Denne VM-serien har intens racing nesten hele tiden på banen

Vi skriver stort sett om ting som skjer på fire hjul, men gjør et lite unntak og gir en rask innføring i MotoGP.

Publisert

Søndag kveld går årets andre VM-runde av stabelen i Argentina. Du har kanskje registrert i Parc Fermés TV-guide at det er en rekke sendinger fra MotoGP-helgene, både med treninger og supportklasser.

Søndag kveld går årets andre VM-runde av stabelen i Argentina. Du har kanskje registrert i Parc Fermés TV-guide at det er en rekke sendinger fra MotoGP-helgene, både med treninger og supportklasser.

I den forbindelse har vi tatt en rask prat med Viasats MotoGP-ekspert Stein Rømmerud for en lynrask innføring i årets MotoGP-sesong.

Først, litt om søndagens løp i Argentina som kjøres kl 21.00 norsk tid.

– Jeg forventer et spennende løp, hvor vi vil se en høy snittfart og høy toppfart. En snittfart på rundt 175 kilometer i timen og en toppfart på rundt 330 kilometer i timen. Ellers holder jeg Marc Marquez (Honda) og Maverick Viñales (Yamaha) som favoritter. Spesielt Viñales har imponert på tester og treninger i vinter, og han var veldig rask i Qatar, sier Rømmerud til Parc Fermé.

Kort fortalt: Marquez er fjorårets verdensmester og fjorårets vinner av det argentiske løpet, mens Viñales er årets unge stjerneskudd som vant første runden i Qatar og har vist høy fart på treningene, selv om det «bare» ble med en 6. plass på kvalifiseringen i Argentina.

For ordens skyld er det verdt å nevne at MotoGP har en spesielt stor standing i Spania. Begge de nevnte forhåndsfavorittene er spanjoler, hele 10 av 23 førere på startgriden er spanjoler og fire av VMs 18 runder kjøres på en spansk bane (Barcelona, Aragon, Jerez og Valencia).

Ellers tar vi korte tekniske fakta om syklene: Motorene er fire-takters 1000ccm, fire sylindre, i overkant av 260 hestekrefter, og vekt på 157 kilo, som gir en HK/vekt-rate på 1,65 (til sammenlikning er denne raten cirka 1,0 i Formel 1). Toppfarten kan strekke seg helt opp til 355 kilometer i timen.

Det kjøres også på såkalte asymmetriske dekk, ved at dekksiden som påvirkes mest utifra flest antall svinger har en hardere gummiblanding. Det vil si at syklene kjører med en hardere høyreside på baner som går mot høyre, og viceversa. Dette gir dekkene lengre levetid, samtidig som det kan attakeres mer i de motsatte svingene. Det kjøres med enhetsdekk fra Michelin, og det leveres tre ulike gummiblandinger fra leverandøren, i tillegg til regndekk ved behov.

Hvilke førere og team er så å se opp for? To av førerne er allerede nevnt, og i tillegg har vi selvfølgelig gode gamle Valentino Rossi med. Italieneren, som en gang var et stjerneskudd som tok internasjonal roadracing med storm på 90-tallet, er ikke lenger en åpenbar vinnerkandidat. 38-åringen er likevel fortsatt med å regne i toppen, og tok blant annet sølv i fjor, og har hele ni VM-titler å vise til på CVen. Ellers er Ducati-førerne Andrea Dovizioso og Jorge Lorenzo å regne med i toppen.

– Ellers er flere av nykommerne i år interessante, deriblant Tech 3-føreren Johann Zarco, kan Rømmerud fortelle.

På startoppstillingen er det hele seks rene fabrikkteam og fem private satelittteam, samt ett énfører-team. Av fabrikkene som er inne så er det Honda, Yahama, Suzuki, Ducati, Aprilia og KTM, og de fire første er å regne som toppteam.

Så å si samtlige førere er også betalte, det vil si at de er helprofesjonelle uten at de har lagt penger på bordet for å kjøre - slik vi ser i Formel 1 og en rekke andre motorsportgrener.

– Karel Abraham er vel den eneste som nok har kommet med noen penger på bordet, men til gjengjeld så ble han nummer to i kvalifiseringen og er sånn sett blant de raskeste å regne. Ellers er det alltid jevnt og spennende racing med mye fightning og mange forbikjøringer hele tiden. Og i fjor hadde vi ni forskjellige vinnere på 18 VM-runder, sier Rømmerud.

Vi kan runde av med litt informasjon om selve konkurransehelgen. Det kjøres fire fritreninger, som også legger grunnlaget hvor kvalifiseringen. Det kjøres to kvalifiseringspuljer. I første pulje kjører de 11 svakeste fra fritreningene, hvor de to beste i kval 1 får muligheten til å kjøre kval 2 sammen med de 10 beste fra fritreningene.

Noen timer før løpet kjøres det en oppvarming, før det braker løs i cirka tre kvarter.

For dem som følger med på Formel 1 og GT-racing så kjøres det på de fleste kjente baner, deriblant baner som Red Bull Ring, Silverstone, Austin, Sepang og Barcelona for å nevne noen.

Powered by Labrador CMS