Mental påkjenning for Felix etter 10. plassen i Long Beach

Det går på margin i over to timer, strålende sol og over 200 kilometer i timen. Det tærer på både kropp og sinn, noe Felix Rosenqvist kan bekrefte.

Publisert

(LONG BEACH): Han berget en 10. plass fra sin 12. startposisjon, men ville så gjerne mye mer. Felix Rosenqvist ble likevel beste «rookie» og dro iland 20 mesterskapspoeng på en dag hvor litt mer erfaring og hell kunne gitt et vesentlig bedre resultat.

Felix Rosenqvist er en populær mann blant IndyCar-fansen i det som er hans aller første sesong i den amerikanske bilsportgrenen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(LONG BEACH): Han berget en 10. plass fra sin 12. startposisjon, men ville så gjerne mye mer. Felix Rosenqvist ble likevel beste «rookie» og dro iland 20 mesterskapspoeng på en dag hvor litt mer erfaring og hell kunne gitt et vesentlig bedre resultat.

Gatebanen i Long Beach er en bane som ofte innbyr til god og spennende racing, men i toppen av løpet var Alexander Rossi - tidligere Formel 1-fører - helt i en klasse for seg. Videre var feltet såpass jevnt og spredt, og få feil fra de andre førerne gjorde det vanskelig å klatre på listene.

https://parcferme.no/annen-motorsport/felix-om-indycar-tilvaerelsen-alle-ma-vaere-litt-halvslut-i-hodet/

Feilfri kjøring

– Det var et tøft løp. Alle kjørte liksom så feilfritt. Ingen gjorde feil. Da var det vanskelig å finne noen steder å gjøre noe på, forteller Felix Rosenqvist til Parc Fermé.

Han kjempet så smått med James Hinchcliffe og Takuma Sato - forrige løpsvinner forøvrig - om åttendeplassen, men det ble bare med sekundene foran uten at han fikk tatt seg forbi.

– Gatebaner er tunge baner å kjøre på, men først og fremst på grunn av konsentrasjonen. Det er tungt mentalt. Man ligger hele tiden og vil utgjøre en forskjell, man vil ta han foran og da er det de små marginene hele tiden. Iblant toucher man muren, og det gir en wake-up-call, sier 27-åringen fra Värnamo.

Selv ble det murkyssing på Felix, uten at han tok nevneverdig skade eller tidstap. IndyCar-bilene er bygd robuste i så måte.

– Det er veldig lett at det skjer. Og da er grensen mellom «hero» og «zero» hårfin, sier Rosenqvist.

Rossi dominerte

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Ingen hang på Rossi denne dagen. En ren kopi fra fjoråret, hvor amerikaneren dominerte fullstendig uten tegn til angrep og trussel fra de andre førerne. En slik dominanse kan Felix selv kjenne seg igjen i med et smil om munnen.

– Alle har jo slike dager i blant. Og når man har en sånn dag, hvor alt sitter og alt stemmer - hvor man tar vare på dekkene og har bra flow, da kan man virkelig satse, forteller han.

Rosenqvists landsmann Marcus Ericsson endte nede på en 20. plass etter en krasj i starten. Mer om det kan du lese her!

Powered by Labrador CMS