Dette får du servert på Paddock Pass denne uken


    DEL

    Vi tenkte å komme med en aldri så liten «teaser» på flere godsaker i vente denne uken.

    Selv om vi befinner oss i USA til og med 17. april, så skal det fortsatt produseres stoff for fullt – både lokalt her ifra, men også fra andre grener og profiler vi løser på annet vis.

    I så måte tenker vi nå å presentere de ulike «storyene» dere har i vente den kommende uken.

    (Foto: WeatherTech Raceway Laguna Seca)

    Historien om trønderen Kjell som bygde Laguna Seca-banen

    Det kryr av historier om emigrerte nordmenn, som bosatte seg i USA og gjorde suksessindustri. Flere av disse alene i motorsporten. Vi kan nevne Sig Haugdahl, en av de viktigste hjernene bak NASCAR, Gil Andersen fra Horten som er eneste nordmann som i praksis har kjørt Indianapolis 500 på 1910-tallet, og Ole Bardahl som utviklet det internasjonale olje- og smøreproduktet med samme etternavn.

    Blant disse har vi også Kjell Qvale fra Trondheim. Mannen som omtales som «hjernen» bak Corkscrew-svingen på Laguna Seca, men like fullt er han en av de viktigste enkeltpersonene i både Laguna Secas historie, og generelt bilsport- og motorindustri på vestkysten av USA. Nå har vi fått hele historien om ham.

    Nick Catsburg (høyre) i samtale med lagkompis Christian Krognes under åttetimersløpet på Laguna Seca. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

    Nick lever av bilsporten – med to fabrikkontrakter

    Mange utøvere jobber og strever i mange år for kanskje å klare å signere en fabrikkontrakt. I Norge har vi utøvere som Dennis Olsen og Andreas Mikkelsen for henholdsvis Porsche og Hyundai, mens Mads Østberg også har sin fabrikklinktil Citroën i rally. Christian Krognes har også tett samarbeid med BMW, selv om han ikke har noen lønnet fabrikkontrakt i så måte.

    - ANNONSE -

    Nederlandske Nick Catsburg, som forøvrig er lagkamerat med Krognes i Walkenhorst Motorsport, han kjører med to fabrikkontrakter. En ganske så spesiell situasjon, men ikke helt unik i motorsportsammenheng. Men 30-åringen begynte sent og hadde ingen rike foreldre som spyttet store summer i satsingen hans, men han har bygd seg opp sakte men sikkert og i likhet med Krognes benyttet de få mulighetene som har dukket opp. I år er han lønnet av BMW i GT-racing, og kjører på oppdrag for Hyundai i WTCR. Vi har sjekket ut hvordan det er mulig å være bilsportutøver med denne balansegangen.

    Mads Østberg i full utvikling – både med bil og miljø

    Det har vært tilsynelatende rolige tider for Mads Østberg etter Rally Sweden, men i kulissene har han likevel stått på og jobbet. Nylig har han vært på sin første grustest for året i prosjektet om å utvikle deres C3 R5 til nye høyder på løsere underlag. Nå uttaler han seg om hvilke steg de har tatt inn mot Rally Argentina og Rally Chile.

    Samtidig har også Østberg vist nye og miljøvennlige sider av seg på sosiale medier den siste tiden. Selv om man driver med bilsport, betyr ikke det at man ikke kan være miljøbevisst, noe Østberg har markert ved å plukke opp søppel og skrot langs vannkanten for å markere sin interesse for å ivareta miljøet.

    Dette og mer til kommer fra oss denne uken. Stay tuned!

    Og har du ikke skaffet deg abonnement enda, så kan du enkelt gjøre det her! (Husk å være registrert/innlogget) 

    LEAVE A REPLY

    Please enter your comment!
    Please enter your name here