Bakkerud blir ambassadør med Ogier i ny bilsportsatsing i 2021

Nå skal også SUV-klassen elektrifiseres i bilsportsammenheng. I en av hovedrollene finner vi Andreas Bakkerud.

Publisert

Bergenseren forbereder seg i disse dager til Latvia og årets nest siste VM-runde i rallycross, der han har en ledelse å forsvare, men torsdag kom det også nye og spennende nyheter som Andreas Bakkerud står i sentrum for.

(Foto: Shivraj Gohil / Extreme E)

Bergenseren forbereder seg i disse dager til Latvia og årets nest siste VM-runde i rallycross, der han har en ledelse å forsvare, men torsdag kom det også nye og spennende nyheter som Andreas Bakkerud står i sentrum for.

Den nye elektriske serien Extreme E, hvor bilene baseres på SUV-klassen med elektrisk drivlinje, skal arrangeres på flere varierte og eksotiske landeområder hvor typiske kjøreegenskaper på en SUV-bil skal settes på prøve. Men de har altså gått elektrisk for å tiltrekke seg den internasjonale interessen fra bransjen, selv om elbil-tematikken fortsatt er et omdiskutert tema blant fansen. 

Uansett ser det ut til at de aktive utøverne på høyt internasjonalt nivå stadig ser mot de elektriske utgavene. I formelbilsammenheng har Formel E-sirkuset tiltrukket seg sterkt meritterte og profesjonelle utøvere fra både Formel 1 og andre internasjonale klasser og mesterskap, og nå har Extreme E fått til det samme.

Hong-Kong, Grønland og Amazonas

Andreas Bakkerud. (Foto: Jan Kåre Rafoss / iRafoss)

På ambassadørlista står store navn som Sebastien Ogier, André Lotterer og Lucas di Grassi som kanskje de mest kjente internasjonalt. Men i tillegg er altså norske Andreas Bakkerud med, sammen med rivalbrødrene Timmy og Kevin Hansen. I tillegg er også W Series-mester Jamie Chadwick og DTM- og rallycrossprofil Timo Scheider med på samme leken.

– Serien er utrolig spennende ut fra et sportslig perspektiv, men ettersom jeg også setter pris på naturen så er det vel så viktig at man kan gjøre sitt for å hjelpe verden til å bli et bedre sted, sier Andreas Bakkerud, som tidligere har vært en sterk forkjemper for å få elektrifiseringen inn i rallycrossen.

LES OGSÅ: Nå skal Ogier spille en viktig rolle i ny internasjonal elbil-satsing

Mesterskapet skal kjøres over flere landeområder, og enn så lenge har promotoren for mesterskapet avslørt Hong Kong og Grønland som de første lokasjonene. Det snakkes også om at Amazonas er aktuelt, men løpene skal i hovedsak arrangeres i ekstraordinære naturområder som byr på alt isbreer, ørken, kystlandskap, vidder og regnskoger. Sesongstart er i februar i 2021.

– Selv i Norge, som er et vakkert land, så ser vi mer og mer det man ser i sjøen, at det er søppel overalt, og det viser hvordan mennesker kan ødelegge verden. Så det at Extreme E vil bruke motorsporten til å fokusere på disse tingene er noe jeg syns er veldig bra, forteller Bakkerud videre.

Seks til ti kilometer

Sebastien Ogier var første mann som ble presentert som deltaker og ambassadør for selskapet, og nå er det altså kjent at Bakkerud er en del av totalt ti førere. Venturi, ABT og HWA presenteres som de første teamene som er involvert i prosjektet, alle med erfaring fra Formel E.

Løpsformatet blir head-to-head-dueller hvor alle møter hverandre før det blir utslagsrunder mot en hovedfinale. Off-road-løypene blir et sted mellom seks og ti kilometer, hvor noe av formålet med etappen er å plassere flere porter, i dette tilfellet av det virtuelle slaget.

Etappene og løypenettet blir en kombinasjon av tradisjonelle off-road-veier og åpne områder og landskap.

Powered by Labrador CMS