Bilsportlekene: Må kjøre på ukjent simplattform - går for finale likevel

Han sverger til iRacing, og er en av verdens beste innenfor digital bilsport. Tommy Østgaard får likevel litt å bryne seg på denne helgen.

Publisert

For han representerer Norge i digitalcupen som de kalte det, eller simracing som også er det kjente begrepet for bilsport uten G-krefter rundt seg. Tommy Østgaard er blitt en av mest profesjonelle og etablerte innenfor dette i Norge, og er også den som Norges Bilsportforbund har sendt ned til Vallelunga i det første året av bilsportlekene «FIA Motorsport Games».

Tommy Østgaard. (Foto: Coanda Simsport)

For han representerer Norge i digitalcupen som de kalte det, eller simracing som også er det kjente begrepet for bilsport uten G-krefter rundt seg. Tommy Østgaard er blitt en av mest profesjonelle og etablerte innenfor dette i Norge, og er også den som Norges Bilsportforbund har sendt ned til Vallelunga i det første året av bilsportlekene «FIA Motorsport Games».

Men det blir likevel en ny verden for ham. Selv sverger Østgaard til iRacing som simulatorplattform, mens andre også bruker RaceRoom og rFactor som simulatorplattformer når man skal trene på bilkjøring på skjerm. Kommersielt sett har likevel Gran Turismo-spillet fått et stort internasjonalt fotfeste, og er også den plattformen som FIA har valgt å bruke.

– Selv om jeg alltid går for seier, så må jeg være fornøyd om jeg kommer meg til finale. Dette blir mitt første event med Gran Turismo, så det blir helt klart en stor utfordring. Det er vanskelig å vite hva man går til, sier Østgaard til Parc Fermé.

For han legger ikke skjul på at han er kritisk til plattformen han skal delta på.

– Det er langt fra den mest realistiske i ren kjøring der ute. Jeg synes iRacing simulerer kjøringen bedre enn Gran Turismo. Man kan presse bil og dekk på en helt annen måte i Gran Turismo som jeg personlig ikke mener er veldig realistisk. Det som også skiller Gran Turismo fra virkelig racing er at bilen blir «gjennomsiktig» om man krasjer, så folk kan bare kjøre igjennom bilen din. På rullende start er bilen også datastyrt fram til starten går, og det samme gjelder depotet.

– Men til syvende og sist handler det jo om det samme som ellers,  å kjøre raskest mulig rundt banen. De samme linjene fungerer stort sett, understreker Østgaard.

All kritikk lagt til side, så er han glad og stolt over å få representere Norge i et konsept man håper får enda større fotfeste og omdømme verden over. Bilsport og OL er et ikke-eksisterende tema i dag, og selv om IOC ikke er involvert i dette konseptet, så har OL-begrepet en sterk posisjon hos de sportsinteresserte generelt.

Østgaard er henrykt over muligheten han får denne helgen.

– Vi har ingen nordmann helt i toppen i Gran Turismo, så da ble vel mine prestasjoner fra iRacing vektet. Jeg er veldig glad for muligheten til å representere landet og prøve meg mot de beste i Gran Turismo. Så håper jeg dette konseptet er noe som blir. Det er spesielt å representere landet på en annen måte enn vanlige løp og serier, sier Østgaard.

Powered by Labrador CMS