– Karrieren kan få en ny start om man går ned en klasse

Han solgte bilder for 1000 kroner stykket for å finansiere sin egen karriere for 25 år siden. Her er rådene som Atle Gulbrandsen gir til budsjettdesperate bilsportutøvere.

Publisert

– Dette viser først og fremst hvor brutal bilsporten er og hvor den skiller seg fra de fleste andre idretter, sier Atle Gulbrandsen til Parc Fermé.

Atle Gulbrandsen, sportssjef i Norges Bilsportforbund. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Dette viser først og fremst hvor brutal bilsporten er og hvor den skiller seg fra de fleste andre idretter, sier Atle Gulbrandsen til Parc Fermé.

For mange kjent som TV-kommentator og ekspert - spesielt på Formel 1. I tillegg er han fortsatt aktiv bilsportutøver, uten krav til å bidra med eget økonomiske budsjett. Og fra i år sitter han altså som sportssjef i Norges Bilsportforbund med et særlig fokus på å følge opp talenter både på topp og bredde i norsk bilsport.

Tror på «de gamle triksene»

Situasjonen rundt utøverne vi denne uken setter fokus på, Theodor Olsen og Jenny Jakobsen, den er alt annet enn unik i norsk bilsportsammenheng. Selv har Atle Gulbrandsen vært i samme situasjon. Nå er han mannen alle vil spørre om tips og råd etter for å få til et budsjett for å oppfylle bilsportdrømmen.

– Fortsatt gjelder nok de gamle triksene i boka. Jeg har enda ikke møtt noen som har en helt annen oppskrift og fått det til, sier Gulbrandsen som dette med «å selge seg selv» inn til næringslivet, i håp om å få de nødvendige tusenlappene man trenger.

På 90-tallet var Gulbrandsen i samme situasjon selv. Ingen store formuer og annen rikdom i nærmeste familie, eller andre bånd til sterke økonomiske ressurser. Som tenåring måtte han skaffe pengene selv.

https://parcferme.no/racing/brastoppen-som-sorger-for-a-gi-theodor-et-nytt-spark-bak/

Gikk fra dør til dør

Og en metode som kanskje i dag virker «noe 90-talls», så gjorde han et grep han tror fortsatt kan fungere.

– Dette er kanskje det eldste trikset i boka. Men jeg gikk fra dør til dør i hjembyen Hamar og solgte bilder av meg selv for 1000 kroner stykket, sier Gulbranden og viser til hvordan han fikk fotografi, rammekostnader og trykkekostnader sponset lokalt.

– Så gikk jeg altså fra dør til dør. Dette var 1000 kroner stykket, og nå er det vel 25 år siden. Sammenlikner man summen med i dag, så kan man sikkert ta mer. Men 1000 kroner er en rund fin sum å spørre om, sier Gulbrandsen, og legger ved et enkle regnestykket om at «klarer du å selge 100 bilder, så…».

Muligens lettere sagt enn gjort, men for Gulbrandsen handler det om viljen og motet til å gjøre de rette tiltakene, og ikke minst orke.

– Det er vel slik at du får 100 nei før du før ett ja. Du må være villig til å ta de telefonene, sende de mailene. Og beholde troen på at du selger et godt produkt. At dette er noe selskapet virkelig bør gjøre, sier Gulbrandsen.

Samme historie finnes også hos Thomas Schie, som dro inn 250.000 kroner ved å selge 250 bilder.

https://parcferme.no/front/historien-stor-norsk-sponsorsuksess/

Viljestyrken kan avgjøre

Og legger trykk på dette med vilje. At man er villig til å ofre hva som helst for å få lov til å kjøre fort med bil. Og bevise at man også er god i dette og at man har en lovende karriere.

– Hvis viljen er der, så kan man også tenke på å gå ned et hakk og kjøre på et lavere nivå og bygge seg opp igjen. Ved å vinne der, kan man bevise at man virkelig er god, sier sportssjefen.

Han trekker frem to spesifikke bilsportutøvere som gikk til dette steget. Blant annet ett av de mest kjente eksemplene fra Norge, der Andreas Mikkelsen i en alder av 19 år gikk fra millionbudsjett og pappas WRC-kjøring til å få servert en Gruppe N-Subaru og bevise at man også var best med standardbil kjøring.

– Hvor mange hadde egentlig tro på Mikkelsen da han satte seg i Subaruen, spør Gulbrandsen retorisk.

– Snu hver eneste stein som finnes

Et annet eksempel er svenske Kenny Bräck, som var på vei i full fart inn i Formel 1-sirkuset da han gikk tom for penger og stod ved et veiskille. Fra en lovende Formel 3-karriere måtte han ned i en cup for standardbiler, nærmere bestemt Clio Cup.

Alternativet var å legge opp.

– Folk lo av Kenny. Men å velge som han og Andreas gjorde, så kan det også være en ny start, sier Gulbrandsen.

Samtidig skal han ikke konstatere at fasiten er å knipse fingrene og ville nok, og at det er en garantist nok for å få til noe.

– Mitt råd er å snu hver eneste stein som finnes. De fleste har vært i denne situasjonen får. Man må jobbe døgnet rundt, og likevel er det dessverre ingen garanti for at man lykkes. Og er det sånn da, at man har klart å finne de midlene man trenger - så har mitt hovedbudskap i alle år med talentrådgivning vært å finne de seriene der du kan bli oppdaget. Der du kan vinne noe konkret, sier Gulbrandsen.

Powered by Labrador CMS