Formel E trenger ikke lyd og høy toppfart for å underholde


    DEL

    Joda, det er fremdeles sterke meninger rundt dette med el-biler og motorsport, men det gjør ikke Formel E mindre kontroversielt når vi snakker om det som skjer på banen.

    Parc Fermés majoritet av lesere har i alle fall sagt tydelig ifra når vi har skrevet om elbil-relaterte saker tidligere, og det finnes gode argumenter både for og imot bruk av elmotorer som drivkrafts-kilde i motorsportsammenheng.

    Men hvis vi lar debatten om lyd og rekkevidde og lukt av bensin og alt dette ligge for en stakket stund, så anbefales det å ta en titt på videoen i denne saken, der Formel E-mesterskapet prøve å vise fram de heftigste sidene ved denne motorsporten.

    LES OGSÅ: Førere ønsker elbilen velkommen til rallycrossen
    LES OGSÅ: Nå skal også elbilene innta baneracing for fullt

    Og det snakkes bredt om at Formel E er en særdeles underholdende sport å følge med på, såfremt det aksepteres at dette er en gren hvor det er elbiler som benyttes.

    - ANNONSE -

    Formel 1-kommentator og racingfører Atle Gulbrandsen har lenge vært forkjemper for Formel E, og generelt at motorsporten skal ligge langt framme i teknologi som er relevant for bilbransjen.

    – Motorsport er nødt til å være relevant i forhold til annen bilindustri. Satt på spissen mener jeg at motorsport er verdens mest miljøvennlige idrett, enkelt og greit fordi det er den eneste idretten som utvikler miljøvennlig teknologi. Nå er det elbiler som gjelder, men vi vet ikke hva som er fokuset om 20-30 år. Da kan det være noe annet. Men motorsporten må henge med i utviklingen, og derfor må motorsporten også ha større fokus på elbiler framover. Vi ser det allerede i Formel E, vi ser det i rallycross og andre som kommer etter, har Gulbrandsen tidligere uttalt om Formel E-sporten.

    Etter at du har sett gjennom videoen oppe, anbefaler vi å lese denne artikkelen på RedBull.no (forfattet av undertegnede), for å se hvorvidt Formel E kan være aktuelt å få til Norge.

    LES OGSÅ: Nå blir det rallycross med 670 elektriske hestekrefter