«Mathis» trer av – men legge opp skal han aldri

DEL
Holm Jacob Matheson, med oversikt over papirarbeidet og et lurt smil om munnen. Det er slik de aller fleste er vant til å se ham når kjøredressen ikke er på. (Foto: Simen Næss Hagen)

Legendestatusen til Holm Jacob Matheson blir aldri borte, selv om han nå overlater kontorjobben til yngre krefter.

For mange er hans navn ensbetydende med mangeårig spektakulær kjøring og innehaver av det som – i alle fall uoffisielt – er verdens mestvinnende enkeltbil.

Men Holm Jacob Matheson er ikke bare et navn for en eldre generasjonen i norsk bilsport. Og dagens unge talenter har nytt godt av «Mathis» sitt brennende engasjement og lidenskap for sporten.

Vil bilsportens beste

De siste 11 årene som sportssjef i Norges Bilsportforbund, mest synlig som talentutviklingssjef for landslagsprosjektet «Team Norway».

– Det ligger noe latent i meg. Jeg har en så stoooor glede av å jobbe med unge gutter og jenter. I alle år har jeg forsøkt å være imøtekommende med unge førere, mange har kommet og spurt og jeg har ikke hatt noe å skjule. Jeg har ønsket å dele alt jeg kan. Jeg liker å tenke framover og langsiktig, og det handler i bunn og grunn om at jeg bare vil sportens beste, sier Matheson til Parc Fermé.

Nå er det slutt, altså med det formelle talentarbeidet. Bilsportutøveren Matheson vil nok aldri forsvinne før det er slutt for godt. Det «å legge opp» var noe han forsøkte seg på i 1981 – som varte i cirka 1,5 måned før comebacket var et faktum.

- ANNONSE -

Fyller 70 til våren

Avgjørelsen var tung om å tre til side fra sportssjef-jobben, men samtidig er det nå en lettelse å kunne slippe yngre krefter til. Atle Gulbrandsen tar over hans rolle som sportssjef. Videre fortsetter Fredrik Brenna-Lund som landslagstrener. Mannen som Matheson engasjerte tidlig i talentutviklingsarbeidet fra bilsportforbundets hold.

– Det er viktig for meg å understreke at Fredrik skal ha stor del av æren for at vi er der i dag. Han har vært med på å skape gode holdninger og idrettskultur, noe vi definitivt ser et resultat av i dag. Med blant annet så mange gode utøvere internasjonalt i ung alder, så er det et bevis på at vi har kommet et godt stykke videre, sier «Mathis».

Holm Jacob Matheson og Fredrik Brenna-Lund under treningssamlingen i mars. (Foto: Simen Næss Hagen)

I mai fyller han 70 år. For ham ingen alder som hindrer ham fra å engasjere seg i bilsporten. Og fortsatt som aktiv utøver. «BDA-Escorten», en bil enhver rallyinteressert – og mange generelt bilinteresserte – har et forhold på et eller annet vis, den skal fortsatt gasses til høyfrekvente turtallslyder.

Prislappen kan settes til «ubetalelig». Den historiske verdien går utenpå alt av materiale og vedlikehold. Siden 1983 har bilen alene gått 369 løp. 147 har endt med total- eller klasseseier. En seiersrate på 37 prosent.

Fikk ikke Guinness-rekord

Men én ting sitter litt langt inne for ham.

– Da jeg passerte 100 seire med bilen (sprintrally på Elverum i 2005, journ.anm.) så søkte jeg World Guinness Record om dette. Men etter mye om og men kunne de ikke se at dette var en rekord. Så jeg tenker å prøve på en ny søknad når jeg passerer 150. Jeg må være ærlig å si at jeg syns bilen fortjener «å komme på veggen», selv om de kanskje tenkte at jeg har en agenda med det. Det kan jo hende, men det er jo bilen det er snakk om her, sier Matheson.

Excel-dokumentet han har ført i en årrekke, som Parc Fermé også har fått tilgang til, det var ikke dokumentasjon nok. Ei heller uttalelser og bekreftelser fra sentrale personligheter i norsk bilsport.

– Responsen var at de årlig måtte behandle rundt 55.000 søknader. Enten det være seg verdens lengste skjerf, verdens største votter, og alt dette, småflirer Mathis.

Holm Jacob Matheson med sin klassiske Ford Escort MK1 fra NM-finalen i Bakkeløp i Hof.
Holm Jacob Matheson med sin klassiske Ford Escort MK1 fra NM-finalen i Bakkeløp i Hof. (Foto: Simen Næss Hagen)

147 seire

Nå er han på 147 seire med bilen. Og alt han deltar på av stort og smått, nå for det meste korte rallysprinter og bakkeløp, og kanskje et og annet racingløp, så ligger det godt an til at seier nummer 150 kommer i 2019.

For bilen forblir i Mathis sitt eie. Den skal følge ham helt inn til siste slutt. Som nevnt over; prisen er ubetalelig, og bilen kommer aldri til å stå til salgs.

- ANNONSE -

Selv om mange har prøvd seg.

– Det var en gjeng fra sørvestlandet som en gang forsøkte seg. Han ene ringte og ville kjøpe bilen, men den måtte i så fall selges med en gang. Jeg fikk et kvarter på meg. Og jeg kunne bestemme prisen sjøl. Penger nok hadde han. Men den skulle ikke selges.

Telefonen fra Colin

Likevel er ikke dette den største nær-gullgruve-opplevelsen Mathis kunne få av sin legendariske doning. Det er en annen telefonsamtale som har brent seg hardere fast i minnet hans.

– Under gjennomkjøringen til Rally Monte-Carlo et år, så ringte Colin McRae meg. Han var på utkikk etter en klassisk BDA-Escort han skulle bruke litt innimellom. Han var veldig interessert.

– Hva bøy han?

– Han rakk ikke by noe som helst. Han fikk enkelt og greit beskjed om at bilen ikke var til salgs.

For den skal det fortsatt rattes med. For om du tror Mathis nå skal pensjonere seg helt, legge beina høyt og puste lettet ut, så tar du feil. Han er for rastløs til det.

– Pensjonist, nei det har jeg ikke tenkt til å være. Jeg har kanskje per definisjon vært det en stund. Men nå skal jeg kjøre racerbil på heltid. Hehe, neida – jeg har noen planer om å være litt instruktør på et og annet kjøreopplegg. Men jeg har også familie, barnebarn og må prøve å ta vare på kona mi som har bodd med en mann som har levd i et egotrip i 45 år. 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here