Nå åpnes det opp for å splitte 4WD-klassen i Bakkeløp-NM
Men da må både rallyførerne og rallycrossførerne kjenne sin besøkelsestid.
Til å være en bilsportgren med lang historie og lange tradisjoner, så har norgesmesterskapet i bakkeløp de senere årene hatt en dalende kurve både på antall deltakere og antall arrangører.
Så sent som i år måtte NM-finalene i Larvik avlyses som følge av for dårlig deltakelse, og «redningsløpet» som skulle arrangeres på Grenland Motorsportsenter ble rally-amputert med bare én rallybil hver i de respektive rallyklassene. Noe som igjen betydde at norgesmesterne i klasse 5 og 6 ble kåret etter den éne helgen i Vikersund.
Gull-grossist positiv
I Bilsportboken 2018, som nylig har kommet i postkassene til de fleste aktive bilsportutøvere i Norge, kan man lese at Norges Bilsportforbund nå åpner opp for å splitte klasse 6, klassen for firehjulsdrevne rallybiler samt Supercars-biler i rallycross, dersom det er mer enn åtte deltakere i hver bilklasse.
– Det er jo i så fall veldig bra. Det er ingen vits å komme med en R5-bil og møte en Supercar med 600 hestekrefter, sier Anders Grøndal, åtte ganger norgesmester i bakkeløp, til Parc Fermé.
Bakkeløp-NM 2018
1. og 2. runde
28.-29. april: Vikersund Raceweekend
3. og 4. runde
29.-30. sept: Hegdalsløpet
Gull-grossisten i bakkeløp stod over NM-sesongen i år, nettopp med argumentasjonen i at han ikke har en bil han finner konkurransedyktig. Til det er forskjellen på en nymotens rallybil med cirka 300 hestekrefter, og et beist av en rallycross med dobbelt så mye krefter under panseret, for stort.
– Det var ingen vits å stille opp da det ikke var noen reelle vinnersjanser. Med en egen rallyklasse så kan bakkeløp være aktuelt igjen for 2018, sier Grøndal videre.
Av 10 biler som scoret NM-poeng var syv rallycrossbiler og tre rallybiler, og de seks beste var alle rallycrossbiler. Stian Hafsengen ble i år norgesmester etter dobbeltseieren i Vikersund i slutten av april.
To gullmedaljer om så
For tohjulsdrevne biler blir det som før, hvor klasse 1 til 4 følger de tradisjonelle rallycrossklassene, mens klasse 5 er en rendyrket rallyklasse for tohjulsdrevne rallybiler, uavhengig av motorstørrelse.
Sekretær i Norges Bilsportforbund, Vera Bakke Andresen, som også sitter i rallycrosseksjonen hvor bakkeløp er underlagt, håper forslaget som står i Bilsportboken 2018 kan lokke flere deltakere til å stille opp i bakkeløp. Men det fordrer at det stiller minimum åtte biler i hver klasse.
– Vi har fått henvendelser på at rallyførere ikke har ønsket å stille opp da de følte de ikke hadde noe å stille opp med mot Supercars. Og det er greit. Samtidig må det være åtte biler av hver art, og det er det vi tar et forbehold om. Hvis det skjer, så deler vi opp klassen, sier Andresen til Parc Fermé.
Da vil det i så fall bli delt ut to gullmedaljer, framfor én, for førere med firehjulsdreven bil.