Denne sporten har rekruttert nye stjerner til rally og rallycross


    DEL
    Foto: Simen Næss Hagen
    Foto: Simen Næss Hagen

    Og bilsportgrenen crosskart fortsetter bare å vokse og vokse.

    Vi skriver 2017 og det betyr at bilsportutøvere født på 90- og 2000-tallet virkelig begynner å etablere seg i norsk og internasjonal bilsport. Gjennom historien er det grener som gokart og motocross som har rekruttert et bredt spekter av motorsportutøvere på ulike nivåer i ulike grener, men blant den yngre garde som drømmer spesifikt om rally eller rallycross så ser vi nye tendenser.

    For der er det nettopp crosskart som gjelder, i alle fall om karrieren din skal bestå av å sladde på grus.

    Foto: Simen Næss Hagen
    Foto: Simen Næss Hagen

    Denne artikkelen skrives nå i kjølvannet av NEZ-mesterskapet i svenske Höljes sist helg, hvor Parc Fermé også var til stede med kameraet. Hele 224 karter stilte til start fordelt på klassene Mini, 85, 125, 250, 650, Veteran og Xtreme, noe som er ny deltakerrekord.

    Hvordan det gikk rent sportslig kan du lese her!

    Bare Xtreme-klassen (bildet), den nyeste og mest utbredte i Europa, hadde 52 biler til start, og med nasjonaliteter som Frankrike, Italia, Russland, Latvia, Litauen, Estland og Finland, i tillegg til de skandinaviske landene, er det antakeligvis bare et tidsspørsmål før crosskart får en rendyrket EM-status.

    - ANNONSE -

    Crosskart har egentlig eksistert siden 80- og 90-tallet i ulike former, men det er først på 2000-tallet, og senere 2010-tallet hvor sporten virkelig har eksplodert. Vi skal også ikke mer enn drøye 10 år tilbake før det kun eksisterte 125-, 250- og 650-klasse, mens det i dag både er Mini-klasse, 85-klasse (bildet under) og Xtreme-klasse med 750-kubikk og egne rammekonstruksjoner. Som du sikkert forstår, så er klassene inndelt i motorstørrelser, da crosskartene praktisk talt er en rullende rørramme med crossmotor.

    Denne sporten er nært beslektet med rallycross, kjører på de samme banene og går også ofte raskere enn de fleste rallycrossklasser. Konkurranseformen er derimot som i bilcross. Crosskart er også en relativt rimelig form for motorsport, og en nokså enkel doning å vedlikeholde. Selv om startprisen ofte nå har blitt sekssifret, etter at de lå godt nede på 40., 50.- og 60.000 kroner, så er fremdeles drifts- og vedlikeholdskostnadene relativt lave, slik at de fleste har hatt mulighet til å begynne med crosskart uten de aller mest velstående forutsetningene.

    Foto: Simen Næss Hagen
    Foto: Simen Næss Hagen

    Disse førerne slo igjennom

    Uansett, veksten i norsk og internasjonal crosskart har gjort at nye profiler også har kommet til, spesielt fra Norge og Sverige.

    Arkivfoto: Simen Næss Hagen (2007)
    Arkivfoto: Simen Næss Hagen (2007)

    Den første som gjorde internasjonal suksess etter crosskart som sitt springbrett, var Mats Lysen (25) som ble europamester i Super1600 (da Divisjon 1A) i 2009, i en alder av 17 år. Han tok videre steget opp i Supercars, og tok én enkeltseier i EM, på Lånkebanen i 2011. Lysen begynte med crosskart som 12-åring i 2004 og kjørte fire fulle sesonger i 125-klassen før han tok steget opp i rallycross. I dag kjører han aktivt i norgesmesterskapet i rally.

    Men Lysen var bare starten på mange utøvere som har gjort gode resultater både i rally og rallycross.

    Foto: @World
    Foto: @World

    Den som har gjort definitivt størst suksess etter å ha vokst gjennom crosskarten, er svenske Pontus Tidemand (26). For mange kjent som stesønnen til Henning Solberg. Pontus kjørte crosskart fra 2003 til 2007, og utmerket seg både i 125- og 250-klassen.

    Siden har han vunnet det svenske rallymesterskapet (2011), junior-VM i rally (2013), blitt asiatisk mester (2015), og de senere årene tatt både enkeltseire og flere pallplasser i WRC 2-klassen. Nå er han en fullverdig fabrikksfører for Skoda Motorsport, og kjemper i år om WRC 2-tittelen.

    Arkivfoto: Simen Næss Hagen (2011)
    Arkivfoto: Simen Næss Hagen (2011)

    Tidemands lagkamerat i EVEN Management, Ole Christian Veiby (21), er et annet eksempel på en som har skaffet seg en rakettkarriere i motorsport via crosskart. Veiby ble norgesmester i 125-klassen på første forsøk i 2011, og begynte med rally to år senere.

    Siden er det blitt bronsemedalje i EM i rallycross og sølvmedalje i junior-VM i rally, og Veiby signerte i år en fabrikkskontrakt for Skoda, samme fabrikant som Tidemand kjører for.

    Foto: Simen Næss Hagen
    Foto: Simen Næss Hagen

    Også Steve Røkland (25) er verdt å nevne som en som utviklet seg via crosskart, etter først å ha startet med motocross. Men Røkland la kjøregrunnlaget i crosskart midtveis fra 2006 og ble norgescupvinner i 125-klassen på første forsøk året etter. Nå er han en godt etablert rallyfører med flere NM-gull med tohjulsdreven rallybil, og mange er spente på hva Røkland får til i tiden som kommer – da det enes om at han ikke har voldsomt mye mer å bevise hjemme i Norge. Røkland har også selv ambisjoner om å komme seg utenlands på rallyfronten.

    - ANNONSE -

    Oscar Solberg (20) tok også steget via crosskart og har prøvd seg både i rallycross og rally siden, og det har resultert i en sterk sølvmedalje i rally-NM i klassen for firehjulsdreven biler i fjor, og Solberg kjører i år det britiske mesterskapet i rally.

    De nevnte førerne er nå godt inne i 20-årene og vel så det, men rekrutteringen blir bare større og større fra den yngre garde. I Höljes kunne vi spore hele 53 karter bare i Mini- og 85-klassen, det vil si 53 førere som alle er mellom 6 og 13 år, som i ung alder får prøve seg på én av de heftigste rallycrossbanene, og får muligheten til både gire, sladde og herje opp til 80 kilometer i timen.

    Foto: Simen Næss Hagen
    Foto: Simen Næss Hagen

    Vi har tidligere omtalt spesielt to unge gutter som har utviklet seg via crosskart i nyere tid, og er blant de første som begynte helt nede i 85-klassen. Jacob Lyseng (bildet) og Oliver Solberg er bare 15 år gamle, men har allerede mange års konkurranseerfaring og kjøreerfaring via crosskarten, og har drøssesvis med medaljer både fra NM, SM og NEZ, de tre største mesterskapene i crosskart. Nå er de begge etablerte rallyførere med muligheten de får i Latvia, og minstemann Solberg har også allerede vist rallycrossferdigheter på høyt nivå med sin 3. plass i RallyX Nordic i Skien i april.