Bli kjent med fire unggutter som har fått drømmemuligheten sin servert

Tre gokartførere og én crosskartførere. Sammen skal de hjelpe hverandre, men også konkurrere mot hverandre. Skal disse bevise at simracing er veien å gå for å bli god på ekte?

Publisert

(OSLO): EVEN Managements nyeste prosjekt «Next Generation» snur opp-ned på hvordan de har jobbet med talenter tidligere. Fra å begynne godt oppe i tenårene, kaste dem rett ut i biler som spiser tusenlapper til frokost, middag og kvelds, så er strategien nå forandret.

Benjamin Fuglesang, Oskar Biksrud, Dennis Marconini Bjerke og Karl Peder Nordstrand får backing fra mange av de beste i sitt fag. Bak fra venstre Andreas Mikkelsen, simracing-profilen Tommy Østgaard og Ole Christian Veiby. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(OSLO): EVEN Managements nyeste prosjekt «Next Generation» snur opp-ned på hvordan de har jobbet med talenter tidligere. Fra å begynne godt oppe i tenårene, kaste dem rett ut i biler som spiser tusenlapper til frokost, middag og kvelds, så er strategien nå forandret.

Å gå en digital vei, uten risiko verken fysisk eller økonomisk, gjør at man kan presse alderen enda lengre ned. Nå skulle de hente unge bilsportutøvere helt nede i 12-årsalderen.

– Vi vet det er mange simulatorprogrammer for ungdommer i 15-16-årsalderen, men etter langvarig research og undersøkelser så har vi ikke sett noe liknende systematisk arbeid med simulator med utøvere helt nede i 12 år. Det å bruke simulator nå som et verktøy for disse er vi utrolig spente på, sier sportssjef i EVEN Management, Roy Snellingen, som har vært primus motor i deres nye satsingsprosjekt.

– Det bruset innvendig

Fasiten ble crosskartfører Karl Peder Nordstrand og gokartførerne Dennis Marconini Bjerke, Oskar Biksrud og Benjamin Fuglesang. Men hvem er så disse guttene? Vi har tatt en prat med alle dem. 

Karl Peder Nordstrand er 12 år og har kjørt crosskart siden 2013. Hamar-gutten kommer fra den breddegrenen som har størst relevans til rallykjøringen, og for Nordstrand - som har vært helt i toppen i sine klasser i crosskart - så var det naturlig å søke på en slik mulighet.

– Følelsen jeg fikk da jeg kom med kan ikke beskrives. Jeg tror jeg aldri har hatt en slik følelse før. Det bare bruset innvendig i meg, sier Nordstrand til Parc Fermé.

Med Ole Christian Veiby og Andreas Mikkelsen «på laget», i tillegg til en rekke andre viktige nøkkelpersoner bak managementet, så er det helt og holdent opp til Nordstrand nå å imponere gjennom digital bilsport parallelt med at han skal fortsette med crosskart.

Karl Peder Nordstrand. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Med den hjelpen vi får fra EVEN nå, så er jo sim en helt fantastisk mulighet å utvikle seg på, sier han.

– Hva kan du lære av simulatorkjøring som du ikke får fra crosskarten?

– Jeg tror jeg kan få enda mer kunnskap om oppsett og lære mer om dekkslitasje og kjøreteknikk som jeg kan ta med meg til crosskart og eventuelt bil senere, sier Nordstrand.

– Hva tenker du om forventningene som oppstår ved å bli med på et slikt program?

– Jeg ser på det som en naturlig del i dette. Skal man bli best, så må man takle forventingspress også, og her har man en gyllen mulighet til å bli vant til det fra ung alder av, reflekterer 12-åringen fra Hamar.

Kombinerer bilsport med håndball

Dennis Marconini Bjerke. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Dennis Marconini Bjerke (12) fra Lierskogen vant norgescupen i Mini-klassen i gokart. Nå har han fått innpass i et prosjekt som potensielt kan gjøre ham til en rallyfører.

– Jeg tror jeg kanskje begynte å tenke litt på rally når jeg var 10-11 år. Men jeg har ikke kjørt så mye simulator før. En venn har bygd en simulator med VR-briller, og jeg prøvde det med Formel 1-spillet. Det var ganske kult. Ellers har jeg kjørt litt DiRT på konsoll, sier 12-åringen.

I likhet med de fire andre får han nå med seg den skreddersydde simulatoren hjem. Og det er ikke mange unggutter forunt å kunne få tilgang på et rigg til 150.000 kroner, ikke bare for å spille og ha det moro, men også bruke det som et verktøy i seriøs trening.

– Det er jo en egen idrett dette også. E-sport. Vi skal jo ha felles trening hver mandag, og det blir nok mye utenom om det, sier Bjerke.

Ellers er han glad i å være i aktivitet og tror nok ikke han låser seg inne på rommet med simulatorkjøring så fort ham er hjemme, selv om det frister. Dennis er nemlig aktiv med håndball på vinterstid, og vil fortsette å holde på med dette. Sportssjef Roy Snellingen verdsetter også høyt at utøverne er aktive i andre idrettsgrener utenfor bilsporten.

– Dette er jo en kjempemulighet for ham. Men det er fint at han spiller håndball på vinteren for å holde den fysiske aktiviteten oppe også. Så får vi se om vi kanskje må sette på en ekstra lås på døra hjemme så ikke lillebror tar med seg kompiser inn der, flirer mamma Stine, oppriktig stolt og spent over sønnens mulighet.

Fikk hakeslepp

Oskar Biksrud (13) fra Eggedal har også bilsport i blodet, og har i likhet med Dennis gjort det bra i gokart. Han skjønte heller nesten ikke hva som skjedde da han fikk telefonen om at han var plukket ut som én av fire unggutter som EVEN Management nå vil teste ut.

– Jeg satt på bussen da pappa ringte og sa at jeg kom med. Jeg satt omtrent med hakeslepp hele veien. Jeg ble så glad, og ble enda gladere når de andre som kom med også var noen jeg kjente fra før, sier Biksrud til Parc Fermé.

Ved siden av gokartkjøringen er han også spent på hvordan e-sport blir som en seriøs idrettsgren å holde på med på fritiden, der det også skal være fokus og alvor samtidig som denne formen for bilsport også skal framkalle lek og fornøyelse.

– Jeg setter meg alltid mål, og jeg jobber for å nå dem, og de vil jeg gjerne nå med EVEN. Samtidig er det viktig at jeg gjør det bra på skolen og når de målene jeg setter meg der, sier Biksrud videre.

– Må gripe muligheten

Benjamin Fuglesang. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Son-gutten Benjamin Fuglesang (13) har heller ikke glemt skolegangen, og er klar på at han også må huske på å ha fokus på dette ved siden av bilsporten, både digitalt og på banen.

– Man må jo bare gripe muligheten når den er så stor. Det er jo helt sjukt dette. Men jeg må også huske på å gjøre andre ting også. Lekser er jo også viktig. Man må jo tenke på skolen også, sier Fuglesang til Parc Fermé.

Han innrømmer at rally er ukjent farvann for ham. Drømmen var egentlig Formel 1, selv om han har skjønt at det er så å si umulig å se for seg som nordmann i så ung alder. Når EVEN legger opp til en slik mulighet, med mål om å skape verdensmestre i rally, så sier han ikke nei.

– Nei, jeg har egentlig ikke noe forhold til rally fra før. Men det ser jo utrolig kult ut. Jeg tror det å kjøre rally kan bli helt rått, sier Fuglesang.

Billigere måte å finne riktig utøver

EVEN-sjef Erik Veiby og sportssjef Roy Snellingen er stolte over deres nysatsing på unge utøvere, og det yngre enn noen sinne under deres paraply. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Å gå digitalt handler ikke bare om moderne teknologi og løsninger, men også at det er kostnadsreduserende. Det legger ikke EVEN-gründer Erik Veiby skjul på, etter å ha investert i mange millioner kroner gjennom førere som Andreas Mikkelsen, Pontus Tidemand, Esapekka Lappi og sønnen Ole Christian.

De feirer ti år i år, og følte at de var langt framme i 2009 i utviklingen av bilsporttalenter. Men modellen som fungerte i 2009 vil mest sannsynlig være utdatert nå i 2019 og 2020, og derfor tenker Veiby at dette er et ledd de er åpne for å utforske nye talenter på.

For selv om fire unge gutter nå er plukket ut for det neste året, så blir det mest sannsynlig ikke flere enn bare én eller to som faktisk får kjøre rally på ekte og dermed klatre videre på neste steg av de fem trinnene de har presentert for å skape en verdensmester.

– Vi har jo kjent på kroppen at rally er fryktelig dyrt. Det koster masse penger å trene, og mens man sier i eiendomsbransjen at det handler om beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet, så handler talentutvikling om person, person og person. Dette gir oss en mulighet på en billig måte å finne rett person på, sier Veiby.

Fokuset på e-sport og simulatortrening gjør at sim-coach Tommy Østgaard, som regnes å være helt i verdenstoppen, kan fortløpende følge opp gutta med tilbakemeldinger og dataanalyse gjennom alt de foretar seg gjennom iRacing-plattformen. Derfor kan de sitte hjemme hver for seg og kjøre og kjøre, og Østgaard vil kunne monitorere dette og gi gutta feedback fortløpende.

Tommy Østgaard og Marius Erlandsen er EVEN Managements nye nøkkelhoder bak kulissene i deres nysatsing på digital bilsport, også kjent som simracing. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Samtidig kan gutta også lære av hverandre, i tillegg til å lære seg elementære ting innenfor kjøreteknikk, dataanalyse og mer som blir relevant på et senere tidspunkt når de kommer seg ut i den virkelige verden.

Planen er også at disse juniorutøverne stiller opp i SimRacing Grand Prix, og Norges Bilsportforbund har også vært med i prosessen sammen med EVEN slik at de vil legge opp til at disse fire også får ta del i utviklingslandslaget til Team Norway.

Powered by Labrador CMS