Derfor takket norske Tommy nei til en plass i Alonsos team

Han gikk ned i stilling på arbeidsplassen for å satse på simracing. Men da e-sport-teamet til Fernando Alonso tok kontakt, så lot han seg ikke friste.

Publisert

Simracing får stadig større og større aksept og anerkjennelse som en seriøs konkurranseform foruten en ren spill- og underholdningsstatus. I vår forhåndsomtale av norske SimRacing Grand Prix tidligere i år, ble det også konstatert at flere norske simracere regnes helt i verdenstoppen i et miljø som har eskalert til det gigantiske på tvers av kloden.

Tommy Østgaard. (Foto: Coanda Simsport)

Simracing får stadig større og større aksept og anerkjennelse som en seriøs konkurranseform foruten en ren spill- og underholdningsstatus. I vår forhåndsomtale av norske SimRacing Grand Prix tidligere i år, ble det også konstatert at flere norske simracere regnes helt i verdenstoppen i et miljø som har eskalert til det gigantiske på tvers av kloden.

Én av disse norske er Tommy Østgaard, som også er primus motor bak SimRacing Grand Prix, med support fra Norges Bilsportforbund. Østgaard konkurrerer blant annet i VM, som bruker iRacing som plattform, hvor tusenvis av utøvere verden over konkurrerer om 40 av de plassene.

Kvalifisert til VM

Østgaard ble med sin 12. plass i fjor automatisk kvalifisert i år, og kjører for Coanda Simsport. Men for litt siden fikk han et tilbud fra e-sport-teamet som den doble Formel 1-verdensmesteren Fernando Alonso har startet opp, for å rekruttere utøvere helt i verdenstoppen.

– Hadde noen sagt til meg for et par år siden at Alonso skulle ha et eget simracing-team, og jeg skulle få invitasjon til å kjøre der, og få betalt, så hadde jeg aldri trodd på det. Og i hvert fall ikke at jeg skulle takket nei, sier Tommy Østgaard til Parc Fermé.

Fernando Alonso. (Foto: McLaren)

Men takket nei, det gjorde han altså. Enkelt og greit fordi han føler han har det som plommen i egget i teamet han kjører for nå.

https://parcferme.no/annen-motorsport/norsk-simracing-mesterskap-med-niva-helt-i-verdenstoppen/

– Det viktigste for meg er at jeg kan trene og sammenligne meg mot de beste førerne i verden. Vi har utrolig mange toppførere i teamet, som Mitchell DeJong, Martin Krönke, Mack Bakkum, Joshua Rogers og så videre. Det gjør at jeg hele tiden forbedrer meg, sier 25-åringen, og legger til:

Men det som gjorde at jeg valgte å bli i Coanda er fordi det sportslig er det beste alternativet. Jeg får fortsette å trene og samarbeide med de beste førerne i verden, og skal jeg klare å bli verdensmester selv er det alfa omega.

Simracing blir etterhvert et levebrød for de aller beste, selv om dette altså er virtuell racing - og at mange av utøverne ikke nødvendigvis bruker simracing som et springbrett til racing i den virkelige verden.

Store pengepremier

Det nærmer seg også et levebrød for Østgaard. I alle fall satser han helt og fullt mot det.

– Jeg satser 100 prosent på det, og jeg har gått ned i 80 prosent stilling på jobben for å bruke en hel arbeidsdag som trening til VM. Ellers går det selvfølgelig med mange timer med kjøring nesten her kveld og hver helg, sier Østgaard.

I årets VM er Porcshe gått inn som hovedsponsor og kjørt på med en premiepott på 100.000 dollar, hvor 40.000 av dem går til vinneren. I tillegg får de største teamene inn egne sponsormidler, hvilket styrker sjansene for å kunne leve av simracing.

Slik ser Tommy Østgaards Porsche 911 GT3 Cup ut på iRacing når han kjører for Coanda Simsport. (Foto: iRacing)

Og når Østgaard får kjempet i et verdensmesterskap, så er drømmen på sikt også rimelig klar.

– Målet fremover er jo å kunne bruke enda mer tid på simracing, så jeg kan oppfylle drømmen om å vinne en VM-tittel, sier han.

Og skal han få dette som et levebrød, med en potensiell VM-tittel på CVen, så tror han ikke nødvendigvis at navnet Alonso er riktig lokkemiddel for ham.

– Simracing fryktelig fort, og det å sitte i det beste teamet rent sportslig vil også bety høyere inntekter i teamet og dermed til slutt personlig inntekt også. Så på sikt er jeg sikker på at vi vil kunne tjene stort på simracing, og da teller langsiktig sportslig suksess mer enn kortsiktig penger og at det selvfølgelig hadde vært enormt kult å reise rundt med Alonso, sier Østgaard.

Powered by Labrador CMS