Bli med på take-off og landing med bil i Vikersundbakken


    DEL
    Foto: Simen Næss Hagen
    Foto: Simen Næss Hagen

    Det handler egentlig om å være så «hjernedød» som mulig i verdens største hoppbakke, enten du står på ski eller sitter bak et ratt.

    Parc Fermé tar høyde for at du kjenner til konseptet bakkeløp i norsk bilsport, så vi går ikke mer inn på det, og bildegalleriet nederst i saken kan tale for seg selv hva gjelder enkelte høydepunkter som et tusentalls tilskuere fikk med seg under åpningen av bakkeløps-NM i Vikersund.

    Komplett resultatliste finnes forøvrig her.

    Men i skiflyvningsbakken i Vikersund ble vi altså vitne til langsvevende biler på nivå med minst Colin’s Crest og Høljes-hoppet, for dem som er mer «into» rally og rallycross. Men siden bakkeløpstradisjonene så dagens lys – igjen – i Vikersundbakken for tre år siden, så er det et sikkert vårtegn å se biler både fly og bryte sammen i beinharde landinger som ikke er laget for dempere og understell på de fleste rally- og rallycrossbiler.

    De setter riktig nok ikke utfor unnarennet som i vinter kunne tegne en ny verdensrekord i skihopp på 253,5 meter. Men på vei inn på arenaen er det tilnærmet designet et eget hopp for biler, og der har vi ingen problemer med å fordøye mer enn 30 meter lange svev (med svært høy bakkeklaring for å si det mildt…).

    LES OGSÅ: Seks klassiske bortforklaringer du hører i rallycross-depotet
    LES OGSÅ: Østberg helt i toppen etter innholdsrik åpning i Argentina

    - ANNONSE -

    Og arrangementet gikk denne gang knirkefritt, med «bare» tre omganger uten en ordinær finaleomgang slik vi er vant til i bakkeløp, og i år kjøres det to runder i Vikersund og to runder i Larvik senere i år fordelt på to dager hver.

    PS! Bilder fra Parc Fermé kan ikke benyttes videre uten avtale med Næss Hagen Multimedia. Dette er også bare et utdrag fra bakkeløps-runden. Ved interesse for flere bilder, ta kontakt på post@parcferme.no for tilbud.