Norske hoder bak storstilt elektrisk satsing på crosskart

To ivrige bilsportbrødre hadde en vill idé om å elektrifisere en crosskart. Nå er den første godkjent.

Publisert

Og med det ser «E-CROSS» dagens lys når de torsdag, i forkant av helgens VM-runde på Lånkebanen, skal presentere et prosjekt de har stor tro på for framtiden.

Slik ser E-CROSS ut, en helt ordinær crosskartramme hvor motorsykkelmotoren og bensintanken er byttet ut med strøm. (Foto: Frode Skaar)

Og med det ser «E-CROSS» dagens lys når de torsdag, i forkant av helgens VM-runde på Lånkebanen, skal presentere et prosjekt de har stor tro på for framtiden.

Utgangspunktet ligger i Mini-klassen i crosskart. Selve konstruksjonen er helt lik en ordinær crosskart, hvor de har fått erstattet motor og bensintank med batteri og elektrisk generator. Crosskart-grenen er som sagt nært beslektet med rallycross og har i moderne tid fostret fram profiler som Pontus Tidemand, Oliver Solberg og Ole Christian Veiby for å nevne noen.

Det er gutta i Skaar Racing Team som har vært hjernen bak dette prosjektet, anført av brødrene Frode og Atle Skaar. Østfoldingene er kjente for å ha mange jern i ilden i det norske rallycrossmiljøet, ble konsepter og prosjekter som RX Evolution, Rallycross Junior Cup og Motorsport Event på Gardermoen-banen.

Atle og Frode Skaar har mange jern i ilden, og «E-CROSS» har vært et stort satsingsprosjekt for dem det siste året. (Foto: Privat)

– President Per Madsen ble presentert prosjektet rundt juletider, og sammen med Norges bilsportforbund har vi jobbet frem en løsning der E-CROSS skal kjøres som egen klasse. Karten er bygget etter det ordinære regelverket, med unntak av drivstoffet, sier Frode Skaar til Parc Fermé.

En halv million i utvikling

Atle Skaar har vært en av de aller viktigste hjernene bak konstruksjonen av «E-CROSS», her fra tidlig i mai måned før ferdigstillelse av karten. (Foto: Frode Skaar)

Det er hans bror Atle som har stått mye av det fysiske arbeidet rundt utviklingen av fra sitt verksted på Mysen, sammen med flere viktige konsulenter og rådgivere. Deriblant en ganske så profilert en.

– Vi ønsker ikke å gå inn på de tekniske løsningene, men vi har brukt våre konsulenter. Blant annet en elektroingeniør fra Lindesnes og Martin Schanche, kan Skaar røpe.

Første utgave er bygget på Mini-reglementet. Enn så lenge må motoren fremdeles trimmes ned for at farten skal være innenfor regelverket. (Foto: Frode Skaar)

De har brent for prosjektet lenge og investert store summer i å få utviklet dette i rett vei i henhold til regelverk og sikkerhet. Da lisensen på den grønne karten ble hentet ut, mente NBFs sekretariat at dette var den første elektriske doningen med lisens utstedt fra forbundet.

– I rene kostnader har dette kostet en halv million i utvikling, pluss tapt arbeidsfortjeneste. Og timer har jeg ikke tall på, men det er blitt omtrent 16-17 timer hver dag i et halvt år, mens Atle har brukt all sin fritid etter arbeidstid, forteller Frode.

Begge er klare på motivasjonen bak å ta en slik sjans med å utvikle noe elektrisk til bilsporten, da eldrivkraft i bilsport har vist seg å være både betent og kritisert blant store mengder av fansen i kjølvannet av rallycrossens utvikling.

Prislapp: 125.000 kroner

De mener begge at en slik elektrisk løsning for crosskart kan gjøre inngangsporten mer åpen.

– Tanken er at vi nå kan rekruttere nye utøvere inn i bilsporten ved å tilby prøvekjøring nærmere byer og tettsteder. Vi ønsker å gjøre det mer tilgjengelig, og vi ønsker i fremtiden å få frem førere uten motorsporterfaring, da det ofte har ligget i at et familiemedlem har kjørt fra før. Det finnes mange talenter der ute som aldri får prøvd, sier brødrene.

– Dere har investert over en halv million pluss fritid og tapt arbeidstid. Hva blir da prislappen på en slik kart?

– Per i dag vil karten ligge på 125.000 kroner pluss moms. Men kostnaden per i dag er én ting, vi kommer til å jobbe for å få ned produksjonskostnader i fremtiden, sier Skaar som innrømmer at en elektrisk kart framstår mer kostbar enn en brukt bensindrevet kart akkurat nå.

Men han tror og håper det har sine fordeler.

– Med tanke på vedlikeholdet og ikke minst at man slipper å være teknisk begavet, så håper vi at det kan hjelpe nye førere inn i sporten.

For sterk motor

Denne karten er altså bygd etter Mini-regelverket, for å begynne i det «små», selv om ambisjonene er å lage raskere karter. For det skal ikke stå på fart og moment når det er snakk om elmotorer. De har de allerede fått erfare.

– Vi må testkjøre mer utover sommeren, for vi har altfor sterk motor per i dag. Vi har vært nødt til å trimme den ned for å tilpasse den de minste. Også jobber vi med en juniorkart for 12-16-åringer (tilsvarende 125ccm, journ.anm), men dette ligger noen måneder frem i tid med testkjøring, sier Skaar.

Generalsekretær i Norges Bilsportforbund, Hallgeir Raknerud, har denne uken vært på FIA-samling i hovedstaden på Filippinene, Manilla, og viste stolt frem prosjektet som er utviklet i Norge. Han føler dette vil være et riktig steg å ta bilsporten videre på når rallycross skal sette standarden med elbiler.

– Det er stort fokus på elektrisk bilsport for tiden. I Manilla var det demonstrasjon av elektrisk drevne karter, E-kart, og som kjent blir Rallycross-VM elektrisk fra 2020. Crosskart er i likhet med rallycross nærmest perfekt for el-motor på grunn av sine korte heat, som gjør at man ikke har behov for mye strøm, sier Hallgeir Raknerud til NBFs egne hjemmesider.

Powered by Labrador CMS