Nå skal Volkswagen ta Nürburgring-rekorden

Den allerede suksessrike elbilen må under 5:19,545 dersom de skal gjøre livet surt for sitt søstermerke Porsche. Men først og fremst skal de ta elbil-rekorden.

Publisert

Allerede før jul kom spekulasjonene om hvorvidt Volkswagen skal forsøke å ta den prestisjefylte banerekorden rundt Nürburgring Nordschleife, også bare omtalt som Nordsløyfa.

(Foto: Volkswagen Motorsport)

Allerede før jul kom spekulasjonene om hvorvidt Volkswagen skal forsøke å ta den prestisjefylte banerekorden rundt Nürburgring Nordschleife, også bare omtalt som Nordsløyfa.

Etter 35 år tok Porsche sin egen rekord fra deres legende Stefan Bellof, som i 1983 hadde den berømte tiden på seks minutter og 11 sekunder - eller en snittfart på 202 kilometer i timen om du vil.

I fjor sommer tok Porsche denne rekorden, i sin opp-jazzede Porsche 919 Evo, en tidligere LMP1-bil de har tøyd alle strikker på for å få mest mulig effekt og grep ut av.

Blod på tann etter Pikes Peak

Timo Bernhard fikk æren av å sette siden 5:19,545, en snittfart på hele 235 kilometer i timen, selv om det strides de lærde om denne rekorden skal være gjeldende da den ble satt under en lukket test i regi av dem selv.

Denne rekorden kom forøvrig bare én uke etter at Volkswagen smadret bakkerekorden i Pikes Peak i USA med deres storstilte elbil-prosjekt I.D. R. Ikke bare tok de bakkerekorden for elbiler, men for alle bilklasser da de tok Sebastien Loebs rekord fra 2013 med 16 sekunder - til tiden 7:57,148 opp den to mil lange bakken.

https://parcferme.no/annen-motorsport/elbilen-knuste-bakkerekordene-og-vel-sa-det-i-pikes-peak/

Nå har de fått blod på tann, og vil ta rekorden rundt Nordsløyfa, i det minste for elbiler.

– Etter rekorden i Pikes Peak, så er den neste store utfordringen å sette den raske runden på Nürburgring Nordschleife for elektriske biler. En banerekord på Nordsløyfa er alltid en god utmerkelse for en bil, enten det er en racerbil eller produksjonsbil, sier Volkswagen Motorsport-sjef Sven Smeets.

Dato er ikke satt riktig enda, men det rekordforsøket skal tas i løpet av sommeren, melder Volkswagen i sin pressemelding.

– Får gåsehud av tanken

Det skal mulig godt gjøres å ta tiden fra Porsches rekordforsøk i fjor sommer, men den elektriske rekorden er det kinesiske NIO ep9 som innehar, på tiden 6:45,9.

Den er det franske Romain Dumas, som også satte Pikes Peak-rekorden, som skal få det ærefulle oppdraget også denne gangen.

– Jeg får gåsehud bare av tanken. Jeg kan banen ganske godt, men med I.D. R vil det bli en helt ny utfordring med en så ekstrem akselerasjon og svært høy fart i svingene, sier Dumas.

Powered by Labrador CMS