Fredric rekker sesongstarten i USA med et nødskrik: – Har aldri følt meg så kriminell før

Det er alt annet enn en selvfølge at Fredrik Aasbø kommer inn med norsk pass i USA. Nå skal han sitte i karantene før sesongstarten i Formula Drift omsider braker løs.

Publisert

Som de fleste andre bilsportgrener og mesterskap så er det i de ukene vi er i nå at sesongstarten for flere mesterskap begynner å ta seg opp etter en lang og høyst ufrivillig koronapause det siste halve året. Det samme gjelder også for Fredric Aasbø, Norges største driftingprofil, som etter fire sølvmedaljer på rad nok en gang skal prøve å kapre gullet han sist tok i 2015 i verdens kanskje tøffeste driftingmesterskap.

Fredric Aasbø. (Foto: Larry Chen)

Som de fleste andre bilsportgrener og mesterskap så er det i de ukene vi er i nå at sesongstarten for flere mesterskap begynner å ta seg opp etter en lang og høyst ufrivillig koronapause det siste halve året. Det samme gjelder også for Fredric Aasbø, Norges største driftingprofil, som etter fire sølvmedaljer på rad nok en gang skal prøve å kapre gullet han sist tok i 2015 i verdens kanskje tøffeste driftingmesterskap.

Men det er ingen selvfølge å komme inn i USA, spesielt ikke som europeer. Nylig kunngjorde norske myndigheter at det frarådes å reise til alle europeiske land, og alle land utenfor Europa igjen er mer eller mindre svartelistet. Og USA er heller ikke spesielt glad for at europeere tar seg en tur over dammen.

– Nei, det var ikke noe trivelig å reise over. Jeg har aldri blitt plaget så mye på hver eneste grenseovergang. Jeg har vel aldri følt meg så kriminell som nå, egentlig. Men det er med rette. Vi er i en spesiell tid, det er viktig å være forsiktig, sier Fredric Aasbø til Parc Fermé, etter å ha landet i USA og nå settes i karantene de neste dagene.

Advokathjelp

Fredric Aasbø på en privat test i Irwindale før han måtte hjem til Norge i karantene tidligere i sommer. (Foto: Larry Chen)

Reiseforbudet er egentlig helt absolutt far Europa, men med god hjelp fra FIA, fra Norges Bilsportforbund, flere advokater og god dialog med smittevernskontoret i USA så slapp Aasbø inn. Dette minte han på at det egentlig ikke er noen selvfølge at han i det hele tatt kunne fått konkurrert i år.

– Det er jo en viktig lærepenge dette, at det vi driver med ikke er livsviktig. Det er mye viktigere ting som står på spill nå om dagen. Men - om vi kan bidra til å få lidenskapen opp igjen, og få folk til å tenke på litt andre ting i en ellers alvorlig situasjon, så kan det hende at motorsport ikke er så dumt likevel, sier Aasbø, og legger til:

– Så er det nok mange som har satt pris på en liten pust i bakken også. Det er jo en underlig greie det, oppi det hele. Så dette er definitivt en wake-up-call for menneskeheten på mange måter.

Han frykter for at flere av sine europeiske konkurrenter faktisk ikke slipper inn. Deriblant regjerende meter James Deane, som er fra Irland, samt Piotr Wiecek fra Polen - begge helt. i toppen å regne.

Ny bil - nye utfordringer

Samtidig har Aasbø spennende og nye sportslige utfordringer å se frem til. «Familiebilen» Toyota Corolla er nå byttet ut med den mer sportslige Toyota Supraen, siste generasjons, en bil hvor Aasbø har poengtert at ringen har sluttet ettersom det var Supra som var hans doning helt i starten av sin profesjonelle driftingkarriere.

Stilstudie av Fredric Aasbø og hans helt nybygde Toyota Supra. (Foto: Papadakis Racing)

– Denne har et helt annet understell enn de andre bilene jeg har hatt, og det er veldig kort akselavstand på den selv om det er mer overheng bak - noe som er bra i drifting. Men det blir trening å lære seg de nye, fysiske grensene på hvor akkurat bilen er. Så det må jeg bli raskt vant til. Men vi prøver å bygge styringen likt, da jeg er veldig kresen på det. Resten av drivlinja har vi klart å få ganske likt, sier 35-åringen.

De skal ha et møte med resten av organsiasjonen om hvordan retningslinjene blir med tanke på smittevern under løpene.

– Det skal i hvert fall sjekke temperaturen din når du kommer inn, og man må holde seg kun innenfor egne team, og slikt. Så får vi se med publikum, det ligger foreløpig an til at halvparten av løpene kan ha noe publikum. Det avhenger av hvilken stat løpet går i, det hviler mye på om det er en demokratisk eller republikansk stat, sier Aasbø.

PS! Driftingprofilen er forøvrig høyaktuell som programleder på norsk fjernsyn denne høsten. Torsdag hadde nemlig den norske utgaven av Top Gear premiere på Dplay, hvor Aasbø er fast programleder sammen med Esben «Dansken» Selvig og Petter Schjerven. Opptakene ble gjort i fjor høst og i vinter, altså rett før koronautbruddet.

Powered by Labrador CMS