Kan delta i «Bilsporttalentet» selv om man ikke har kjørt en eneste meter i år

Årets prestisjefylte talentkonkurranse blir sterkt redusert, både i omfang og pengepremier. Men Norges Bilsportforbund mener likevel at det er mange grunner til at man bør søke også i år.

Publisert

2020 er og blir et spesielt år. Mange har ikke fått kjøre i det hele tatt, og mange starter sesongen sin først nå denne høsten. Dette annerledes-året stopper likevel ikke Norges Bilsportforbund i å arrangere «Bilsporttalentet», den mest prestisjefylte konkurransen for unge og lovende bilsportutøvere i Norge - hvor hovedpremien kan bety alt eller ingenting for karrieren.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

2020 er og blir et spesielt år. Mange har ikke fått kjøre i det hele tatt, og mange starter sesongen sin først nå denne høsten. Dette annerledes-året stopper likevel ikke Norges Bilsportforbund i å arrangere «Bilsporttalentet», den mest prestisjefylte konkurransen for unge og lovende bilsportutøvere i Norge - hvor hovedpremien kan bety alt eller ingenting for karrieren.

Men pengepremiene blir redusert, og det blir både én dag mindre med konkurranse og også mindre kjøring enn tidligere. Rett og slett fordi konsekvensen av koronapandemien setter sin støkk i forutsetningene for å holde konkurransen.

– Vi har sett andre steder at man har droppet slike type konkurranser akkurat i år. Vi måtte gjøre noen vurderinger selv, men selv om dette er et unntaksår så var vi fast bestemt på ikke å droppe det, sier sportssjef i NBF, Atle Gulbrandsen, til Parc Fermé.

Han vil ikke gå inn på hvor reduserte pengepremiene blir i år, men fordi Norges Bilsportforbund selv måtte permittere og stenge dørene, samt at forutsetningene for å skaffe tilstrekkelige sponsormidler er vesentlig svekket på grunn av pandemien, så blir 2020 ikke som de andre årene.

Atle Gulbrandsen, sportssjef i Norges Bilsportforbund. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Gulbrandsen mener likevel at det er en større verdi i det hele tatt å kunne få kåret en vinner av Bilsporttalentet i år enn bare å droppe hele konkurransen. Og at de som følge av nedskjæring på hele standardkonseptet også skaper noen unntak fra de vanlige reglene.

Blant annet at vinneren i år ikke diskvalifiseres til å være med igjen neste år, noe som ellers er vanlig.

Selv om årets format foreløpig er hemmelig, kommer ikke deltakerne av Bilsporttalentet 2020 utenom den beryktede fysiske testen. Her er 2018-vinneren Emil Heyerdahl i aksjon. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Det kunne jo vært at flere ikke ville søkt fordi de fryktet at de ikke kunne kjempe om de normale premiene senere om de skulle vinne i år. For oss er det også viktig at det står oppført en vinner i 2020, i stedet for at det blir et tomrom i adelskalenderen, sier Gulbrandsen.

– Men hva med de som ikke har fått kjørt noe i år kun på grunn av korona?

– Om man ikke har fått kjørt noe i år, eller rukket å komme igang med sesongstarten før fristen, så betyr ikke det noe nå. Tidligere meritter, og det man leverte i fjor for eksempel, det vil veie like tungt som vanlig for hvilke vurderinger vi gjør. Vi har satt en frist til 1. september fordi vi tenker at de fleste er igang da på en eller annen måte, men tidligere resultater vil bety noe når utøverne skal plukkes ut til konkurransen. Og det som til syvende og sist teller for vinneren er uansett det som leveres på Vålerbanen, konstaterer Gulbrandsen.

Hvilke kjøredisipliner, og hvordan opplegget blir 5. oktober på Vålerbanen, vil de foreløpig ikke avsløre - og heller komme tilbake med senere. Normalt har aktivitetene bak rattet bestått av kjøring med rally- eller racingbil, gokart, crosskart og shortcar, i tillegg til de faste aktivitetene med en presentasjon av seg selv - samt den beryktede fysiske testen. De to sistnevnte kan bekreftes blir brukt i årets konkurranse.

Powered by Labrador CMS