidssoner. Likevel var det Østgaard som fikk de «kjipeste» stintene, uten at det gjorde ham noe.

– Vi hadde lagt planen på forhånd med hvem som skulle kjøre når. I vår bil hadde vi jo en i USA, en i Australia, en i Tyskland og meg i Norge, så vi prøvde å få til at alle kunne kjøre i en lokal tid som passet bra for dem. Jeg måtte kjøre på natta, men jeg er et nattmenneske og hadde endret døgnrytmen i forkant, så det gikk helt fint, sier Østgaard.

Hjalp hverandre hele døgnet

Tommy Østgaard er en av Norges fremste simracingprofiler og regnes å være helt i verdenstoppen. Nå skal han også hjelpe EVEN Management med en helt ny satsing med simracing som plattform. Bak fra venstre de profilerte rallyførerne Andreas Mikkelsen og Ole Christian Veiby. Foran fra venstre, Benjamin Fuglesang, Oskar Biksrud, Dennis Bjerke og Karl Peder Nordstrand, som de fire utvalgte i talentsatsingen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Tre klasser ble kjørt med, ikke helt ulikt slik det også foregår i IMSA-serien. Østgaard og teamet kjørte i Prototype-klassen basert på Corvette C7, mens det også ble kjørt med GTE (tilsvarende GTLM) og GT3 (tilsvarende GTD).

Gutta i teamet fulgte også godt med på hverandre og bisto hverandre selv om det også krever en viss tid med hvile når man skal prestere over et helt døgn, akkurat som i virkeligheten.

– Vi har alltid minst én som spotter og som hjelper føreren som kjører, og det er gjerne den føreren som skal kjøre det neste stintet eller som allerede har kjørt. Så det går litt på rundgang. Alle fikk også sove minst seks-syv timer, så alle som kjørte var utvilt med fullt fokus, sier Østgaard.

Totalt tre nordmenn kjørte i elitepulja. Foruten Østgaard stilte Sindre Setsaas for CoRe Simracing og Glenn Key for Positive Simracing, begge godt kjente navn fra simracing-miljøet. I tillegg kjørte en rekke andre nordmenn i flere puljer lengre ned, sammen med da godt over 6000 andre førere over hele verden.

Powered by Labrador CMS