Motorsporten slipper med skrekken når EUs nye bilforsikringsdirektiv blir klart

I praksis kunne motorsport blitt forbudt i Europa dersom et fåtall av viktige stemmer hadde gått den andre veien.

Publisert

Et nytt bilforsikringsdirektiv i EU skal bestemme at alle former kjøretøy skal være forsikret også utenfor sitt virke som transportmiddel, noe som også i så måte kan gjelde lisensierte biler innenfor bilsport.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Et nytt bilforsikringsdirektiv i EU skal bestemme at alle former kjøretøy skal være forsikret også utenfor sitt virke som transportmiddel, noe som også i så måte kan gjelde lisensierte biler innenfor bilsport.

Bakteppet for dette ligger i den såkalte Vnuk-saken fra Slovenia i 2014, der en slovensk bonde ved navn Vnuk ble kastet av en stige etter å ha blitt påkjørt av en traktor inne på en gård.

Vnuk søkte erstatning mot forsikringsselskapet til traktoren, hvor slovensk rett fastslo at traktorens forsikring i henhold til slovensk lov kun gjaldt som et transportmiddel, men ikke når traktoren ble brukt som en maskin eller driftsmiddel inne på gården.

Krasjer kunne blitt sidestilt med trafikkulykker

Lang historie kort, så skapte denne saken presedens for det nye forsikringsdirektivet i EU om at alle motorkjøretøy må ha obligatorisk og ubegrenset ansvarsforsikring for tredjepart dersom kjøretøyet blir brukt til sin «normale funksjon».

Som Autosport tirsdag skriver, så ville dette påvirket motorsporten i Europa ved at alle biler i konkurranse måtte hatt individuell forsikring på lik linje med vanlige personbiler, der en kollisjon på banen også blir gjenstand for politisaker i likhet med ordinære trafikkulykker når det kommer til personskader og eventuell erstatningsansvar.

Overbeviste nok stemmer

Det er Dan Dalton, parlamentsmedlem i West Midlands-regionen i England, som har gått i bresjen for å få motorsport til å omgås det nye direktivforslaget, som med en formalitet må avgjøres i EU-parlementet før det trer i kraft. Ifølge Autosport skal dette kun være en formalitet som sjeldent får et annet underveis.

Men Dalton har personlige sterke følelser for motorsport etter å ha vokst opp i en familie som har stilt opp som frivillige i flere løp, og han satte igang en enorm bevegelse for å overtale politikerne til å stemme for et unntak for motorsporten. Den interne markedskomiteen banket tirsdag i bordet igjennom at motorsport skal unnlates fra den nye forsikringsloven.

– Jeg er svært lettet over at mine parlamentskolleger fra denne komiteen har lyttet til mine bekymringer rundt skissen til dette lovforslaget. Som en sønn av en tidligere vakt så vet jeg hvordan dette er livet for mange her i Storbritannia. Dette er en seier for regelsetting med sunn fornuft.

– Det neste som skjer er at alle medlemmene her nå vil stemme for dette i det neste møtet i Strasbourg, som kan være så tidlig som i februar. Som en generell regel så følger man det alle i komiteen er blitt enige om, sier Dalton til Autosport, som tidligere har uttalt at det har vært på vippen om å få mange nok stemmer til å stemme for motorsporten i det nye lovforslaget.

Powered by Labrador CMS