Nå skal to nordmenn kjempe i ett av verdens tøffeste serier

Dette er ambisjonene til Tommy Østgaard og Sindre Setsaas, to nordmenn som skal konkurrere mot flere av verdens største profiler både fra ekte og virtuell bilsport.

Publisert

Mesterskapet kalles altså for Porsche Tag Heuer Esports Supercup, men i miljøet kalles det bare «VM» eller «Porsche-VM», enkelt og greit fordi verdens beste innenfor iRacing-plattformen er tilstede her. Vi snakker altså om ett av verdens tøffeste mesterskap innenfor simracing, som er i vinden som aldri før - mye grunnet den globale korona-krisen.

(Foto: Coanda Simsport)

Mesterskapet kalles altså for Porsche Tag Heuer Esports Supercup, men i miljøet kalles det bare «VM» eller «Porsche-VM», enkelt og greit fordi verdens beste innenfor iRacing-plattformen er tilstede her. Vi snakker altså om ett av verdens tøffeste mesterskap innenfor simracing, som er i vinden som aldri før - mye grunnet den globale korona-krisen.

Totalt 40 er forhåndskvalifisert. 20 fra å være topp 20 i fjor, mens resterende 20 er kvalifisert etter sterk konkurranse fra intet mindre enn 5000 deltakere. Tommy Østgaard var forhåndskvalifisert med sin 10. plass fra i fjor. Sindre Setsaas kvalifiserte seg inn.

– Jeg tror nivået i år er enda høyere enn i fjor, så det kommer til å bli utrolig tøft. Det er så lite som skiller alle sammen at alt handler om å treffe maksimalt på løpsdagen. Én liten feil i kvalifiseringen kan være forskjellen på top 5 og 30. plass. Så her er det ingen rom for feil. Det kommer til å bli skikkelig morro, sier Østgaard entusiastisk til Parc Fermé.

Gode forberedelser

Tommy Østgaard. (Foto: EVEN Management)

Fordi simracing ikke har verken de kostnadsmessige eller praktiske utfordringene ved å skaffe seg kjøretrening, så er det lagt ned voldsomme mengder med trening for å skaffe seg marginene på sin side. Bare de siste ti dagene har Østgaard brukt nærmere seks timer om dagen i simracing-relaterte forberedelser, og er glad for å være innunder EVEN Management-paraplyen gjennom sin coaching-rolle til deres juniorutøvere.

– De har bidratt med sin enorme kompetanse på å drive toppidrett. Dette har gjort at jeg aldri vært bedre forberedt til et VM løp enn nå og motivasjonen er på topp, sier Østgaard, som internasjonalt representerer Coanda Simsport.

Hans norske rival Sindre Setsaas representerer CoRe SimRacing. Setsaas satser også egentlig på virkelig bilsport på Nürburgring, men da alt foreløpig er utsatt har også han fått tid til å prioritere simracingen enda bedre. På rekordtid har han etablert seg i verdenstoppen, og er spent på hvordan han ligger an nå som alle kjemper om samme gjeve tittel.

– Jeg håper å ende sesongen innenfor topp 20 og ta med meg en pallplass eller to i løpet av sesongen. Nivået på feltet er skyhøyt, da det er snakk om de 40 beste simracerne i verden, liksom. Så jeg føler det kanskje litt som jeg ikke hører til den gjengen, men jeg tror nok jeg skal klare å bite godt nok i fra meg likevel, sier Setsaas til Parc Fermé.

Spennende norsk duell

Sindre Setsaas, her fra et VLN-løp på Nürburgring. (Foto: Simen Næss Hagen)

Begge er de enige om at fjorårets mester, Joshua Rodgers, må regnes for å være favoritt. I tillegg er det knyttet stor spenning til hvordan Formel 1-profilen Max Verstappen kommer til å bite fra seg, ettersom han også er etablert høyt oppe i toppen i simracing.

Og ikke minst blir det spennende å se hvem som stikker av som beste nordmann.

– Man kan ikke drive på med det her hvis man ikke tror på seg selv, så jeg sier selvfølgelig meg selv, sier Setsaas på spørsmål om hvem som blir beste norske utøver av han og Østgaard.

Sistnevnte tror dog at Setsaas kan bli en hard nøtt å knekke, men Østgaard har i det minste erfaringen på sin side da han har holdt på i flere år.

– Jeg tror det kommer til å bli jevnt mellom meg og Sindre. Jeg tror jeg vinner duellen sammenlagt, men jeg er ganske sikker på at det vil svinge litt fra løp til løp og hvem som treffer best på dagen. Sindre har tatt noen enorme steg det siste året og har blitt ekstremt god. Hvor god han har blitt får vi svaret på etterhvert, sier Østgaard.

Sesongstarten skjer på nederlandske Zandvoort lørdag ettermiddag, og årets Porsche-VM kjøres over 10 runder med finale på Monza - virtuelt - i slutten av september.

(Skjermdump: iRacing/CoRe SimRacing)
Powered by Labrador CMS