Nei, er det på tide å få ut finger’n og kjøre litt NM, folkens?


DEL
(Foto: Simen Næss Hagen)

Bakkeløp-NM avgjøres på én helg. Kravene for videre NM-status er skyhøye. Da er det på tide å kjenne sin besøkelsestid.

Jeg har i alle fall tidligere uttrykt mitt personlige standpunkt i hvordan bakkeløp som konsept er for bra til at det bare kan dø ut, rent statusmessig. Samtidig er denne grenen blitt et offer for tre steile kanter som har sittet altfor mye på gjerdet og ventet på at «de andre skal ta tak» før man gidder å engasjere seg selv.

Forståelig, men likevel uforståelig.

På den ene siden har vi Norges Bilsportforbund og rallycrosseksjonen, som forvalter hele mesterskapet ved blant annet å sette reglement, terminlister og ta imot søknader fra arrangører. Det bør være av forbundets største interesse å legge til rette for at både arrangører og deltakere skal finne det attraktivt og interessant å stille opp i denne grenen, dersom de vil sikre deltakelse, rekruttering og generell publikumsinteresse for bilsporten.

PF-bloggen
Dette er spalten hvor Parc Fermé-grunnlegger Simen Næss Hagen kommer med sine personlige betraktninger av hva som rører seg i det norske og internasjonale bilsportsamfunnet.

På den andre siden har vi arrangørene som faktisk steller i stand løpene og sørger for at det faktisk blir gjennomført noe. Arrangørene bør definitivt ha interesse av at det kommer deltakere til deres løp, både for å sikre god deltakelse og forhåpentligvis gode penger i klubbkassa som følge av startkontingenter, billettsalg og sponsorinntekter som følge av god blest blant publikum, deltakere og øvrige medier.

Også har vi selvsagt førerne, som tross alt skal ha det moro bak rattet og gjerne kjempe både om medaljer, interne dueller mot jevngode rivaler og kanskje også personlig utvikling ved å ta de ekstra tidelene når man kjører helt på limit. Kilometerprisen er kanskje noe høy sammenliknet med rally og rallycross, men samtidig er det ikke vanskelig å se for seg hvordan intens duellering i bakkeløp skaper en ekstra dimensjon for bilkjøringen.

- ANNONSE -

Så sitter vi nå her da, på hver vår krakk og venter på at noen skal ta initiativ. NMK Sør-Gudbrandsdal signaliserte – heldigvis får man si – i fjor at de tenker langsiktig, samtidig som de berget NM-statusen i seg selv ved å skrape sammen et arrangement på et utakknemlig tidspunkt, værmessig og kalendermessig. 

Samtidig måtte det knallhard lobbyvirksomhet til fra enkelte deltakere selv for å sikre noe deltakelse, samtidig som miskommunikasjon på tvers av alle parter sørget for at fjorårets NM likevel ble en del amputert. Dette til tross for at mesterskapet på noe vis ble berget i land av to arrangører som slukket brannene til to andre arrangører som trakk seg ut av hver sine årsaker.

Og her handler det altså som særdeles dårlig kommunikasjon og lite kollektiv «insjing» for å gi Bakkeløp-NM den kvaliteten jeg mener det som mesterskap fortjener.

For førerne gidder jo ikke melde seg på hvis de ikke klarer å forutse noen konkurranse i det hele tatt. Og bilsportforbundet ønsker tydeligvis ikke gjøre noe ekstra for å sikre kvaliteten i bakkeløp om ikke førerne selv tar initiativ ved å melde seg, samtidig som det nærmest forventes at arrangørene selv tar initiativ til å stelle i stand løp, uten noen form for oppriktig ønske og innsalg av at det trengs bakkeløpsarrangører.

Så her kommer vi altså kjørende inn i et kryss hvor tre veier møtes, hvor alle tre biler har vikeplikt for hverandre og ingen vil slippe clutchen først for å løsne floka.

Det vil si, det er lite å utsette NMK Sør-Gudbrandsdal for, annet enn at jeg syns markedsføringen enn så lenge virker heller laber med tanke å at vi snakker om en superweekend for ett tilsynelatende prestisjefylt mesterskap skal avgjøres. En Facebook-link her og der hjelper ikke. Jeg har i alle fall ikke sett mer enn som så. Mulig arrangør venter større drahjelp fra forbund og førere, da de ellers står hardt på for å sikre et arrangement som skal tåle minst 70 deltakere over to løp på to dager.

Bilsportforbundets eget initiativ til markedsføring og tilrettelegging har jeg for så vidt gitt opp for lenge siden, da de har markert sine krav og forventnigner fra miljøet om minst 10 biler per klasse for å åpne opp for et NM neste år. De har nå tildelt én arrangør én mulighet til en superhelg, uten det snev av vilje til å gjøre mer for å dyrke dette som et prestisjefylt mesterskap som bør lokke både deltakere og tilskuere – og da gjerne flere arrangører i framtiden.

Forbundet og mesterskapet fikk allerede en gavepakke fra NMK Hurum og Røyken som utsatte sitt svært populære sprintrally av hensyn til Bakkeløp-NM, for å hjelpe til at i alle fall to av klassene kan få nok deltakelse til en NM-status verdig. Det skal forbund og arrangør være glade for og takknemlige over, for av informasjon jeg har fått fra ulike hold, så var det altså ikke et snev av vilje fra forbundets side egenhendig å løse datofloken som sprintrallyet og bakkeløp-NM havnet i.

Sprintrallyet har siden 2015 blitt svært populært på grunn av timingen, som første grusløp rett før Rally Sørland. Ingen annen arrangør er i nærheten av å fylle opp startlister og ventelister i samme fart som Hurumsprinten. Men på grunn av sen påske og vonde minner fra sen vinter i fjor – så var det forståelig nok totalt uaktuelt for arrangør å flytte løpet tilbake. Nå har arrangøren likevel valgt å gi etter kun av hensyn til bakkeløpet og dens NM-status, og lovet et løp senere i år uten at de vet noen dato enda.

Det skal først og fremst arrangør og bilsportforbundet som nevnt være svært takknemlige over. Men det er likevel bare én gruppe som kan markere takknemligheten i praksis for å beholde Bakkeløp-NM.

- ANNONSE -

Og det er førerne. Som nå må få ut fingeren og melde seg på, hvis vi virkelig skal beholde prestisjefylte norgesmesterskap i framtiden, som følge av kravene som forbundet nå har satt. Om en klasse har åtte eller ni deltakere, så får klassen norgescup-status neste år, og 10 biler eller mer gir altså fornyet NM-tillit. Hvis ikke er det kroken på døra.

I skrivende stund, mandag formiddag, er det kun klasse 5, tohjulsdrevne rallybiler, som innfrir NM-kravet med 12 deltakere. Klasse 1, tilsvarende supernasjonal-klasse i rallycross, har ni deltakere og klarer en norgescup-status. Mens klasse 2, 3, 4 og 6 har henholdsvis to, seks, fem og seks påmeldte deltakere. Totalt er det altså 40 biler, 30 færre en minstekravet på 70 deltakere.

Noe sier meg at folk ikke vil melde seg på fordi ingen andre vil melde seg på. Noen som tør å ta initiativet? Eller er man oppriktig ikke interessert i at et bakkeløp skal eksistere?

Det er sikkert mange grunner til at man ikke ønsker å kjøre, men nå er det egentlig opp til førerne selv om denne morsomme og publikumsvennlige bilsportgrenen faktisk skal bestå i framtiden. Eller vil man ikke kjøre, i ren protest fordi Bakkeløp-NM har forfalt de siste året uten evne og vilje fra forbund og dertil arrangører til å stelle i stand gode løp? Det er det lite man får gjort med nå, uansett hvor misfornøyde man måtte være.

Men fristen er altså 10. april. Fortsatt en liten stund til, men det er på tide å tenke seg om dersom man oppriktig har lyst til å kjøre bil denne helgen, kanskje kjempe om en NM-medalje – men «ikke tør» fordi ingen andre tilsynelatende vil.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here