Bilsport med eget «OL-format» – eget norsk lag holdes på vent

Et nytt internasjonalt bilsportformat skal arrangeres til høsten, og kan på mange måter sammenliknes med bilsportens svar på de olympiske leker.

Publisert

FIA annonserte planene for en drøy måned siden at de til høsten vil lansere «FIA Motorsport Games», et slags bilsportens OL, hvor flere ulike bilsportgrener samlet til ett større arrangement over flere dager. Dog er det viktig å understreke at dette ikke har noe med IOC å gjøre.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

FIA annonserte planene for en drøy måned siden at de til høsten vil lansere «FIA Motorsport Games», et slags bilsportens OL, hvor flere ulike bilsportgrener samlet til ett større arrangement over flere dager. Dog er det viktig å understreke at dette ikke har noe med IOC å gjøre.

Torsdag ble ytterligere detaljer avslørt under en pressekonferanse i forbindelse med 24-timersløpet på Spa-Francorchamps denne helgen. Der kom det fram hvilke bilsportgrener som skal benyttes som disipliner, og hvordan man får delta i «bilsportlekene».

Ideen har sitt utspring i FIA GT Nations Cup, som ble avholdt i Bahrain i fjor. Der ble det organisert landslag med to førere i hver sin GT3-bil, men betingelsen var at førerne skulle være kun sølv- og bronserangert.

Seks disipliner

FIA har utnevnt SRO Motorsports Group som promotor av serien. SRO er mest kjent for å huse de største GT3-seriene verden over, deriblant Intercontinental GT Challenge og de ulike Blancpain-seriene.

Bilsportlekene, som vi enkelt og greit kaller dette, skal omfatte totalt seks kategorier; GT-racing, TCR-racing, Formel 4, drifting, Gokart-slalåm og simracing. Arrangementet holdes på italienske Vallelunga fra 31. oktober til 3. november denne høsten. Mer informasjon om hvordan de ulike grenen avholdes litt lengre ned.

Ett av kravene til deltakelse er at de nasjonale bilsportforbundene melder på egne landslag. Design og dekor på kjøretøyene skal gjenspeile de ulike landenes nasjonalflagg.

Krever egen finansering fra førerne

Atle Gulbrandsen, sportssjef i Norges Bilsportforbund. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Norges Bilsportforbund er nysgjerrige, spente og positive til ideen, men er på en annen side avventende til hvorvidt det er mulig å få på plass norsk deltakelse i bilsportlekene.

– Vi er positive til konseptet, og skal gjøre det vi kan for at noen nordmenn kan stille, men det krever finansiering utenfra, sier sportssjef Atle Gulbrandsen til Parc Fermé, på vegne av hele forbundet.

Etter sommerferien skal de sette seg ned på Bryn og diskutere hvorvidt det er aktuelt å ha med nordmenn på én eller flere av grenene. Budsjettestimatene ligger på cirka 800.000 kroner for deltakelse i GT-løpet og 250.000 kroner for TCR eller Formel 4.

– Det er viktig å understreke at vi som et lite forbund ikke har budsjett til å betale hva det koster, og at potensielle utøvere i så fall må skaffe mesteparten av finansieringen selv. De andre grenene enn GT, TCR og F4 koster ikke så mye, og er kanskje mer realistiske å få til, sier Gulbrandsen.

Under følger en kort innføring av hvordan formatet på de første bilsportlekene, altså FIA Motorsport Games, skal gjennomføres fordelt på seks ulike cuper.

GT Cup

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Dette blir på mange måter hovedattraksjonen og skal etterfølge suksessen til nasjonscupen i fjor. Det spesifiseres ikke om det er snakk om GT3 eller GT4 i pressemelding, men mest sannsynlig GT3-biler ettersom dette ble brukt i fjor.

Hver bil skal bestå av to førere fra samme land, med maksimum én sølv- og bronsegradert fører, eventuelt at begge er bronsegraderte. Gull- og platinum-førere er ikke tillatt.

Løpsformatet ble først totalt seks timer med trening fra fredag til søndag. Videre skal det kjøres to én-timersløp som danner grunnlaget for et én-timers finaleløp som kårer medaljevinnerne.

TCR Cup

(Foto: Clement Luck / DPPI)

Deltakelsen vil bestå av totalt tre timer med kjøring. Først to 30-minutters treningspass, før det kjøres to kvalifiseringer med samme tid.

Første løp vil vare minst 25 minutter + én runde, mens andre løp skal holdes i minst 30 minutter + 1 runde. Topp 10 fra første løp får poeng, mens de 15 beste fra andre løp får poeng.

Bilene skal følge standard internasjonal TCR-reglement og BoP settes i samråd med WSC.

Formel 4 Cup

(Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

KC Motorgroup (KCMG) fikk eneretten til å levere en helt ny konstruksjon av en Formel 4-bil. Denne blir hybrid-basert som første formelbil foruten F1 med en slik drivlinje, og dette er også første Formel 4-bil med halo - som skal innføres i klassen i 2021.

Bilene leies til kjøringen, mens løpsformatet på Formel 4-cupen ble ikke detaljavslørt i presentasjonen torsdag. Dog skal oppsett være identisk, dekkforbruk begrenset og all data skal være offentlig mellom førere og ingeniører.

Drifting Cup

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Drifting-cupen arrangeres fredag og lørdag kveld som et kompleks fra sving 10 til 14 på Vallelunga-banen. Bilene følger ordinært FIA-reglement.

Formatet blir først en kvalifiseringsomgang hvor man kjører en og en, før det blir utslagsrunder slik vi kjenner til fra tradisjonell driftingkonkurranse.

Digital Cup

(Foto: Jamie Wynder)

Basen for simracingen, eller digitalcupen som de kaller det, blir Gran Turismo Sport. Antall deltakelser kommer ikke fram, men det vil bli rigget en scene med 12 rigg og flere kvalifiseringer og utslagsrunder vil ta plass.

Topp 12 blant deltakerne kvalifiserer til slutt til en superfinale.

Karting Slalom Cup

Dette er disiplinen som tilrette legges for yngre deltakere. Aldersbegrensningen er fra 14 til 16 år, det er ikke krav til nasjonal lisens eller annen større erfaring, og man skal delta parvis med én gutt og é n jente.

Det blir satt opp to identiske slalåm-løyper, hvor man får tre forsøk. Første forsøk går som ren trening, mens andre- og tredjeforsøk blir tidtatt.

Powered by Labrador CMS