Molly får sjansen i bakkeløp – hopper inn i ektemannens rallybil

Molly Pettit, her på oppdrag for EKS under den franske VM-runden i rallycross. (Foto: Simen Næss Hagen)

Hun er kjent for å kjøre baneracing, og enda mer kjent for å intervjue flere av de største bilsportprofilene i verden. Nå får Molly Pettit utfordringer på helt ukjente trakter.

Vi snakker om NM-finalen i bakkeløp neste helg på øvingsbanen ved Hof i Vestfold. Den profilerte WRC-reporteren, som selv har vært en aktiv racingfører i mange år, har tatt en pause fra satsingen for å prioritere en rekke mediejobber i internasjonal bilsport denne sesongen.

Nå som det er et opphold fra både WRC-sendingene og fra reporterjobben for rallycrossteamet EKS, så hadde hun plutselig tid denne løpshelgen til å få prøve seg i en «ordinær» bil i en mer rallybasert setting.

Kartleseren kastes bak rattet i utleiebilen under NM-åpningen

Hun skal kjøre en Ford Fiesta R2T, som mannen Anders Grøndal har leid ut til en rekke rallyførere de siste to sesongene. Bilen har en én-liters turbomotor, i motsetning til de fleste andre R2-biler som har 1,6-liters sugemotor. I NM-premieren på Hunderfossen var det Grøndals kartleser Roger Eilertsen som fikk kjøre den, mens det nå er kona sin tur.

– Helt siden Anders fikk den bilen, så har jeg snust veldig på at jeg skal prøve rally. Så var det han som nå spurte om jeg ville kjøre bakkeløpet, og jeg kjente med en gang bare «åh shit», sier Molly Pettit til Parc Fermé.

– ANNONSE –

Dette er bilen som Molly Pettit skal få kjøre. (Foto: Privat)

Selv om drømmen er å kunne kjøre et ordinært rallyløp med kartleser og noter, så er hun sikker på at det blir litt av en prøvelse med bakkeløpet i en forhjulsdreven rallybil.

Selv er erfaringen hennes utelukkende med bakhjulsdrift på asfalt. Fordelen for henne er at hun slipper grus da hele bakkeløpstraseen er asfalt. Hun tror – og håper – at hun i alle fall ikke blir en sinke å se på til tross for at dette er debuten hennes på denne arenaen.

– Jeg har tenkt litt på det, men jeg tenker at jeg er vant til bra grep og høy fart. Og når jeg har fått leke på isen, så har jeg kastet bilene rundt og herjet og fått god følelse med bilen. Så jeg må bare satse på å bli komfortabel. Om veien skulle få mye grus og slikt på seg, så kan det nok hende at «approachen» blir litt mer forsiktig, tror hun.