Disse resultatene var verdt å merke seg fra andre bilsportserier under helga som var

Flere nordmenn var i aksjon, og på andre siden av dammen var det også gledelig gjensyn med noen på startstreken.

Publisert

Snøen er for lengst borte og det begynner å dra seg til for flere mesterskap i ulike grener til tross for at koronapandemien på ingen måte er over. For de aller fleste var det dog størst fokus rettet mot Imola og Emilia-Romagnas Grand Prix, spesielt etter rekordinteressen som Formel 1-sporten har fått i kjølvannet av den tredje sesongen av Drive to Survive.

Dennis Olsen. (Foto: Frikadelli Racing)

Snøen er for lengst borte og det begynner å dra seg til for flere mesterskap i ulike grener til tross for at koronapandemien på ingen måte er over. For de aller fleste var det dog størst fokus rettet mot Imola og Emilia-Romagnas Grand Prix, spesielt etter rekordinteressen som Formel 1-sporten har fått i kjølvannet av den tredje sesongen av Drive to Survive.

Formel 1-løpet har allerede fått god dekning, der det er viden kjent at Max Verstappen sikret årets første seier foran Lewis Hamilton, mens den britiske McLaren-yndlingen sikret karrierens andre pallplass ved å bli nummer tre.

Men når vi først er inne på Imola, så kan vi like gjerne nevne resultatene fra et virtuelt løp som ble kjørt der, nemlig SimRacing Grand Prix - som er det offisielle norgesmesterskapet i simracing. Og det var Jarl Teien som kom best ut av helgen samlet sett ved å bli nummer to i sprintløpet før han tok totalseieren i hovedløpet. Sindre Setsaas fulgte opp seieren fra sprintløpet med en tredjeplass i hovedløpet, mens unggutten Oskar Biksrud kjørte inn til henholdsvis tredje og andreplass. 

I den virkelige verden var det også verdt å rette snuta mot Nürburgring og årets første løp i det tyske langdistansemesterskapet hvor flere nordmenn pleier å vise seg fram på startstreken. Og i tetsjiktet var det Dennis Olsen som skulle ut i sitt første løp på sesongen, og det kunne knapt startet bedre for ham og Frikadelli-teamet med en knallsterk pole position-tid, kun ett sekund bak Christian Krognes sin kvalifiseringsrekord i GT3-klassen.

I løpet måtte Dennis og teamkamerat Fred Mako se seg forbikjørt av Manthey Racing, forøvrig i en identisk Porsche 911 GT3, også denne bilen kjørt av to fabrikkførere fra Porsche. Men det ble altså en andreplass i løpet for Olsen - som med det kan sies å ha gjennomført en god start på sesongen og ikke minst oppladning til 24-timersløpet i juni som blir ett av årets største høydepunkt.

– En vellykket start på en ny sesong, men det er fortsatt en del jobb som ligger foran oss, er Dennis Olsens umiddelbare oppsummering etter firetimersløpet på Nürburgring Norschleife.

Olsen var ikke alene med norsk pass ute på banen. Oskar Sandberg sesongdebuterte selv sammen med sitt nye team Mühlner Motorsport i deres Porsche Cayman GT4, og kjørte inn til en sterk andreplass av totalt 18 startende biler i klassen - i tillegg til at de satte løpets raskeste rundetid i CUP3-klassen som de stilte til start i.

Mads Siljehaug var forøvrig på plass for første gang på Nordsløyfa for å gjennomføre en oppklassing av lisensen, der han stilte til start i en nedtunet GT4-bil i den åpne klassen CUPX. Og der ble det også en sisteplass i klassen, syv runder bak klassevinneren i GTX-variant av samme KTM X-Box som han kjører. Det er også verdt å nevne at Einar Thorsen stilte til start sammen med Adrenalin Motorsport, og endte på en åttendeplass i CUP5-klassen som står av BMW M2 CS Racing-biler.

Utenom baneracingen så var Mads Østberg og Torstein Eriksen i aksjon denne helgen for å lade opp til VM-runden i Kroatia neste helg. Det var nærmere bestemt i Therwoolin Boldogkő Rally i Ungarn, som også er en del av deres faste program denne sesongen, hvor de gjennom løpet hadde en tett og spennende duell med en gammel kjenning fra WRC 2 - nemlig russiske Nikolay Gryazin.

De hadde akkurat overtatt ledelse med fattige 0,6 sekunder før den siste etappen, hvor uhellet skulle være ute for den norske duoen i deres nyoppgraderte Citroën C3 Rally2. En punktering sørget for et tidstap på over et minutt, og med det raste de ned på totallen til en femteplass. 

– Vi tapte seieren på den siste etappen, og det er veldig skuffende. Vi måtte skifte dekk inne på etappen. Det er nye dekk for oss, så vi må lære oss hvor grensa går. Og det gjorde vi nok i dag. Men vi viste god fart og det var verdifulle forberedelser til Kroatia, oppsummerer Østberg etter løpet.

På andre siden av Atlanterhavet var det også stor spenning knyttet til sesongstarten av IndyCar, Grand Prix of Alabama på Barber Motorsport Park. Flere nye og spennende navn var å finne på startgriden, og med internasjonale øyne var det kanskje knyttet størst oppmerksomhet til NASCAR-stjerna Jimmie Johnson og ex-F1-fører Romain Grosjeans IndyCar-debut.

Romain Grosjean i sin IndyCar-debut på Barber Motorsports Park. (Foto: Joe Skibinski / IndyCar)

Spesielt tidligere Formel 1-førere får ofte stor oppmerksomhet når de melder overgang til IndyCar, og Grosjean hadde en lovende åpning på løpshelgen for han var få hundredeler fra den såkalte topp seks-kvalifiseringen, som kan sammenlikned med Q3 i Formel 1.

Men det ble med en syvendeplass på griden, og lenge fightet han med sin ex-konkurrent Marcus Ericsson, som selv hadde en vellykket start på sesongen ved å bli nummer fire. Grosjean kjørte til slutt inn til en hederlig 10. plass i et løp som åpnet dramatisk da Josef Newgarden sørget for en «pile-up» og tok ut førere som Felix Rosenqvist, Colton Herta og Ryan Hunter-Ray for å nevne noen. Jimmie Johnson endte forøvrig på 19. plass, mens det var den unge spanjolen Alex Palou som imponerte med å åpne sesongen med sin første IndyCar-seier.

Powered by Labrador CMS