Disse bilsportseriene blir «glemt» når vi snakker om verdensmestere


DEL
(Foto: DTM.com)

Ski, svømming og friidrett har flerfoldige VM-statuser. Bilsporten har i år fire. Men vinner du disse seriene kan du se på deg selv om «verdens beste».

Og det handler i hovedsak om baneracing, og foruten rally og rallycross, så har én langdistanseserie samt formelbilenes øverste nivå Formel 1 egen VM-status.

I tillegg hadde standardbilracing VM-status fram til i år, som nå er forandret til en verdenscup, da WTCC og TCR International Series er slått sammen til WTCR.

Men det betyr vel ikke at det kun er fire bilsportutøvere som kan kalle seg «verdens beste»?

LES OGSÅ: Dette kan bli det neste store innenfor internasjonal racing

Neida.

- ANNONSE -

Det finnes en rekke serier der ute som har innslag av helprofesjonelle førere fra et utall nasjoner som konkurrerer i en rekke serier med mange deltakere og høy prestisje. Eneste forskjellen fra de nevnte serien er at disse ikke formelt sett blir verdensmestere.

Men for å få klarhet i en del av seriene som kan sammenliknes med et ordinært verdensmesterskap, så tar vi fått Atle Gulbrandsen, mangeårig racingfører, Formel 1-kommentator på Viasport og generelt ekspert på en rekke felt innenfor norsk og internasjonal bilsport, til å vurdere hvilke serier som «kunne» fortjent en formell VM-status.

LES OGSÅ: Denne sesongen fikk Sverige to av fem verdensmestere i bil

Vi gir ordet til Gulbrandsen.

DTM (Deutsche Tourenwagen Masters)

(Foto: DTM)

– Dette er i utgangspunktet i tysk mesterskap, men har alltid hatt flere løp utenfor Tyskland og et internasjonalt startfelt. Består av fabrikksteam fra Audi, BMW og Mercedes med mange biler hver.

– Meget høyt nivå på førerne, blant annet tidligere F1-førere – og det går for å være et av få mesterskap i verden uten en eneste betalfører. Store budsjetter, og et svært prestisjefylt mesterskap – også i en internasjonal sammenheng.

– Mesterskapets fremtid er imidlertid usikker nå som Mercedes trekker seg etter 2018, men klarer man å skape samme tekniske mesterskap som i japanske Super GT, så kan det hende DTM fortsetter.

Super GT

(Foto: Red Bull Content Pool)

– Japans svar på DTM med fabrikksteam fra Nissan, Honda og Lexus (Toyota) i GT500-klassen. I tillegg har man en rekke GT3-biler i GT300-klassen.

– Tenderer mer mot “GT racing” enn DTM, som tenderer mot «touring car racing». Men i bunn og grunn er DTM og GT500-klassen i Super GT svært like. Et meget prestisjefylt mesterskap med proffe førere, fabrikksteam og astronomiske budsjetter.

NASCAR

(Foto: Chris Trotman/Getty Images)

– Den største motorsporten i USA, den nest største motorsportsmesterskapet i verden etter F1 rangert etter interesse. Omtrent 100 000 tilskuere i snitt 36 løp i året over hele USA.

– Har vært den nest mest sette TV-sporten i USA etter NFL, men NASCAR har opplevd synkende interesse de siste årene. Men fortsatt et mesterskap med svært mye penger (noen av de best betalte bilsportsutøverne i verden kjører NASCAR), store fabrikksteam fra Chevrolet, Ford og Toyota og enorm interesse.

IMSA (International Motor Sports Association)

(Foto: Garret Voight)

– IMSA var et kjent varemerke på 80-tallet, så ble amerikanske sportsvogn- og GT-racing delt inn i «American Le Mans Series» og «Grand Am». Heldigvis tok man til fornuften og slo sammen disse mesterskapene, og IMSA-navnet kom tilbake.

– Har kjente løp som 24-timers på Daytona, 12-timers på Sebring og Petit Le Mans på Road Atlanta. Kjører også på andre fantastiske baner som Road America, Mid-Ohio, Long Beach, Laguna Seca, Watins Glen, Mosport, Lime Rock og Viriginia International Raceway.

– Er det bilsportsmesterskapet i verden som kjører på de beste banene, etter min mening. Mange fabrikksteam og proffe førere fordelt på klassene Prototype (LMP2), GTLM (GTE) og GTD (GT3).

Supercars (også kjent som V8 Supercars)

(Foto: Red Bull Content Pool)

– Australias mest prestisjefylte mesterskap. Også høyt respektert internasjonalt. Byr på kanskje den beste racingen i verden med et utrolig jevnt startfelt.

– Har noen av verdens beste racerførere som Shane Van Gisbergen, Jamie Whincup og Scott McLaughlin til start. Vært vanskelig for ikke-australiere å hevde seg da bilene er spesielle å kjøre med mye krefter og lite feste. Bathurst 1000 er rosinen i pølsa – kanskje verdens kuleste billøp.

Blancpain

(Foto: Total Arse Racing Team)

– Har blitt kalt et uoffisielt VM for GT-biler. Rundt 60 GT3-biler til start i hvert løp på noen av de mest kjente banen i Europa.

– Høyt nivå på team og førere. Det finnes også et eget Blancpain-mesterskap i Asia, de samarbeider også med Pirelli World Challenge i USA og arrangerer «Intercontinental GT Challenge» bestående av løp i Australia, Belgia, Japan og USA.

IndyCar

– Nord-Amerikas svar på Formel 1. Vesentlig enklere biler enn i F1, og et mesterskap som har slitt i mange år etter storhetstiden på midten av 90-tallet, hvor IndyCar nesten truet F1 i prestisje.

– Men fortsatt et høyt ansett mesterskap med mange dyktige førere og store team. Og rosinen i pølsa er selvsagt Indianapolis 500, det idrettsarrangementet i verden med flest tilskuere.

– Jeg tror IndyCar kan få en boost i 2018 med noen nydesginede biler som er noen av de kuleste formelbilene jeg har sett på lenge.

Andre serier også prestisjefylte

– Alle disse mesterskapene er i mine øyne vel så prestisjefylte som de ulike VM-seriene til FIA, sier Gulbrandsen.

Samtidig vil han oppsummere andre grener og serier i internasjonal bilsport slik.

– I tillegg finnes en rekke andre prestisjefylte mesterskap som flere ulike nasjonale GT-serier som tyske ADAC GT Masters, det nye WTCR som blir en verdenscup for TCR-biler, det finnes en rekke sterke nasjonale touring car-mesterskap (blant annet i Sverige, Storbritannia, Tyskland og Brasil) – og vi skal heller ikke glemme formelbilsmesterskap som Formel 2, Formel 3 og Super Formula.

Atle Gulbrandsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Selv er Gulbrandsen kjent for det han selv kaller å være en «semi-profesjonell» racingfører. Det vil si at han kjører gratis i det tyske langdistansemesterskapet VLN, som kun kjøres på Nürburgring Nordschleife. Dette har han å si om «sin egen» serie kontra de ovennevnte.

– VLN blir ofte markedsført som et «breddesportsmesterskap», men sannheten er at det finnes en rekke profesjonelle team i mange av klassene. Mange kjører gratis og det deltar også flere fabrikksteam hvor førerne er lønnet. Så det finnes mange muligheter der ute, men norske bilsportsutøvere har tradisjonelt ikke vært særlig representert i disse mesterskapene.

– Men nå er vi noen som «går opp ruta», og viser at det er mulig å kjøre internasjonalt uten å måtte betale for det, og da ser vi at flere av de unge utøverne også skjønner at det er mulig – og flere og flere norske bilsportsutøvere er i ferd med å skape seg internasjonale karrierer uten å måtte tenke på sponsorpenger hele tiden.