Fem ting å glede seg til med det helt nye rally- og rallycrosspillet

Og fem ting å bli skuffet over. Vi har tjuvstartet spilleventyret med nye DiRT 4.

Publisert

Screenshot: Simen Næss Hagen/Codemasters

Screenshot: Simen Næss Hagen/Codemasters

Mange har allerede forhåndsbestilt, og fredag slippes det splitter nye rally- og rallycross-spillet DiRT 4, hvor far og sønn Solberg - Petter og Oliver - blant annet har spilt en sentral rolle i utviklingen av spillet, sammen med rallyprofilen Kris Meeke.

Parc Fermé har allerede prøvekjørt det nye spillet, og etter timer og dager med ulike utfordringer og oppdagelser, så gjør vi oss opp en rask mening om hvor dette spillet tas på veien - uten at dette er en fullverdig anmeldelse. Det kommer senere.

Spillet har to sentrale funksjoner, enten gamer-funksjon for de som bare vil kose seg med enkelt spill, eller simulator-funksjon, hvor spillet legger opp til en realisme-basert simulering av kjøringen. Vi valgte selvfølgelig sistnevnte, og har spilt på PS4 med Logitech G29-rattet.

Som med alle spill så er det både positive og negative opplevelser ut ifra hvilke forventninger man har. Og med tanke på hvor godt DiRT Rally bet fra seg siden det ble lansert for et drøyt år siden, så er det ingen tvil om at fallhøyden er stor for DiRT 4. Her får du en rask oppsummering over hva DiRT først treffer blink på, og ikke minst faller i bakken på.

Rallycross-fysikk på et høyt nivå

Opplevelsen av å kjøre rallycrossbilene er enda noen hakk bedret enn forgjengeren i DiRT Rally. Det er mindre forskjeller på bilene, de virker å ha en mer reell fysikk når det kommer til kombinasjonen av fart, gir og drivlinje, grep og handling - og det er mer ditt eget oppsett som bestemmer hvilken bil som blir favoritten.

En helt annen lydopplevelse

Over hele fjøla så leverer Codemasters sterkt på lyden. Enkelt og greit mer autentisk og ektefølt, og flere detaljer merkes bedre - enten det er snakk om pop-off på turboen, små skavanker eller andre finesser og særegenheter på de ulike bilene. Kartleserlyden er også klarere, og lydjusteringene er mer fleksible enn forgjengeren.

Svært innholdsrik karrieremodus

Alle som elsker bilspill vet at det tar tid å gjøre seg ferdig, og når du sier at du er ferdig på et kvarter, så snakker vi heller tre eller fem kvarter. Karrieremodusen på spillet byr også på en rekke utfordringer, også utenfor banen, hvilket gjør det mer spennende og interessant, og ikke minst tidsforlengende. Selv om du stadig innkasserer både premiepenger og sponsorpenger, så har du mer å ta hensyn til enn bare å kjøpe biler og reparere dem.

Screenshot: Simen Næss Hagen/Codemasters

Du skal med pengene drifte et helt team. Da snakker vi investering og kontraktsignering av mekanikere og ingeniørere, du skal forhandle sponsorkontrakter, du må investere i fasiliteter til teamet, enten det er snakk om nytt kjøkken, verktøykasse eller utvide garasjen, og du må investere i kurs og kompetanse hos team-personellet. Og mye, mye mer, vi kunne skrevet en helt bok om karrieremodusen. Men dette elementet gir spillet helt nye dimensjoner utenfor selve kjøringen, og her har Codemasters åpenbart hentet mye fra den fantastiske karrieremodusen fra deres seneste F1-spill, F1 2016.

Egen treningsbane

Med funksjonen «DiRT Academy», så har du et eget treningsanlegg kalt «Dirtfish» hvor du har mulighet til å kjøre og herje, teste og trene så mye du vil. Minner litt om et avsperret Gymkhana-område for Ken Block, og med litt kreativitet kan du nærmest skape din egen Gymkhana-opplevelse her. Dirtfish-anlegget består av grusløyfer, asfaltflater, kjegler, hopp, watersplash og så videre.

Uansett hvilken doning du velger, så har du mulighet til å teste oppsettet på bilen, teste ut rattoppsettet (dersom du kjører med ratt, viktig å justere rattet så du får en god følelse), og ikke minst venne deg til spillet. Spillet gir deg også utfordringer du får prøve deg på for å se hvordan du mestrer kjøreteknikken.

Bra utvalg av kjøretøy

DiRT 4 byr på enda flere biler enn forgjengeren. Det skulle forsåvidt bare mangle, men vi liker tilkomsten av nye biler. For eksempel kan spillet by på R2-biler, Ford Fiesta R2T og Opel Adam, noe som er en god start. Skulle gjerne sett både Peugeot 208, Renault Twingo og Skoda Fabia også, men to er bedre enn ingen. Flere nye biler i historisk rally, og i rallycrossen har vi fått stifte bekjentskap med både VW Polo S1600 i tillegg til Clio S1600 og Corsa S1600, vi får kjøre Supercar Lites-bilene fra Olsbergs MSE, gamle Gruppe B-rallycrossbiler og crosskarter av typen Speedcar, som er spesielt stort her i Norden. Igjen, mye mye mer som vi kan komme tilbake til senere.

LES OGSÅ: Her er vårt førsteinntrykk av årets store bilspillnyhet

Dette var noen av godbitene, men vi må dessverre også dele noen opplevelser vi synes var skuffende ut ifra forventningene.

Ingen tegn til bedring av rallyfysikk

Til tider for mye grep, til tider litt rar løsning på over- og understyring og du stoler ikke helt på bilen på samme måte som på DiRT Rally. Riktignok er oppsettsmulighetene mange, men du må «tweake» mye med oppsettet for å få bilen optimal og komfortabel. Generelt mye bakbrems på alle biler, bakhjulstrekkerne er mer uforutsigbare og generelt virker bilene for understyrte, samtidig som du ikke får kontrollert rumpa på bilen slik du vil kontrollere en bakhjulstrekker. Kompromisset mellom understyrte biler og mye bakbrems på standardoppsettet skaper dessverre intet umiddelbart godt førsteinntrykk av rallyopplevelsen, og veigrepet kan også være til tider altfor godt.

Screenshot: Simen Næss Hagen/Codemasters

Your Stage er overraskende skuffende

Hovedattraksjonen på årets spill må sies å være Your Stage-featuren, da det endelig kan genereres nye etapper utenom de man lærer seg i løpet av tre runder. Og Codemasters skal ha for at de implementerer denne funksjonen. Det er bare så synd at denne ikke er tatt til det fulle. For der du forventer å få en helt tilfeldig fartsprøve, så består både spillets etapper og Your Stage-etappene enkelt og greit av en del «hermetikk-løsninger», hvor tilsynelatende enkle algoritmer setter sammen etappen til gitte svingkombinasjoner, krøn og landskap som forekommer opptil flere ganger på en etappe på bare tre kilometer.

Så plutselig er for eksempel ikke den kommende svingkombinasjonen på «To høyre til tre venstre til to høyre» så spennende lenger fordi du allerede har kjørt denne traseen opptil flere ganger på samme etappe, og svingen som nyper med steiner i yttersvingen blir heller ingen overraskelse. Med andre ord, etappene mangler identitet, og når du har spilt spillet nok ganger (noe vi har rukket på få dager), så er ingen av de nye fartsetappene nødvendigvis så spennende lengre.

Savner bakkeløpet - Landsrush helt OK

Pikes Peak ble et deilig avbrekk mellom rally- og rallycrosslagene i DiRT Rally, og alle har et visst forhold til Pikes Peak. Så synd at denne ble borte, mener vi. Vi kjenner ikke til omstendighetene, det kan ha med lisenser å gjøre, men bakkeløp-plattformen var allerede godt spikret i DiRT Rally. Kanskje vi til og med kunne fått med Goodwood-traseen og kanskje noen fiktive løp fra kjente landemerker rundt omkring i verden?

Bakkeløp ville gitt rom for masse kreativitet, men i stedet valgte Codemasters å erstatte dette med det Amerika-baserte Landrush som vi også kjenner til fra tidligere DiRT-spill. Vi har lite forhold til denne grenen her i nord og Europa forøvrig, så vi har lite grunnkunnskap å uttale oss om hva gjelder akkurat den delen - annet enn at det er en spennende utfordring å prøve seg på, og at du må tenke nytt og annerledes sammenliknet med rally og rallycross.

Screenshot: Simen Næss Hagen/Codemasters

Ikke et fullverdig rallycross-VM

Codemasters har en gullmynt i hånda når de har lisensen for det offisielle verdensmesterskapet i rallycross, og dette alene tiltrekker en stor del av deres nye kundemasse. Aldri før har vi hatt et rallycrosspill på samme måte som det Codemasters satte igang med DiRT Rally, og de har tatt dette ett skritt videre med nye baner og flere biler. Men det stopper der, dessverre får vi si. Det er fremdeles kun fem baner, hvor franske Loheac og portugisiske Montalegre er de nyeste innslagene i tillegg til Hell, Höljes og Lydden Hill. Dette riktignok av de permanente som menigheten foretrekker, men vi mangler sentrale baner fra Barcelona, Hockenheim, Estering, Mettet og så videre - noe som gjør at du ikke får kjørt en fullverdig VM-serie.

Heatstrukturen er også kun fire og fire biler, den sentrale dekkstrategien som er i VM i dag er ikke noe som gjengis i spillet hva gjelder taktikk, forbruk og slitasje, og poengsystemet i spillet fungerer ikke slik det gjøres i virkeligheten. I tillegg mangler også en rekke biler og profiler (F.eks Ken Block og hele EKS-teamet), noe som gjør at totalopplevelsen av et VM ikke er fullbyrdet, på samme måte som for eksempel WRC-spillene opp igjennom, eller andre generelle ligaspill som FIFA, NHL og liknende. Så lenge Codemasters skal ha de fullverdige lisensene fra FIA og IMG, så burde ikke dette være noe problem.

Screenshot: Simen Næss Hagen/Codemasters

Relativt lite valgfrihet på bil-dekoreringen

I forbindelse med forhåndsomtale av spillet, ble det kjent at du kan designe bilen din på egenhånd for å skape din egen identitet. En sannhet med noen modifikasjoner dessverre. Du får et fåtall med ferdigdesignede elementer hvor du kan velge opp til fire forskjellige farge- og nyansekombinasjoner, som du enten kan velge ut ifra favorittfarger eller sponsorlogoer, alt ettersom hva du vil. Likevel mener vi at Codemasters kunne tatt dette ett skritt videre, ved å gi så mange frie valgmuligheter som mulig til å lage ditt eget «skin» som det heter på spillspråket. I det minste, som i de gamle WRC-spillene, at du får tilgang til stadig flere alternativer på liveryen, og ikke de fem-seks faste mulighetene du har. Det sies at Codemasters ikke ønsker å gi spillerne frie tøyler på designet av lisensmessige hensyn, uten at vi har fått dette bekreftet, men Forza Motorsport gjorde dette for over 10 år tilbake i alle fall. Et positivt innslag skal sies, men dessverre er det mye å gå på for at dette skal bli en superkul greie.

Screenshot: Simen Næss Hagen/Codemasters

Dette er bare et førsteinntrykk av DiRT 4. Summa sumarum et godt spill med gode opplevelser for den ihuga interesserte, men både Project Cars og iRacing er på trappene med egne rallycrossfunksjoner, så Codemasters bør ikke hvile for mye på laurbærene i både oppdateringer og fremtidige funksjoner.

LES OGSÅ: Her blir du litt mer kjent med det nye DiRT-spillet

LES OGSÅ: Nytt spill presenteres med Petter Solberg i hovedrollen

Powered by Labrador CMS