Her er vårt førsteinntrykk av årets store bilspillnyhet

Det er knyttet store forventninger opp mot spillet som er etterkommeren til DiRT Rally. Vi har fått en eksklusiv prøvetur!

Publisert

Codmasters, som utvikler spillene i DiRT-serien, har den offisielle lisensen til å lage spill av VM i rallycross, og mange har håpet at den delen skal utvikles kraftig fra forrige generasjon.

Codmasters, som utvikler spillene i DiRT-serien, har den offisielle lisensen til å lage spill av VM i rallycross, og mange har håpet at den delen skal utvikles kraftig fra forrige generasjon.

Vi har vært i Barcelona og fått en smakebit av spillet som slippes 7. juni. Og det ser tilsynelatende ut som om det er gode nyheter for rallycross-elskere der ute.

I videoen over kan du selv se en mer detaljert opplevelse av spillet!

Spillet har for det første fått et økt antall baner. De samme banene fra DiRT Rally – Lydden Hill, Höljes og Hell er med, i tillegg til Montalegre i Portugal og Lohéac i Frankrike.

I tillegg til at det er flere baner er det også flere biler og flere klasser.  Man kan kjøre Super 1600-bilene som i fjor, men den største nyheten er kanskje at Rallycross Lites, nå kalt RX2, er lagt til i spillet. 

De har også lagt til Speedcar Xtrem, som i Norge kjøres i den nye klassen Crosskart Xtreme.

LES OGSÅ: Her blir du litt mer kjent med det nye DiRT-spillet

Men mesteparten av spillerne er selvsagt mest spent på WRX-delen. Og der har så og si alt blitt bedre. Grafikken har blitt forbedret, skademodellen er forbedret og det viktigste av alt er at fysikken har blitt langt bedre. Nå føles bilene langt mer kjørbare og lettere å kontrollere sammenliknet med DiRT Rally. Konkurransen fra AI (kunstige motspillere) har også blitt hardere. 

Spotterens oppgave kommer også langt tydeligere frem i dette spillet. I DiRT Rally fikk man stort sett bare en påminnelse om når man skulle kjøre Joker-lap, mens nå får man langt mer detaljert info, som blant annet hvor mye raskere du må kjøre for å ta igjen bilene foran når de går inn i Jokeren.

Det er som nevnt flere biler også, og nå er det hele sju biltyper å velge mellom:

  • Ford Focus RSRX
  • Ford Fiesta RS
  • Volkswagen Polo GTI
  • Seat Leon
  • Mini Countryman
  • Peugeot 208 
  • DS3

Også rally-delen av spillet har fått en kraftig oppgradering, og den største nyheten er den mye omtalte etappe-generatoren, den såkalte «your stage», som genererer nye fartsetapper i løpet av sekunder, og som gjør at du bestandig har nye etapper tilgjengelig. Man velger selv hvor kompliserte etappene skal være med tanke på lengde, værtype og kompleksitet.

Det lille vi fikk testet dette gav en utrolig mersmak, og noen fantastiske fartsetapper ble generert. 

LES OGSÅ: Nytt spill presenteres med Petter Solberg i hovedrollen

På bilfronten er det som skiller DiRT 4 mest fra DiRT Rally at R5 blir den mest eksklusive klassen hva nye biler angår, dette på grunn av lisenser.

Men spillerne får muligheten til å boltre seg på de mange tusen etappene som kan lages med biler som Ford Fiesta R5, Hyundai i20 R5, Mitsubishi Space Star R5 og Peugeot 208 R5.

For de som liker klassiske rallybiler kan de også kjøre med flere gruppe a-biler i tillegg til WRC-bler fra 2000-tallet. Her er det også noen nyheter, der bilene som er tilgjengelige blir:

  • Subaru Impreza WRC 2001
  • Ford Focus WRC 2001
  • Ford Focus WRC 2007
    (PS! I første publisering av artikkelen, skrev vi at Seat Cordoba og Peugeot 206 blir en del av denne klassen. Som følge av noen få misforståelser, viser det seg at dette ikke stemmer likevel. Parc Fermé beklager).

I DiRT Rally var det flere som savnet en klasse med forhjulsdrevne biler, noe som nå kommer i DiRT 4. R2-klassen blir innført der man får mulighet til å prøve seg i en av de mest populære klassene i rally, både nasjonalt og internasjonalt.

Så etter noen få prøveturer med spillet er førsteinntrykket at det kommer til å bli veldig bra, og et spill det vil bli lett å slå ihjel mange timer på. Enten man bygger opp sitt eget team via karrieremodusen, eller om man vil kjøre noen etapper eller rallycrossløp kan man hoppe rett inn i joyride-modus.

Er man en tekniker og glad i testing har man også et gigantisk testområde tilgjengelig der man kan forandre oppsett, leke seg rundt eller finpusse kjøreteknikk på baner med kjegler.

Da vi testet spillet var det i såkalt «gamer mode», et alternativ som gjør spillet lettere med mindre fokus på simulering. Selv om vi definitivt foretrekker simuleringsdelen som vi har i DiRT Rally, var også gamer-modus også svært underholdende.

Spillet har selvsagt en simuleringsmodus også, som vi dessverre ikke fikk teste, men som etter sigende følger sporene til DiRT Rally.

Konklusjonen etter den lille testen er at vi fikk et meget godt førsteinntrykk, og at vi for en gangs skyld kan håpe på noen regnværsdager om sommeren også.

Powered by Labrador CMS