NBF avventende til forslag om endring i motorsportforskriften

Regjeringen ønsker å åpne opp for flere motorsportforbund i Norge, men Norges Bilsportforbund vil ikke si noe før de har sett høringsforslaget.

Publisert

Mandag kom de første uttalelsene fra regjeringen, med stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) i spissen, om forslag til endring i den såkalte motorsportforskriften.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Mandag kom de første uttalelsene fra regjeringen, med stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) i spissen, om forslag til endring i den såkalte motorsportforskriften.

I denne forskriften er det nedfelt det som på folkemunne kalles «motorsportmonopolet», hvor det er Norges Bilsportforbund (NBF) og Norges Motorsportforbund (NMF) som er tildelt retten til å gjennomføre aktiviteter hva gjelder organisert trenings- og konkurransekjøring på lukket bane eller annet avsperret område.

I pressemeldingen som ble sendt ut mandag og publisert en rekke steder argumenterer stortingsrepresentant Johnsen hvorfor det vil styrke bredden og aktiviteten innenfor motorsporten dersom lovgivningen vil åpne opp for flere aktører til å arrangere aktiviteter innenfor motorsport.

– Dette vil kunne bidra til å få flere arrangementer og ikke minst lavere kostnader og priser, da det i dag er slik at NBF og NMF setter alle premissene og har enerett. Å fjerne monopolet tror jeg vil øke oppslutning om motorsporten i Norge, sier Johnsen i pressemeldingen.

Dersom en ny forskrift for motorsport på lukket bane eller annet avsprettet område vil bli vedtatt, vil dette skape en ny konkurransesituasjon for både NBF og NMF.

Selv er bilsportforbundet avventende til mandagens pressemelding med de på følgende uttalelsene fra både Johnsen og andre aktører via sosiale medier.

Hallgeir Raknerud, generalsekretær i Norges Bilsportforbund. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Det er vanskelig for oss å kommentere dette før vi har sett hele forslaget. Dette er jo lekkasjer, og enkeltelementer som fremkommer, og vi har jo ikke det store bildet klart for oss. Vi håper høringsforslaget vil være ute om veldig kort tid, og da vil vi ha et helt annet grunnlag for å kunne kommentere det hele, skriver generalsekretær i Norges Bilsportforbund, Hallgeir Raknerud, i en e-post til Parc Fermé.

Høringsforslaget skal publiseres innen kort tid, men ifølge både nettstedet Trackday.no og organisasjonen AMCAR skal noen av de følgende punktene være sentrale elementer i forslaget om endring i forskriften:

• Utvide forskriften til å omfatte såkalte «banedager» (trackdays), som ikke innebærer et konkurranseelement, i motorsportforskrif­ten på linje med «organisert trenings- og konkurransekjøring» som omfattes idag.

• Åpne for at det også ved trening til konkurransekjøring, sikkerhets- og kjøretreningskurs, samt nevnte banedager, lovlig kan kjøres fortere enn gjel­­den­de farts­grenser.

• Ny lovhjemmel for krav om at forbundene må vedta reglement som sikrer at kjø­rin­gen skjer på en sikker måte for førere, funksjonæ­rer og publikum. ny lovhjemmel for at politiet – slik de kan i dag ved konkurransekjøring – også kan tilla­te at de alminne­li­ge farts­grensene ikke skal gjelde ved trening til konkurranse og for banedager

Powered by Labrador CMS