Denne mannen skal gjøre norsk bilsport enda mer attraktivt


    DEL
    (Foto: Simen Næss Hagen)

    Det er ikke hvilken som helst jobb Glenn Løvberg er ansatt til å hanskes med i tiden som kommer.

    For nytt av året er at Norges Bilsportforbund har ansatt to nye personer, og den ene er den helt nyopprettede stillingen «Sponsor- og markedssjef».

    45-årige Glenn Løvberg fra Sørumsand skal nå jobbe mer eller mindre utelukkende for å øke verdien av norsk bilsport og er satt til å jobbe strategisk mot nye sponsorer og samarbeidspartnere for forbundet.

    – Tidligere har det faktisk ikke vært noe strategisk valg å ha et sponsorarbeid i bilsportforbundet. Seksjonene, arrangørene og klubbene har vært overlatt til seg selv. Den første jobben jeg skal gjøre nå er å sette en struktur på dette og jobbe systematisk videre med dette, sier Løvberg til Parc Fermé.

    – På hvilken måte skal du angripe dette nå i startfasen av jobben?

    – Vi har tre viktige grener som har en god NM-standing. Det er rallycross, racing og rally. Det er de tre feltene jeg først tar tak i og ser på. Det ligger noe etablert i disse mesterskapene allerede. Av disse tre områdene er kanskje rally den mest utfordrende, sier den nyansatte sponsor- og markedssjefen.

    - ANNONSE -

    LES OGSÅ: Slik vil bilsportforbundet finne et talent som aldri «får sjansen»

    Skal ut å møte miljøet

    Han kommer fra Proviso AS og har lang og bred erfaring innenfor salg og markedsføring, og er ved siden av en ihuga bilsportinteressert mann.

    – Det har jeg vært de siste 20-25 årene, så det er en utrolig mulighet jeg har fått her. Det er så mye å ta tak i, og jeg er så heldig at jeg kommer til blanke ark. Så er det slik at jeg legger hodet mitt på hoggestabben. Fungerer ikke dette, så har jeg meg sjøl å takke, slår 45-åringen fast.

    Glenn Løvberg. (Foto: Privat)

    Den første tiden i sin nye jobb skal han bruke vel så mye ute i felten som på kontorplassen. Det er ikke slik at Løvberg reiser til kontoret på Bryn klokken åtte om morgenen og drar hjem til Sørumsand klokken fire på ettermiddagen.

    – Nå så må jeg bruke tid å komme meg ut. Jeg må ut til arrangører og klubber og jeg må møte sfæren rundt. Jeg må finne ut og skjønne dynamikken i bilsporten mye bedre. Da nytter det ikke å sitte på kontoret. Jeg må ut å møte dere, sier Løvberg, som blant annet reiser til Sigdalsrally for å komme tettere på rallymiljøet.

    LES OGSÅ: Ingen bilsportutøvere nominert til priser under Idrettsgallaen

    – Ekstremt mye positive verdier

    Han mener bilsporten spiller på positive verdier som kan utnyttes enda bedre enn i dag. Og det er mye av dette han skal bruke når han går i gang med den enorme jobben om å skaffe nye sponsorer og samarbeidspartnere.

    – Det ligger ekstremt mye positive verdier i norsk bilsport. Det er disse verdiene jeg vil få fram. Grunnverdiene som ligger i mangfoldet i norsk bilsport, det er helt fantastisk og helt unikt. Vi representerer alle samfunnslag på alle mulige måter i tillegg til at vi har en god internasjonal standing, mener Løvberg.

    På spørsmål om hvilken konkret drøm han først ønsker å oppnå, så er det å skaffe en generalsponsor til Norges Bilsportforbund. Han ønsker blant annet å finne ut viljen til å spille på lag med bilsporten uten at man selv må ha en direkte tilknytning til hva bilsporten handler om.

    Derfor kommer Løvberg til å gå meget bredt ut.

    – Det ligger noen gode verdier i bransjen og bilsportsfæren, og jeg ønsker å finne en generalsponsor som ønsker å assosiere seg med det. I tillegg at de ser hvor mye talenter som kommer, det er jo ekstremt mange «up and coming», både fra Team Norway og annen talentutvikling, som er ekstremt bra. Drømmen min er å få en generalsponsor som kanskje ikke mange hadde sett komme. Så kan den merkevaren hete som helst, forteller han.

    LES OGSÅ: Positive reaksjoner etter at NBF senker aldersgrensene