DEL

Gran Turismo kommer i ny drakt senere i år, og Parc Fermé har fått være med på tjuvstart-leken.

Spillet «Gran Turismo Sport» skulle egentlig lanseres i fjor, men utviklerne i Polophony Digital trengte mer tid til utvikling av spillet – og lanseringen er utsatt til 2017, fremdeles uvisst når konkret.

Nå har de i midlertid åpnet for en «Closed Beta Test», hvor det er mulig å søke om å være med på testing av spillet mens utviklingen fremdeles pågår. Parc Fermé er blitt plukket ut til å være med, på vegne av undertegnede, og vi testet den umiddelbare sim-følelsen ved å ta jomfru-turen med bilen vi fikk utdelt til Nürburgring Nordschleife, en Ford Mustang med GT3-spesifikasjoner. Videoen kan du se øverst i denne saken.

LES OGSÅ: Her er vårt førsteinntrykk av årets store bilspillnyhet

For oss var det viktig at den første runden faktisk ble gjennomført til punkt og prikke, uten restart, uten endring på oppsett og prøving av fysikk og handling. Undertegnede har såpass mange runder på Nürburgring Nordschleife gjennom flere serier med Gran Turismo fra før, slik at førsteinntrykket skulle settes uten at det skulle være nødvendig med noen form for tilvenning av spillet. Da ville vi få svar på om Gran Turismo er forandret radikalt, både fra sine forgjengere og fra virkeligheten forøvrig.

- ANNONSE -

Det vi kan si er at Gran Turismo enda fortsetter «der det slapp» fra 6-ern. Grafikken er enestående, lyden er hakket forbedret og fysikken er – tja, så som så. Ikke det verste, men Gran Turismo er fremdeles ikke det perfekte spillet for 100 prosent adaptivitet til virkeligheten – for dem som enten leker verdensmestre (som undertegnede), eller de som faktisk bruker simulatorkjøring til matnyttig trening.

LES OGSÅ: Her blir du litt mer kjent med det nye DiRT-spillet

Selv om grafikken er forbedret der det kan forberedes, som forventnet, så merker vi at utviklerne ikke har laser-scannet banen på nytt. Det merkes for eksempel ved at det fremdeles letter ganske greit over kulen inn mot «Flugplatz» (navn forbeholdt de lokalkjente på banen) og du flyr ikke gjennom humpen i venstresvingen opp etter «Fuchsröhre» i virkeligheten, slik man har gjort på de siste utgavene av Gran Turismo.

Ellers «flyter» bilen fremdeles en del oppe på asfalten, selv om vi kjørte på standard oppsett og harde slicks (medium og soft er ikke tilgjengelig enda). Selv om vi ikke har G-krefter å føle på her, så merker man likevel ikke vektfordelingen og grepet i asfalten slik en racingfører skal merke det på ekte, slik at kjørefølelsen blir ikke helt autentisk, noe som gjør at du må «føle» deg mer fram på handlingen kontra å håndtere bilen utifra det logiske racing-instinktet. Andre spill, som iRacing og til dels Project Cars, er hakket foran på dette.

Når sant skal sies, så simuleres fart og bremsepunkter ganske så likt både i forhold til tidligere spill og virkeligheten forøvrig. Vi har spilt Nürburgring Nordschleife på en rekke ulike spill med ulike fysikk-modeller, men er det noe spillene står likt på, så er det nettopp dette. Vi har også dobbeltsjekket fart, grafikk og fysikk med erfarne førere på Nürburgring til vanlig, og videoen fra vår kjøring står seg relativt godt i forhold til virkelighetsopplevelsen.

LES OGSÅ: Nytt spill presenteres med Petter Solberg i hovedrollen

Ellers kan det sies at det også er åpent for to andre baner, gode gamle Willow Springs fra Mojave-ørknen, og nykommeren Dragon Trail Seaside. Sistnevnte er helt ny, en bane som lover meget godt – og man skal ikke se bort ifra at den kan føye seg inn i rekken av gode GT-baner vi gjerne skulle sett i virkeligheten. Da snakker vi selvfølgelig om klassikere som Trial Mountain, Grand Valley og Deep Forest. Her har vi fått prøve oss med biler som henholdsvis Lotus Evora og Chevrolet Corvette, men beta-testen gir fremdeles begrensede muligheter for biler og baner – noe vi håper og forventer kommer med tiden og utviklingen.

Vi skal også rose Gran Turismo for et par snedige detaljer: MFDen (multifunksjonsdisplayet) er utviklet med en rekke funksjoner, hvor det også ligger an til å justere mappingen på motoren, hvilket er en fin ting å ha på langløpene med tanke på bensinforbruk og ytelse og så videre. Ellers gir MFD-displyaet flere muligheter innenfor justering av bremsekraft, kraftfordeling for firehjulsdrevne biler, og også siste sektor- og rundetider hvis du ellers foretrekker å kjøre med lite info-innhold på skjermen.

I tillegg er det også satt ut flaggvakter som fysisk vifter med gult eller grønt flagg om du enten har snurret eller er på vei ut igjen fra en krasj, men det gjenstår å se om vi får se andre type flagg når spillet kjøres i flere moduser. Vi kan også nevne at du ved en en avkjøring eller krasj på tidstreningen også i stedet en straff hvor du må sakke ned farten etter en gitt deltatid, framfor at hele runden blir annullert – noe som også får tommel opp fra oss.

Så alt i alt er det en OK start på Gran Turismo utifra der vi er vant til å ha Gran Turismo. De har vært i førersetet av bilspill med høy kvalitet i grafikk og kjøreopplevelse, men dessverre har de ikke revolusjonert det siste lille som trengs for den ultimate simulator-opplevelsen utifra lista de har lagt i Beta-versjonen enn så lenge.

- ANNONSE -

For de spillinteresserte, så blir 2017 et spennende år og ikke minst et tøft konkurranseår for Gran Turismo. Vi har allerede omtalt nye DiRT 4 en rekke ganger, og hvordan Codemasters her skal bergta de rally- og rallycrossinteresserte. Samtidig kommer også Project Cars med sin toer-utgave senere i år, hvor det også er avslørt en egen spennende rallycross-modus.

Bonus: Under kan du se en forbedret runde hvor vi gjorde om litt på oppsettet og deaktiverte traction-control (selv om GT3-gutta i virkeligheten kjører med denne på).